CUMPARAM

Există oare karma în business? Despre corectitudine

Așa ceva…! Aș vrea să zic mai rar, dar din păcate e foarte des. Oamenii fură cu nerușinare idei, concepte, fără să își pună problema legalității și cu atât mai puțin a moralității gestului lor.

Sunt absolut revoltată. Am citit treaba asta la Oana Botezatu – dacă nu o știți deja, vă zic eu: e jurnalistă, blogger și fondatoarea Cup&Candle. Mi-a fost colegă la facultate și mi-e dragă, o urmăresc cu mare plăcere. Ea a scris cum diverse persoane i-au copiat modelul de business sau chiar s-au folosit de ideile sau resursele ei ca să își facă un brand-copie. Sunt absolut convinsă că spune adevărul și că nu e o naivă, știe că nu orice idee poate fi protejată și nu orice discuție se transformă în contract, e un antreprenor cu experiență deja, dar îi înțeleg perfect și frustrarea și revolta când poate legea nu e clară sau suficientă, ci pur și simplu e vorba de onoare. Nu poți patenta orice, OK, dar poți să ai decență.

Trebuie să citiți exemplele de înșelătorie, că așa se numește asta, pe care le dă. Fantastic!

Mereu am crezut că bine învinge, că autenticitatea învinge, originalitatea și bunul simț. Dar adevărul e că poți să iei multe țepe. Nu te poți feri de tot felul de escroci, e imposibil să îi identifici la timp, să te pui în siguranță cu contracte și clauze. Și nici nu poți să te judeci cu toți țeparii, sunt prea mulți. Te blochezi până la urmă, ai nevoie să mai ai și încredere în oameni. Dar uite cum e de fapt lumea.

Am pățit-o și eu. Dar cine nu o pățit-o?! În toate domeniile sunt de-ăștia. Chiar acum o săptămână urmăream două branduri care foloseau  idei pe care le-am prezentat eu și le-am agreat, urmând ca eu să câștig bani din implementare, doar că iată, ca-n viață, le-au făcut cu altcineva, fără ca eu să câștig ceva. Cred că am și eu, ca și Oana, prea multe astfel de exemple.

Dacă ar exista karma, nu știu câși și-ar mai bea acum cafeaua în liniște în birourile lor drăguțe. În fine, karma suntem noi, așa că să ne comandăm naibii lumânări de la Oana că asta înseamnă de fapt corectitudine, să aibă ea succes. Că ea a avut ideea, a muncit, i-a inspirat și ajutat și pe alții. Eu o comand pe asta. Și dacă lucrați în industriile potrivite, țineți-o minte pe Oana pentru proiecte speciale. Lumânările ei sunt foarte mișto.

Hai că se poate!

Update: bine zice si Diana Cosmin despre asta: oamenii minimizează cu ușurință lucrurile astea. “Doar o idee.” Ha!

 

Sursă foto: Cup & Candle by Oana Botezatu Facebook

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Maria
    25/04/2019 at 11:36 AM

    Conceptul Oanei nu e chiar atât de inovator încât să zică că a fost copiat. E plin Etsy și alte site-uri din străinătate de produse de acest gen. Ba chiar și mama la fabrică făcea asta pe la începutul anilor 2000 când a venit un investitor străin. Ce e greșit e faptul că tipa aia i-a furat modelul cu inima iar Andreea Raicu doar s-a folosit de ei să facă testele iar apoi a turnat cu altcineva lumânările (aici nu am înțeles dacă Oana a fost plătită pentru această etapa sau nu; dacă a fost plătită și aveau un contract ce a fost respectat, atunci nu văd nimic greșit nici în asta).

  • Leave a Reply