MANCAM

Ce mănânci îți afectează toată viața, nu doar silueta

ceea ce mananci iti schimba viata nu doar silueta

A trebuit să mă certe un medic când donam sânge și să fac gastrită ca să înțeleg în sfârșit ca mamaie avea dreptate. Trebuie să mănânc dimineața. Am luat micul-dejun zilnic până în adolescență, pentru că eram pe mâna mamei sau a bunicii, dar când am scăpat de regulile lor, pentru că eram o rebelă (a se citi fraieră) am cam sărit peste mese. Mare greșeală. Noroc că mi-am revenit! Cred că acest obicei compensează alte 10 alegeri proaste.

Prietenele mele mă întreabă adesea cum îmi păstrez greutatea constantă (aceeași de la 18 ani, vreo 50kg), iar eu am observat că multe persoane vin aici pe blog pentru că Google le aduce de mână când caută soluții să slăbească. Nu sunt medic și cred că am un fond genetic bun, dar pot să vă dau câteva din regulile mele pentru o viață echilibrată și o greutate ideală constantă.

Câteva reguli de bun simț

În primul rând, nu te gândi că vrei slăbești. Ideea nu e să scapi de n kilograme și apoi să faci ce vrei (în principiu te vei îngrășa din nou, e cam evident), ci să te gândești că ai un corp de care trebuie să ai grijă. Eu așa mă gândesc la al meu. Așa că fac alegeri ca și cum aș avea grijă de cea mai bună prietenă.

În al doilea rând, mâncarea există ca să trăiești, ca să nu leșini, ca să funcționeze organele bine. Nu ca să te facă fericit. Știu, ușor de zis, greu de făcut. E o mare capcană, mâncarea poate fi atât de bună încât să uiți pentru ce te-ai pus la masă, să crezi că gustul e mai important decât valoarea nutrițională, să mânânci de poftă, de fericire, de supărare, degeaba. Revin la prima parte: ia micul-dejun, este prima regulă ca să ai o zi echilibrată, ca să nu ai o foame de nestăvilit pe la 11-12, când vei mânca probabil covrigi, merdenele sau alte bombe calorice pe care le mai găsești prin oraș.

Pont: când ți-e poftă să ronțăi, fă o pauză de plimbare și sună pe cineva. E foarte posibil ca după o conversație de 5-10 minute cu cineva drag să îți dai seama că erai doar plictisit sau supărat, nu înfometat. La mine funcționează. Bea apă și mai abține-te până la masă.

În al treilea rând, mănâncă naibii la ore fixe și nu mai ronțăi întruna! Ce e atât de greu? De-aia se numește prânzul “prânz”, ca să îl mănînci la ora prânzului. Și când iei masa, mănâncă. Nu te fofila cu prostii ca “mie nu mi-e foame acuma”, “eu o să mănînc doar legumele”, “o să las jumătate în farfurie că așa zice dieta mea 50-50” sau “prefer vita, evit puiul”. De-aia mănânci iar peste o oră. Pentru că ți-e foame. Mănîncă la ore fixe, te vei obișnui. Nu ești chiar atât de cool încât să sfidezi legile biologiei, te crezi tu prea tare, organismul tău are nevoie de mâncare zilnic, la ore fixe. Ține-te de asta și îți va mulțumi. Plus că nu vei mai avea burtă. Și îmi vei mulțumi mie.

Dulciuri? Doar gătite de tine!

Să nu uit, fără desert! E ziua cuiva? Ok, gustă din tort. Nu e ziua nimănui? Ziua Internațională a Hamsterului nu se pune. Nicio Zi Internatională nu se pune. Că se depune. De când mă știu, desertul a fost o raritate. Nu știu de ce, așa era la mine acasă, mama m-a crescut cu ideea că dacă ne e sete bem apă (nu suc, nimic altceva!), iar mâncarea e sărată sau nu e deloc. Asta mi-a format gusturile, mi se pare că tot ce e dulce… e prea dulce! Așadar, sfătuiesc pe oricine își dorește să fie sănătos (nu neapărat slab), să nu mănânce zahăr mult, că aia nu e mâncare. Nu știi cum să încapi în blugii aia vechi? Nu căuta diete miraculoase fără gluten, fără lactoză, fără nu știu ce naiba, renunță la sucuri și deserturi. Uite o regulă care mie mi-a folosit când nu mă mai abțineam: ai voie doar dulciurile gătite de tine. Hm, e mai complicat acum, nu?

Și asta ne duce la numărul 5: pâine. Nu știu alții cum sunt, dar eu nu pot să trăiesc fără pâine. Fie că e vorba de orez, paste, pâine sau altă formă de carbohidrați. Îmi potolesc foamea. Uite că totuși nu sunt supraponderală. De ce? Pentru că nu mănânc o pâine la o masă. E atât de simplu: fără excese. Și când eram gravidă am ținut regula asta: 2 felii de pâine la o masă. Preferabil o pâine mai sănătoasă, neagră, integrală, cu seminte etc. Dar și aia albă e ok, dacă nu faci abuz. Orez? Paste? Pizza? Da, dar nu zilnic, și nu trebuie să mănânci o pizza de două persoane decât dacă vrei să fii cât două persoane. 

Atunci ce mâncăm? Fii creativ, mănâncă variat. 

Dimineața.

Se numește mic-dejun dacă il iei în prima jumătate de oră de când te-ai trezit, ești ca o mașină și ai nevoie de benzină. Bea apă (nu uita că nu ai mai băut apă de când te-ai culcat, ai nevoie de apă pentru digestie!) și uite ceva idei pentru inspirație:

  • cereale integrale cu un iaurt (eu am cereale Fitness de la Nestle, mai ales dacă merg la sală după ele, citesc eticheta, stiu că au și un pic de zahăr, dar dimineața chiar și copilului îi dau un desert din când în când, ai timp să consumi energia!) – poți adăuga un pic de miere, semințe de dovleac, fructe (acum e sezonul celor mai bune – zmeură, căpșune etc)
  • smoothie (eu am un robot deștept plus un nutribullet!) cu cereale integrale, cacao și lapte de migdale (dacă îți place) sau lapte de vacă sau iaurt. Poți pune și fructe întregi, banane, dar și piersici sau caise, să nu le storci, e mai sățios și mai sănătos.
  • un pahar de kefir (cu grăsime, nu dietetic!)
  • brănză de vaci cu câteva căpșune (pe asta o știu de la Larisa Petrini, health coach!)
  • o felie de pîine cu somon afumat și capere / măsline
  • un ou fiert cu o felie de pâine, roșie sau castravete
  • pâine cu o felie de piept de pui rece (rămas de la cină) și cu un pic de muștar
  • ardei gras taiat in sferturi cu humus (bărcuțe), mie îmi place humus cu ardei copt, deci practic mănânc ardei cu ardei :)))

Prânz și cină:

  • ceva carne de animal cu pene sau păr (pui vită porc) la grătar sau la cuptor (eu prefer să las carnea la marinat cu ceva bun – vin, boia, rozmarin, etc – si apoi la cuptor cam jumătate de oră) și niște legume (cartofi / morcovi / cartof dulce / țelină copt sau fiert sau dovlecel / vanata la gratar) sau cu mazare / spanac sotate
  • pește (la cuptor – sper că îți place – e sfânt pentru sănătate!), eu prefer somon și doradă (aș prefera și ton dar e cam scump!) și merge cu un pic de couscous (cel mai ușor de preparat!) sau orez (eu încerc să aleg brun!)
  • kisir – o mâncare turcească pe bază de bulgur, e fără carne – eu folosesc rețeta lui Mazilique. E de mare suuces la noi acasă.
  • salate – salată cu pui la grătar cu porumb și cartof fiert, ton cu ce o fi, roșii +ardei +castraveți și feta, ce vă place.
  • ciorbe și supe, normal, clare sau creme. Sunt sfinte!
  • cuburi de cartof dulce cu feta (și cu măsline merge) la cuptor
  • quiche – eu folosesc reteta lui Adi Hadean, dar nu fac cu praz, ci cu ce gasesc in frigider, fie ciuperci, branza cu mucegai sau feta, spanac, ansoa… La crusta poti folosi făină integrală, eu am făcut ultima dată cu făină fără gluten pentru că am comandat o dată, de curiozitate!

Just another perfect quiche 😃🍽 #cooking #mypassion #quiche #glutenfree #spinach #healthy #foodporn

A post shared by Andreea-Mihaela Retea (@andreearetea) on


Când e musai, fac brioșe (cu foarte puțin zahăr), carrot cake sau banana bread. Îmi puteți urmări pozele cu ce mai gătesc pe Insta sau pe Pinterest.

Gătiți voi, pe cât posibil, nu băgați în voi orice, mai ales sosuri ciudate de la restaurante ieftine. Cele chinezești, de exemplu, au mult amidon și foarte multă sare. Și fiți siguri că nu pun cel mai bun ulei de măsline și ouă de țară în mîncarea ta. A găti devine un stil de viață, o să scriu altă dată despre asta.

Mâncați (măcar seara) cu oamenii dragi, împărțiți mâncarea. Să vadă și copilul, dacă aveți unul sau mai mulți, că oamenii mănâncă și de-aia, și de-aia, că sunt fericiți că sunt împreună, nu pentru că înfulecă. Asta va ajuta copilul să mănânce variat (dacă nu acum, pe viitor) și va construi un adult care nu mânâncă pe ascuns, de nervi, de frustrare. Va avea o relație frumoasă și sănătoasă cu mâncarea.

În loc de final, vă reamintesc cât de important e să facem mișcare.

Ce am scris nu e rocket science, că nici eu nu sunt om de știință, talentul meu este doar că nu rad 5 pizza la o masă. Cumva însă  lucrurile evidente reușesc să ne scape. Vă recomand să vă regândiți la felul în care vă tratați corpul. Vă veți aduce aminte de deciziile luate acum peste 10-20 de ani (ca atunci când dimineața regreți că ai băut ca porcul cu o seară înainte, dar nu mai ai ce să faci, te doare capul și verși întruna!)

Dacă reușiți să țineți un echilibru, o să vă puteți bucura de excepții și chiar vor avea alt gust! Un hamburger, un meniu mare la un fast-food preferat, o înghețată. Dar excepția e excepție, da? Bine.

Succes!

 

Mulțumesc, Dan Udrescu pentru fotografia făcută la magazinul Design & After. În poză port o cămașă Naveen de la Band of Creators.

Poza masa cu familia: Shutterstock

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers like this: