GANDIM

[EA] 20 de ani de Biz. Marta Ușurelu: “Oamenii nu înțeleg când o femeie are ambiții”

Marta Ușurelu, proprietara Biz, este șefa pe care ți-ai dori să o ai.

Poate nu toți o plac, puțin o înțeleg, dar majoritatea o respectă pentru că a dovedit că face foarte bine ce face. Cam asta vrem de la șeful nostru, nu? Să simțim că ne putem baza pe el, că are un răspuns sau o soluție la orice, că nu va renunța niciodată. Nu trebuie să ne fie cel mai simpatic, deși e drăguț când e așa, dar mai important este să ne dea încredere. Nu am trecut la masculin întâmplător, ci pentru că ideea noastră de șef este, de obicei, întruchipată de un bărbat. Marta reușește să schimbe acest tipar, cu un business care împlinit 20 de ani din care 10 ani în mâinile ei, salvat prin curajul și priceperea ei din criza financiară, care a lovit publicațiile ca un uragan devastator. Astăzi, ea are 22 de angajați, iar Biz nu mai e doar o revistă, pentru că Marta Ușurelu a inventat un nou Biz, un brand sinonim cu discursul premium despre business, fie că e vorba de revistă, conferințe, premii, anuare sau proiecte speciale.

Eu mă mândresc cu faptul că o cunosc pe Marta și cu faptul că am avut ocazia să învăț de la ea lucruri importante discutând cu ea, printre care că trebuie să îți asculți instinctul, acel simț cultivat din primii ani de viață care te învață ce e bine și ce e rău , dar și când riscul se justifică sau nu. Am mai apreciat la ea mereu atitudinea carpe diem, plăcerea de a te bucura azi și a nu amâna pentru mâine împlinirea marilor dorințe: în cazul Martei, cu siguranță e vorba de timp petrecut cu familia și călătorii în toată lumea. Mi-ar plăcea să vă inspire și pe voi răspunsurile ei la întrebările mele și să o vedeți așa cum o văd eu: un om echilibrat care a luptat pentru ce a vrut așa cum toate ar trebui să o facem, dar multe ne temem de ce ar spune alții, de greutăți, de eșec.

Felicitări! Aniversezi 20 de ani de Biz și 10 de antreprenoriat. Care au fost cele mai grele decizii pe care le-ai luat în acest timp? 

Este o victorie pentru Biz să aniverseze 20 de ani în România unde au fost închise atât de multe reviste. Unde și astăzi este foarte greu să susții o revistă în print. Noi am reușit să ne găsim drumul, să ne diferențiem și să avem un model de business care ne-a ajutat să trecem peste momentele grele și să creștem.

E adevărat că ne-am transformat foarte mult pe parcursul acestor 20 de ani și că Biz nu mai este doar un titlu în print, ci un complex de declinări în online și offline -evenimente, proiecte speciale, proiecte editoriale conexe – toate sub umbrela aceluiași brand, dar a însemnat și să decidem dacă lucrăm luni întregi fără să primim bani. Sau să lucrăm mai mult pentru că nu puteam lua în echipă alți noi colegi. Sau să renunțăm la direcții de business care nu erau profitabile. Cel mai greu a fost să renunțăm la proiectele curjoase, când ne era imposibil să le punem în aplicare. Dar cumva, în timp, au revenit în activitatea noastra și am reușit să le construim mai solid, având, peste ani, o privire de ansamblu mult mai bună.

“Se mai citește, dar se caută în special informație de valoare și verificată.”

Cum se descurcă o revistă în era digitală? Mai citește cineva?

Se descurcă, încă, foarte bine. Online-ul este enorm, dar dacă nu știi ce să cauți sau să verifici informația este locul în care te pierzi. Tocmai pentru că știm piața și ce vrea cititorul, Biz oferă anuare și rapoarte esențiale pentru oamenii de business. Reușim în acest mod să avem cititori fideli și să ținem aproape comunitatea de business, oferidu-i valoare adăugată.

În fiecare an lansăm anuarul celor mai puternici antreprenori pe județe. Raportul cu cei mai puternici oameni de marketing. 40% dintre ei se schimbă de la un an la altul și de la Biz afli cine sunt cei care conduc departamentele de marketing. Care sunt cele mai importante companii de comunicare, cei mai performanți CEOs sau cele mai puternice branduri românești. Anul acesta am facut și lista celor mai activi oameni de HR din companii iar pe digital avem Digital Report cu liste cu cele mai puternice agenții de digital și liste cu cei mai urmăriți bloggeri, vloggeri si instagrammeri.

Deci, pe scurt, răspunsul este da. Se mai citește, dar se caută în special informație de valoare și verificată. Exact ceea ce oferim noi.

Cine face parte din publicul Biz? 

Oameni din companii, din mediul de business. Cei interesați de tendințe și cei care vor să descopere oamenii din spatele ideilor. În fiecare ediție sau proiect Biz prezentăm oameni noi, care vin cu idei și business-uri noi.

Echipa Biz

Care au fost oamenii care te-au surprins în acești ani? 

În special oamenii creativi. Îi urmăresc și îmi place să văd ce reușesc să aducă nou de la an la an. Dar și mulți tineri care au reușit să facă la vârste fragede proiecte impersionante!

Care este metoda ta de a avea o echipă stabilă într-o piață a muncii foarte dificilă? 

Ca antreprenor am văzut cât de important este să ai oameni dedicați. Care să se implice și să înțeleagă că dacă nu merge businessul, a doua zi nu mai au unde veni la lucru. N-am ales în echipă așadar oameni care așteaptă să treacă orele și să vină ziua de salariu. Sau care așteaptă să li se spună ce să facă, ci oameni dedicați, care se implică și care vor să construiască.

De aceea Biz este de ani de zile cea mai puternică și cea mai stabilă echipă din presa de business din România.

 

“Mult timp am căutat să văd cine sunt eu. Inevitabil îți dorești să fii o mamă sau o soție bună, să le faci pe toate și uiți cine ești. Uiți ce vrei. Ce-ți place ție.”

 

În acești ani, de când faci parte din echipa Biz și la un moment dat ai creat noul Biz, ai devenit și soție, și mamă. Cum s-au integrat toate în stilul tău de viață sau cum te-ai adaptat treptat la toate schimbările rămânând totuși încă tu însăți? 

A fost greu. Și mult timp am căutat să văd cine sunt eu. Inevitabil îți dorești să fii o mamă sau o soție bună, să le faci pe toate și uiți cine ești. Uiți ce vrei. Ce-ți place ție. Am trecut prin acea perioadă dar și prin multe momente profesionale grele și mi-am data seama că eu nu sunt doar mamă. Sau doar soție. Atunci am înțeles că viața mea este așa cum mi-o construiesc eu. Crede-mă, n-a fost ușor. Oamenii nu înteleg când o femeie are ambiții. În special femeile sunt rele cu femeile. Ele acceptă puterea și autoritatea unui bărbat, dar nu a unei femei. Dar nu mi-a păsat și am făcut cum am crezut eu că este mai bine. Privind în urmă, văd că am luat decizia bună. Astăzi sunt omul care vreau să fiu. Mă simt bine cu mine și cred că asta contează enorm. Știu mulți oameni care au ajuns în poziții și momente ale vieții pe care îi poți considera realizați, dar care sunt disperați si pierduți. Eu n-am vrut să mă pierd pe mine în toți anii aceștia și mă bucur că am ținut cu dinții să mă gândesc și la mine, nu doar la ceilalți.

 

Scrii și povestești adesea despre dificultățile întâmpinate de antreprenori în România, dar tu faci să pară simplu. Mulți dintre care care lucrează pe cont propriu ajung să uite să pună pauză, muncesc non-stop. Familia ta este renumită pentru vacanțele exotice pe care le le face des. Cum reușești să îți găsești timp pentru tine, pentru familie? 

Nu știu cum de ajunge să pară simplu! Am scris mereu cât de greu este și cât de mult trebuie să muncești ca să reușești să construiești ceva. Succesul nu vine peste noapte. Înseamnă muncă, nervi, ambiție și un gram de noroc. Da, am avut viziune. Am știut direcția pe care o vreau și am construit cărămidă cu cărămindă. Nu am avut peste noapte parte de nimic senzațional, dar timpul a demonstrat că am construit un model de business solid și admirat. Iar faptul că suntem renumiți, ca familie, pentru vacanțe, he, he, este doar invidia care face ca vacanțele să se vadă mai mult decât munca 🙂

Când muncești mult și ai zilelele și minutele numărate, dar nu vrei să traiești luat de val, te organizezi. Noi ne planificăm vacanțele după vacanțele copilului. Așa reușim să plecăm. Așa ne încărcăm bateriile. N-am vrut să lăsăm totul pentru când ne pensionăm!

Cum arată programul tău, în general? 

Mă trezesc la 7 și la 8 sunt la birou. Ajung prima pentru că sunt eficientă dimineața.

Ies la masă, dacă am întâlniri. Comand mâncare dacă ne organizăm în timp util, sau uit să mănânc. Nu sunt organizată la acest capitol, dar reușesc să fac peste 90% din To Do list-ul zilnic pe care îl am și mă bucur să am această capacitate. Când ajung acasă, am același plan. Mă ocup de treburile casnice, de lecții și de tot ce este necesar unei familii. Nu e ușor, dar am învățat să am alături oameni pe care mă pot baza și care să mă ajute să mă ocup de tot ce este important. Nu mă pierd în detalii.

Da, fac si sport furând câte o oră sau două pe săptămână, dar am un trainer care vine acasă și așa reușesc să mă organizez să fac sport. Sunt, bineînțeles, și zile când simt că nu mai pot și nu mai vreau să fac nimic, dar îmi trece și dimineața sunt din nou încărcată la maximum pentru că iubesc ceea ce fac. Îmi iubesc familia, echipa și meseria și nu mă văd făcând altceva.

“Din fericire, pentru că am ales în urma cu 10 ani să nu mai fac compromisuri și să fac ce simt, acum sunt bine.”

Dacă ai lua-o de la capăt, ce ai face diferit?

La fix a venit întrebarea. Nu mă văd făcând altceva. Când ai momente grele îți vine să renunți. Te gândești ce-ai vrea să faci. Ce ai putea. Ce ți-ar plăcea. Din fericire, pentru că am ales în urma cu 10 ani să nu mai fac compromisuri și să fac ce simt, acum sunt bine. Sunt unde trebuie și nu visez că ar fi fost mai bine altfel.

Te simți jurnalistă sau antreprenoare sau niciuna din acestea?

Sunt amândouă, sau mai mult antreprenor. Sunt mai rare, e drept, în ultimul timp momentele când merg la interviuri cu mari CEOs din întreaga lume și atunci, tocmai pentru că sunt un om voluntar și iau atitudine, reușesc să vorbesc de la egal la egal cu ei și ajung să strâng foarte mult relațiile cu oamenii pe care-i întâlnesc.

Ce i-ai spune unui student la jurnalism acum? 

Să rămână consecvent ideilor și valorilor pe care le are și să nu renunțe la prima problemă. Dar mai ales să caute niște modele pe care le admiră sau cum și-ar dori să ajungă. Noi, ca oameni, toți avem ciudățenii, descoperi mai târziu, dar suntem și suficient de “nebuni” și alegem să ne facem treaba cu pasiune și dedicare în România aceasta în care am ales să rămânem.

 

EA este o serie de articole Andressa.ro despre femei inspirate, creatoare de concepte și lucruri deosebite, care merita respectul nostru și atenția noastră, un like, un share, o comandă sau o donație.

 

Alte articole din seria EA:

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply