Diverse

Ce am aflat despre Salvamont: de ce tehnologie au nevoie eroii

Am urcat pe munte mereu cu teamă: trebuie să fii conștient de riscurile pe care ți le asumi când înfrunți natura. Să nu te pui în pericol inutil. Și așa, natura e destul de imprevizibilă, nu e nevoie să pui și tu paie pe foc plecând pe risc de avalanșă sau fără echipament corespunzător, fără baterie la telefon și așa mai departe. Am urcat pe munte în toate anotimpurile și, din fericire, nu am apelat niciodată la ajutorul lor. Am însă prieteni care au pățit-o și am tot respectul pentru Salvamont: eroi la un telefon distanță.

Doar că ei, spre deosebire ce cei din filme, nu zboară, nu se teleportează, ci urcă pe munte exact ca și noi și uneori caută persoane în întuneric, în zone fără semnal. O misiune ce pare imposibilă. Și totuși ei reușesc. În 2021, Salvamont a avut peste 7,000 de misiuni în România, recuperând aproximativ 8,500 de persoane. Numerele vor fi, probabil, și mai mari anul acesta pentru că Salvamont, prin parteneriatul cu Vodafone, primește de la companie două soluții tehnologice foarte valoroase.

Vodafone România și Salvamont (Asociația Salvatorilor Montani) îşi consolidează parteneriatul tehnologic şi lansează două soluții digitale care, împreună cu puterea şi fiabilitatea reţelei, repoziționate recent sub numele Vodafone GigaNetwork, ajută la reducerea semnificativă a timpului de căutare a victimelor şi la salvarea mai multor vieţi omeneşti. Când calea se face nevăzută, salvatorii montani se bazează pe Vodafone GigaNetwork 5G și GigaNetwork FIBRĂ.

Cu alte cuvinte, Vodafone echipează salvamontiștii cu un kit format dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport potrivit pentru munte, care se conectează prin satelit la rețeaua Vodafone, şi un echipament radio instalat pe o dronă profesională ce este ridicată în zona de căutare. Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. În felul ăsta, telefonul mobil al persoanei căutate se conectează automat la rețeaua Vodafone, iar victima poate suna la 112, chiar dacă nu e în rețeaua Vodafone. Dacă folosește și aplicația Salvamont-Vodafone și și-a activat funcția de localizare înainte de a pleca în drumeție, salvamontiștii îi pot urmări traseul și pot face localizarea mai rapid.

A doua soluție ajută salvamontiștii la găsirea mai rapidă a persoanelor rătăcite pe munte. Tot cu ajutorul unei drone, sunt capturate imagini pe o zonă extinsă care, mai apoi sunt trimise în centrul de comandă al Salvamont și sunt analizate folosind Inteligența artificială. Pe baza indiciilor identificate în poze, salvatorii montani din teren primesc zona exactă în care se află victima.

În doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare.

Iată mai jos un documentar în care sunt explicate cele două soluții, dar și felul în care decurge o misiune a Salvamont.

Eu am văzut o demonstrație a celor două soluții la grădina Floreasca. Acolo, Vodafone a ridicat în aer drona în fața unui public format de jurnaliști și bloggeri care admirau aparatura sofisticată, bucurându-se de o căldură neobișnuită pentru luna aprilie. Poate că nu eram singura care se gândea că am ajuns să trăim ca în The Jetsons, că tehnologia a evoluat extraordinar. Ce mi se pare minunat este că acest avans tehnologic nu creează doar confort, deși și asta apreciez, ci în acest caz ajută la salvarea vieților. Dacă soluția va fi disponibilă la nivelul întregii țări, dacă toate echipele Salvamont vor avea în dotare asemenea echipamente, multe tragedii vor fi evitate.

 

Parteneriatul Salvamont și Vodafone a început în 2004 și a dus la realizarea mai multor proiecte importante, printre care înființarea Dispeceratului Național și realizarea aplicației Salvamont – Vodafone. Dacă nu aveți deja aplicația, vă recomand să o descărcați. Nu se știe când veți avea nevoie de ea: iOSGoogle Play !

Alte două lucruri noi pe care le-am aflat la evenimentul Vodafone sunt legate de rebrandingul rețelei Vodafone, din Supernet, în GigaNetwork, dar și despre cea mai nouă certificare obținută de rețeaua mobilă care a fost desemnată „Best in test” în martie de auditorul independent umlaut. Anul trecut aceeași certificare a obținut-o și Giganetwork FIBRĂ, din partea aceluiași auditor, pentru cea mai bună experiență de utilizare a unei rețele fixe din România.

Cam atât despre rețele și tehnologie pentru azi!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply