MANCAM

Pachețelul pentru școală: intre ortorexie, presiunea anturajului și risc de obezitate

Din momentul în care se nasc copiii noștri, ce și cât mănâncă pare problema noastră principală. Iar când copilul este școlar, pachetul cu gustarea sau uneori cu prânzul daca copilul învață (până) după-amiază devine o preocupare constantă: îi dai sau nu mezel în sandvis și dacă da, de ce fel? Unii aleg să pună la pachet doar BIO, alții se feresc de lactoză sau de gluten, alții se aprovizionează doar de la țară, iar alții cedează presiunilor copilului și anturajului și le oferă tot ce e nou în materie de sticksuri, chipsuri și dulciuri sau le dau bani să își ia ceva de la chioșcul din drumul spre școală.

Dacă ne uităm pe statistici la nivel național, aș zice ca majoritatea se încadrează in ultimele
categorii.

România este pe locul al doilea în Europa la obezitate infantilă (sursa). Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, la noi în ţară un copil din 2 este obez.

Fac parte din categoria mamelor care lucrează mult și nu au timp să pregătească acasă totul, de la pâine până la batoane cu semințe și fructe uscate, deși aș vrea. Probabil așa e și în cazul majorității celor care lucrează, facem ce putem ca să oferim celor mici opțiuni cât mai sănătoase. Iar când vine vorba de gustări între mesele principale sau pachețelul de scoala, optez pentru alimente cât mai nutritive, dar nici nu mă feresc de a-i pune un dulce în ghiozdănel, asa că apelez adesea la produse ambalate de calitate cât mai bună.

Gustările noastre preferate sunt de la Gerble, o marcă franțuzească pe care am descoperit-o de mai mult timp în marile magazine, la raionul de dietetice apoi, pentru că imi fac din ce în ce mai des cumpărăturile din online, am găsit-o si pe www.nutrivita.ro. Ne place gama albastră, fără zahăr sau fără zahăr adăugat, de exemplu biscuții de cacao cu cremă de vanilie, gen Oreo, cu conținut redus de zaharuri (87% mai puțin decât biscuiții obișnuiți), biscuții cu ciocolată albă (cu 84% mai puține zaharuri decât biscuiții obișnuiți), madlenele cu lămâie fără zahăr (cu 67% mai puține grăsimi hidrogenate) și mai și mai nou descoperitul chec cu cremă de ciocolată adevărată și doar cu 97kcal/porție.
Sunt bune de luat la pachet la școală, dar și în parc sau când știu că vom petrece mult timp plecate, la cumpărături, la piscină sau în drumuri lungi cu mașina. E o variantă mai bună decât să apelăm la chipsuri sau napolutane de la chioșc sau fast-food când ne lovește foamea. Am scris acum câteva luni și cum am folosit produse din acest magazin și le folosesc ca să slăbesc și vi le recomand dacă vreți să dați jos câteva kilograme.

Controlarea alimentației copilului, care pe unii îi aduce în pragul ortorexiei, devine aproape imposibilă după ce el crește și ajunge să petreacă mai puțin timp cu noi și mai mult timp cu prietenii, fie la grădiniță, în parc, în vizite de la o vârstă îl lași la prieteni, la o zi de naștere, de exemplu, și îl iei mai târziu) sau la școală. Copilul rămâne cu niște obiceiuri învățate acasă, reflexe deja (cum ar fi spălatul pe mâini înainte de masă), dar și cu multe tentații și o ofertă incredibilă de gustări și ronțăieli.

Cum procedăm deci în acest moment? Am întrebat mai mulți prieteni, mame și un tată, despre pachețelul pe care îl pregătesc copiilor lor când pleacă de acasă și cum/dacă mai controlează ce își cumpără de la chioșc. A ieșit un material cu experiențe și viziuni diferite.

Au răspuns la întrebările mele:

Irina Fodor (mama unei fetițe de 7 ani)

Ioana Ginghină (mama unei fetițe de 11 ani)

Florina Badea  (coach de sănătate și nutriție, mama a doi copii)

Ana-Maria Mitruș (mama a două fete),

Cristina Stănciulescu (mama unui băiat de 13 ani),

Alex Zamfir (tatăl unui băiat de 8 ani).

La pachet, fructe, sandvisuri preparate în casă și alimente cu cât mai puțin zahăr

Irina Fodor: În primul rând, pachețelul meu pentru Diana e format din mai multe pachețele. Asta pentru că îi pun mai multe categorii de alimente și, în plus, pentru că pe ea o amuză să desfacă fiecare “surpriză” în parte.

Trebuie să aibă la ea tot timpul un fruct, neapărat câteva legume tăiate sticks sau rondele și un sandwich ori o mini tartă. Rareori, ceva dulce. De obicei, fructele sunt de ajuns. Oricum ei mai fac schimb la școală de pachețele, așa că, oricât mi-aș dori să controlez treaba asta, nu am șanse prea mari.

 

Ioana Ginghină: Nu pot spune că am niște reguli anume, însă ceea ce evit în pachețelul pentru școală este zahărul. Refuz să conțină ceva dulce. Poate doar dacă este fără zahăr.

Alex Zamfir: Pachețelul lui Mark e prgătit de Iulia (mama lui n.red.) și de cele mai multe ori el include fie un iaurt, fie un sendviș, fie una sau două felii de chec. Nu cred că există o regulă anume, ci se ghidează după ideea “să îi fie suficient cât să nu îl apuce foamea la școală și insuficient cât să nu mai vrea să mănânce la prânz.” 

Ana Maria Mitruș: Pentru mine alimentația este un subiect foarte important atunci cand vine vorba de copii și de familie. Mă refer atât la partea legată de nutrienți, respectiv faptul că mâncarea trebuie să hranească organismul, dar și la modul în care este preparată. Credința mea este că atunci când copilul este bolnav, nu supa îl face să se însănătoșească, ci dragostea mamei atunci când prepară supa.

Este evident că și pachețelul de scoală este inclus în aceste idei, așa că încerc pe cât posibil să le dau fetelor doar mâncare făcută și preparată de mine. Fără să cad intr-o extremă negativă(pentru că evident există și excepții de la regulă), apelez în general la sendvișuri cu pâine făcută de mine, carne și salate facute tot in casă, dulciuri preparate dupa rețete de familie. Si, de asemenea, multe fructe. În ultimul timp, de cand au crescut și au vazut la colegi mâncare adusă de catering, la scoala, am început sa le dau si eu caserole (de sticla) cu o masă caldă. Friptura cu garnitură, paste de toate felurile, pui cu salata, etc. Este o varianta foarte bună, pentru că nu mai mănâncă doar sanvișuri până seara, când ajung acasă.

Pro sau contra bani de buzunar pentru mâncare la școală?

Când sunt mai mari, apare și întrebarea dacă e bine să aibă la ei bani, cum o mare parte din copii au pentru snacking la scoală. Și cu cât sunt mai mari, cu atât își doresc libertate de alegere. Depinde de noi să le devenim sfetnici în aceste alegeri.

Cristina Stănciulescu: La vârsta de 13 ani, fiul meu nu mai vrea pachet, ci doar niște bani de buzunar și negociem ce ar putea cumpăra cu ei.

Florina Badea: Bani pentru mâncare nu i-am dat niciodată fetei mele de aproape 11 ani. Pentru că mereu a avut de acasă pachet. În restul timpului, a mâncat acasă ori la bunica. Ea știe că de la chioșc nu are ce cumpăra, în afară de apă. Preferă ca banii pe care îi primește să îi strângă pentru achiziții mai mari: bicicletă, role, cărți etc.  Ca nutriționist, îndemn părinții să se aplece asupra pachetului acasă, pentru toate semnificațiile pe care acest lucru le are: grijă și iubire pentru copil, timp petrecut împreună, componentă educativă etc. 

Ana Maria Mitruș: Bani nu prea le dau la ele, avand tot ce e nevoie de acasa (mâncare + apă). Mai sunt și momente cand au ceva bani la ele si inevitabil se duc la magazinul de lângă școală de unde își iau toate trăznăile pamantului. Semn că oricât le-ai spune, sunt tot copii și tot cedează în fața inspitelor. Dar cred ca important este că știu ca nu e bine ce fac si isi promit singure ca nu o sa se mai repete. În timp, pe măsură ce au crescut, am vazut ca au devenit mai responsabile iar asta mă bucură foarte tare.

Le interzicem sau nu anumite alimente?

Florina Badea:Am preferat să nu împart alimentele în bune și rele, tocmai pentru a le încuraja pe fetele mele să dezvolte o relație frumoasă cu mâncarea. Însă am povestit mereu de ce alegem unele în defavoarea altora. Am promovat mâncatul cu măsură, echilibrat. Mâncăm și cartofi prăjiți, dar mai rar și variante cu ulei mai puțin și fără prea multă sare, cartofi adevărați, nu de la pungă. Facem acasă pizza ori hamburgeri. Mâncăm desert, mai ales înghețată. Alegem rar mezeluri, poate doar în vacanțe, când nu avem alte opțiuni. Dar nu le-am prezentat fetelor că acestea sunt ”moartea”. Ca nutriționist am datoria de a le învăța cum stau lucrurile legate de mâncare în mod corect. După care, alegerile se nuanțează în funcție de context, mediu și opțiuni. Ca să nu ajungă în situații în care să le fie frică de mâncare. Dar da, noi nu bem sucuri acasă, niciun fel, niciun brand. Nici noi, părinții, nici ele. Mai bine mâncăm o prăjitură din când în când. 

Ana Maria Mitruș: Nu cred în alimente interzise, cred în moderație.Am redus aproape la zero zahărul, dulciurile din comerț, sucurile ambalate și in general orice produs alimentar de pe rafurile magazinelor. Din nou, vorbim de regulă la modul general.

OPINIA SPECIALISTULUI

Florina Badea profesează în domeniul nutriției și asta se vede în toate răspunsurile ei. Are o abordare foarte serioasă a acestui capitol.

Prima regulă: implic copilul (fetița mea are acum 10 ani). Atunci când nu am consultat-o legat de meniul pentru școală, ea a avut alte așteptări și nu a mâncat. Așa că acum facem împreună planurile, alegem împreună produsele din supermarket. În fiecare seară îmi spune ce și-ar dori pentru a 2-a zi și eu îi mai propun câteva idei. Le negociem și iese pachețelul. 🙂

Contează și numărul de ore petrecut la școală pentru formatul final al cutiei de mâncare.

A 2-a regulă: Cutia de mâncare se concepe și în funcție de ce activități extrașcolare are în ziua respectivă, deci mă raportez la numărul de ore pe care le va petrece în afara casei. Anul trecut de exemplu, a avut 2 zile pe săptămână în care era plecată câte 12 ore de acasă.

E imposibil să îi pui unui copil la pachet mâncare proaspătă/ preparată în casă pentru atâtea ore. Așa că a trebuit să apelez și la diferite alimente ambalate: batoane de cereale cu fructe, nuci și semințe, biscuiți.

Regula 3: îi pregătesc un fel principal, ca să zic așa, adică pentru masa de prânz. Și 2 gustări – o gustare de fructe (prune, struguri, mere, pere) și o gustare de legume crude (ei îi plac sticksurile de morcovi și castraveții bețe).

Felul principal poate fi varianta clasică – sandviș cu o proteina de calitate (curcan sau pui) ori lipie cu somon și verdețuri. Ori varianta mai complexă-  orez sau paste/bulgur/cous cous cu legume și o proteină șa cuptor (pește, pui, curcan). Clătitele cu somon ori brioșele de curcan ori checul cu șuncă mai sunt alte variante incluse în pachet.

O sana ori un kefir însoțesc de multe ori pachetul. Și musai am grijă la hidratare, un consum optim de apă ajută capacitatea de concentrare a copiilor la școală, energia și claritatea mentală.

Din categoria CE SĂ NU PUI LA PACHET

Nu pun sosuri în pachet, nimic care să curgă sau cu potențial de alterare

Așadar, mâncatul copiilor în afara casei are legătură cu ce obiceiuri au căpătat acasă și ce relație avem chiar noi, adulții, cu mâncarea în fața lor. Voi cum procedați, dragi prieteni? Ce le oferiți copiiilor la pachet pentru a evita monotonia dar și chestiile nocive? Cum rezistați presiunii anturajului, când majoritatea copiiilor vin cu croissante și chipsuri din comerț la ei? Vă invit să îmi lăsați comentariile voastre, sunt sigură că vor fi o sursă de inspirație!

Și pentru că am scris acest articol la invitația Nutrivita.ro, un magazin online care comercializează produse  ce corespund unei alimentații echilibrate și a unui stil de viață sănătos, unele bio și/sau fără zahăr sau gluten, cu înlocuitori de zahăr, cu puține calorii, de unde obișnuiesc să mă aprovizionez ușor și rapid în ultima vreme, vă încurajez să le testați produsele, dacă încă nu ați făcut-o!

Până pe 31.12.2019 beneficiați și de un discount special, cu codul de reducere ANDRESSA20 – 20% la toate produsele din site.  Este suficient să introduceți acest cod înainte de finalizarea comenzii și în cateva zile veți primi produsele acasă sau la birou.

Să îmi scrieți după dacă v-au plăcut!!

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Liliana
    06/11/2019 at 8:18 PM

    Super articol! Imi place sa ma inspir din ce fac alti parinti pentru ca atunci cand voi avea si eu copii sa stiu cum este cel mai bine sa procedez. Ma bucur ca ai introdus in articol si parerea unui nutritionist.

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: