Ieri imi povestea o prietena cum o prietena de-ale ei a murit dupa 2 ani de tratamente si chinuri. A avut cancer de col. Avea 26 de ani.
Eu am 25 de ani. Exista un vaccin care ne poate proteja de peste 90% din virusurile care cauzeaza cancerul de col uterin, principala cauza a mortalitatii prin cancer la femeile intre 15 si 44 de ani, In Romania.
Acest vaccin are cele mai bune rezultate daca este administrat administrat femeilor intre 12 si 26 de ani, asa mi-a spus mie medicul ginecolog. Eu sunt pe ultima suta de metri, practic. Dupa care, devine din ce mai probabil ca, si daca fac vaccinul, sa dezvolt totusi cancer. Oricum, 80% din femei vor contacta una din tulpinile de virus care cauzeaza aceasta boala, in cursul vietii. Asta spun medicii.
Ca sa imi fac vaccinul acum, ar insemna intai sa imi fac niste analize care costa cam 300 de lei sa aflu daca nu am deja una din tulpini. Daca o am trebuie sa merg constant la medic ca sa fiu sigura ca nu voi face cancer sau, daca se va intampla asta, sa tin boala sub control din timp. Daca nu am nicio tulpina, pot sa imi fac vaccinul care costa cam 400 de euro.
Totusi, in acest moment, in Romania, fetele in clasa a VI-a si a VII-a se pot vaccina gratuit. Este varsta perfecta, inainte inceperii vietii sexuale (sau la inceputul ei, ma rog!) Cu toate acestea, ANPC a blocat imunizarea fetitelor cerand acordul scris al parintilor pentru fiecare copil vaccinat.
Poate ei au intentii bune, suna bine in teorie ceea ce spun ei, numai ca in practica, mor mii de femei anual din cauza acestei boli necrutatoare. Numai anul trecut au murit 2400.
Am senzatia ca Protectia Copilului a uitat pe cine ar trebui sa protejeze si de ce. Fiecare zi in care vaccinarea e amanata poate insemna vieti.
Repet, ieri o prietena imi spunea ca o prietena i-a murit de cancer. Femeia aceea putea fi mama oricaruia dintre noi, putea fi prietena noastra, putea, fi chiar noi in locul ei.
26 Comments
Suminona
11/12/2009 at 8:10 AMDe acord cu tine … insa era problema de efectele colaterale ale vaccinului pe termen lung… si ca sa iti faci o idee la ce ma refer … sa zicem ca se incepe vaccinarea … in masa… nu se cunosc toate efectele secundare … si vaccinul provoaca sterilizare(doar teoretic ) … se descopera asta dupa 10 ani … o sa fie o perioada de aproximativ 10 ani (jumatate de generatie) pierduta ? atunci incepi sa te gindesti … in 10 ani … 2-3 mil fete vaccinate … sau 10 ani aprox 15000 fete cu aceasta forma de cancer (care depistata la timp se poate controla)
Eu zic ca da … mai bine acordul parintilor (copilul fiind minor) sau sa se gindeasca bine persoana in cauza …
MissCliche
11/12/2009 at 8:18 AMPro vaccin. Cel putin acest vaccin, care este pe piata in vest de cativa ani deja si nu s-au semnalat “derapaje”.
Adica si eu sunt in categoria limita de varsta si ma intreb daca sa mi-l fac sau nu… Stiu ca o colega de varsta mea si l-a facut, deci, teoretic, ar fi posibil.
Dar nu stiu, cum spuneai si tu, daca m-ar si ajuta.
madMe
11/12/2009 at 11:40 AMŞi eu sunt pe ultima sută de metrii şi sunt încă în dilemă cu mici înclinaţii pro vaccin.
Allicia
11/12/2009 at 2:31 PMEste discutabila problema.
Vaccinnul nu asigura nimic, nu ai nicio certitudine.
Virusul HPV se transmite pe cale sexuala (in principal) sau ereditar. Deci poate n-ar trebui sa ne gandim sa vaccinam copilele, ci sa le invatam ce inseamna sexul protejat, ca impuscam mai multi iepuri dintr-o data. Chiar daca se ajunge la o relatie monogama, nu stii niciodata ce a facut partenerul tau inainte.
E suficient un singur partener infectat, nu trebuie sa zbori din floare in floare.
Mai este problema depistarii la timp. In mod normal, oricare tanara trebuie sa mearga la ginecolog anual si sa-si faca un Papanicolau. Costa 50RON, in medie. Se poate face si gratuit. Un Pap spune multe si poate ridica alte semne de intrebare. Nu are rost sa faci genotipare de HPV (care costa in 300-400RON) daca medicul nu considera ca e nevoie. Mai intai Papanicolau, apoi genotipare.
Chiar daca este depistata o tulpina, ti se recomanda o cauterizare. Sunt cazuri cand dispare rana de pe col (ca, de fapt, o rana pe col este asociata cu HPV) de la sine, mai ales in cazul femeilor tinere. Si totusi…se poate trai cu HPV, daca se depisteaza. Mai cu atentie, cu grija mult mai mare fata de sanatate si cu mai mult tact in ceea ce priveste alegerea partenerilor sau planurile care pot include copiii.
Eu nu sunt de acord cu vaccinul. “Cativa ani” nu inseamna nimic. Efecte secundare pot aparea si peste 15-20 de ani, cand vrei sa faci un copil. Mai degraba sunt atenta si ma duc la medic, imi fac analize si-mi iau si partenerul dupa mine, pentru ca el este purtator de tulpina.
Poate sunt insensibila fata de cazul prietenei prietenei si te rog sa ma ierti pt asta, dar asa vad lucrurile. Cred ca trebuie sa ne educam si sa avem grija de sanatate. Cauza si efect…
Liana
11/12/2009 at 3:39 PMSunt farmacii ( sensiblu )unde se platesc doar doua doze iar a treia e gratis.Adica raman de plata cam vreo 10 mil lei vechi.
Nu se MAI cere acordul parintilor.Doar anul trecut s-a cerut.
Chestia cu sterilitatea e o prostie.
Adina
11/12/2009 at 3:40 PMTe referi la vaccinul care in Marea Britanie a provocat moartea unei eleve de 14 ani? Nu stiu daca ar trebui sa fim pro ceva pana nu aflam sigur daca e ok si care sunt efectele secundare. ( http://www.ziare.com/actual/international/09-29-2009/a-murit-dupa-ce-a-fost-vaccinata-impotriva-cancerului-de-col-uterin-901567 ) Cred trebuie mers la ginecolog in mod constant si nu cand te doare ceva. Daca citesti de ce apare: “Incidenta cancerului de col uterin este semnificativ crescuta la femeile din clasele socio-economice inferioare, cu debut al vietii sexuale la vârsta tânara, parteneri sexuali multipli, istoric de promiscuitate sexuala, numar mare de sarcini, fumatoare.” iti dai seama ca in f multe cazuri este vorba de neglijarea sanatatii. Nu spun in nici un caz ca femeia de care vorbesti tu s-ar incadra in aceasta categorie, dar numarul de femei care sufera de aceasta boala este mai crescut in Romania, Africa si alte tari mai sarace. Si nu e vorba ca cei mai civilizati isi fac toti acest vaccin. In alte tari 50% dintre mame si tinere sunt inca reticente. Mai ales ca tot apar stiri despre efectele secundare. Daca este ok sa il faci pana in 26 ani, copilul poate decide singur la 18 sa si-l faca, ar trebui sa fie gratis pana termini liceul macar. Cum spunea cineva mai sus,nu a trecut suficient timp pentru a sti care sunt efectele secundare. Eu am 25 de ani, dar nu cred ca o sa-l fac. Merg la control o data la 3 luni si fac Papanicolau si incerc sa traiesc sanatos, dar nu as da 400 eu si nici gratis de ar fi pentru ca nu sunt convinsa de cat de “minore” sunt efectele adverse. Nici medicii nu s-au pus de acord asupra lui pentru ca multi recomanda sa iti faci teste regulat pentru a-l descoperi in faza incipienta cand este tratabil. Ma intreb daca ajuta in Romania asa un vaccin pentru ca lipsa banilor si faptul ca oamenii nu merg la medic decat cand le este rau este adevarata problema. Acum ceva vreme am citit acest articol despre 2000 fetite ce manifeste efecte secundare printre care paralizia, dureri de cap foarte puternice etc: http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/6178045/Two-thousand-schoolgirls-suffer-suspected-ill-effects-from-cervical-cancer-vaccine.html
daca citesti articolul vei vedea ca in U.K. vaccinarea a inceput in 2008. Eu nu as zice ca e testat cu succes in afara pentru ca nu a trecut f mult timp si e inca un subiect controversat. Am cautat informatiile acestea pentru ca si mie mi-a spus o prietena ca si-ar face si sa ma grabesc si eu, dar dupa ce am citit, nu m-as risca. Sa fim sanatosi! Si imi pare foarte rau pentru prietena de care vorbesti! 🙁 Si sper ca daca vrei sa il faci, sa te informezi bine de tot din mai multe surse si sa fii 100% sigura de aceasta decizie. Multa bafta!
Adina
11/12/2009 at 3:47 PMGraba strica treaba!Am facut o mare greseala cand am scris despre fetita de 14 ani care a murit dupa ce a facut vaccinul. Acum am dat peste o alta stire, tot despre ea: la autopsie a reiesit ca avea o tumora 🙁 si aceasta a fost cauza mortii. Pacat ca nu pot edita ce am scris deja, dupa ce am dat send mi-a picat fisa ca nu am verificat mai bine despre acest caz 🙁
alina k
11/12/2009 at 4:23 PMBuna Andressa, vad ca e o campanie masiva pe bloguri pro vaccinare. Foarte bine, inseamna ca cei de la comunicare de la Glaxo isi fac treaba ca la carte. Totusi, nu pot sa nu remarc cum toata lumea pro-vaccinare are un singur mesaj, si anume ca suntem niste inculti ca nu ne vaccinam copiii. Nu spui nimic pe blog despre efecte secundare, despre riscurile asociate cu vaccinarea, despre cate din femeile care au HPV fac de-adevaratelea cancer. Din pacate, din punctul asta de vedere, nimeni nu zice nimic. Poate pentru ca sunt prea multe argumente contra (sau foarte rezervate pro) vaccinare?
andressa
11/12/2009 at 6:14 PM@alina k:
e adevarat ca am scris ca rugaminte de a face parte dintr-o campanie, dar punctul de vedere imi aprtine, mi-l asum. Eu m-as vaccina. Si mi-as vaccina copilul.
andra
11/12/2009 at 4:26 PM@MissCliche:in Romania se poate face vaccinul de acum 8 ani iar in strainatate de 18…pana acum sunt vaccinate deja 2 milioane de femei…deci nu se poate spune ca nu se cunosc efecte pe termen lung…doar ca in Romania campania de informare a fost aproape de zero!!
@andressa:daca ai vreuna din tulpinile virusului poti face vaccinul insa el te va proteja doar de restul tulpinilor, pe care nu le-ai contactat
si mai stiu ca limita de varsta ar fi cam de 30de ani
si ca prin tarile civlizate vor s-o ridice la 40
este pe locul 2 ca si mortalitate cauzata de cancer in randul femeilor in Romania pe cand in strainatate se invarte in jurul locurilor 9-10…
Liana
11/12/2009 at 4:27 PMCat despre varsta , se poate administra si la 50 de ani, nu va avea acelasi efect pe care-l determina la o fetita de 10 ani , dar tot nu e ca nimic !Atata vreme cat femeia este activa sexual , se poate administra vaccinul.
eGlossy.com
11/12/2009 at 4:45 PMcum adica nu s-au semnalat derapaje? mai citeste si o sa vezi ca se poate muri din asta, mai ales ca stim cu totii ce responsabili sunt doctorii de pe la noi
andressa
11/12/2009 at 6:13 PMsunt de acord ca exista argumente contra vaccin, dar eu spuneam cum vad eu chestiunea personal, dupa ce am aflat toate variantele si am citit statisticile: eu m-as vaccina.
Adina
11/12/2009 at 8:12 PMVaccinarea cu Gardasil, vaccinul care exista acum si in Romania a inceput in SUA din 2006. Deci daca in Romania exista un vaccin de 18 ani, nu cred ca este vorba de acelasi de acum. Nu stiu la ce te referi, Andra, dar daca stii mai multe in acest sens, as vrea sa aflu. Si nu de dragul argumentarii, ci pentru ca sunt constienta ca nefiind medic, nu pot sa le stiu pe toate. Problema e ca in tarile civilizate numarul femeilor bolnave a scazut de cand s-a introdus Papanicolau, femeile au o igiena corespunzatoare si merg la medic regulat. Nu sunt impotriva vaccinului, doar ca Romania e pe primul loc nu din lipsa vaccinului, ci din lipsa educatiei si a banilor. Femeile nu au grija de sanatatea lor si afla prea tarziu ca au aceasta boala! E interesant de stiut care sunt cauzele si facuta o campanie pentru ca fetele sa mearga regulat la ginecolog toata viata si sa faca testul P. cat de frecvent este recomandat. Sunt inca multe femei in Romania care folosesc avortul pe post de masura contraceptiva, suntem pe un loc scazut la folosirea de prezervative sau alte contraceptive, in mediul rural majoritatea nu stiu ce inseamna igiena genitala sau mersul la doctor regulat. Mie asta mi se pare cel mai trist 🙁
Pavem
11/12/2009 at 8:24 PMInformati-va despre efectele secundare produse de vaccin si apoi va garantez ca nu o sa mai vreti sa il faceti.
es
12/12/2009 at 12:52 AMPARDON!!!! Andressa, inainte sa iti dai cu presupusul in privinta unui topic asa controversat ar trebui sa iti faci researchul! Stii cumva riscul vaccinarilor? AI cautat? Ai citit? Statisticile sunt controlate de industria farmceutica, care nu vor decat sa isi vanda vaccinele. Vaccinul HPV e inutil… si mult mai periculos decat boala in sine. Nu ar trebui sa faci propaganda la asa ceva… nu esti in masura, si ai un blog citit si o responsailtate. Abtine-te.
Razvan
12/12/2009 at 3:10 PMExista argumentre pro si contra vacinarii. Adevarul este la mijloc.
Liana
12/12/2009 at 4:13 PM1.In Romania exista Silgard ( gardasilul din america ) si cervarix.
2.Adenocarcinomul produs de hpv nu se depisteaza chiar din prima ( exista mai multe tipuri de cancer de col , nu toate determinate de hpv).
3.De fapt ar trebui vaccinati barbatii , ar fi mai logic , si chiar exista medici ginecologi in Romania care fac acest lucru.
Adina
12/12/2009 at 4:40 PMAndreea, de cand am citit postul tau, am mai cautat informatii, nu pentru a-ti demonstra tie ceva, ci pentru ca m-ai pus pe ganduri.
As vrea sa stiu daca ai intrat pe site-ul companiei care produce vaccinul si ai citit ce spun ei insusi despre el? Protejeaza de infectarea cu 4 TIPURI HPV (virusul ce determina aparitia celulelor precanceroase), dar nu ofera garantie cat timp protejeaza. Scrie negru pe alb ca femeile trebuie sa mearga la medic regulat in continuare. Mie mi-e teama ca unele vor face vaccinul si se vor simti prea in siguranta, mai ales fetitele cu parinti neinformati.
Cat despre ce ai scris ca protejeaza impotriva a 90% din virusuri, Gardasil protejeaza de tulpinilie 6,11, 16 si 18, scrie pe site-ul lor. Iar daca vei cauta informatii despre virusul HPV, ceea ce probabil ai facut deja… stii ca sunt 15 tipuri de HPV cu grad ridicat de risc!! 15! iar Gardasil acopera doar 2, adica 16 si 18, pentru ca 6 si 11 se incadreaza nu in risc moderat, ci uul scazut. Deci as vrea sa stiu cine a tras concluzia ca ofera protectie in peste 90 la suta din tipurile de cancer, cand sunt 13 tipuri cu factor de risc foarte crescut de HPV pe care vaccinul nu le acopera? Da, 16 si 18 sunt cel mai des intalnite… dar totusi.
Mai mult, pe site-ul lor scrie ca vaccinul nu a fost testat pentru a se vedea daca nu este el insusi cancerigen. In cazul copiilor, testul a fost facut pe in jur de 1200 si ceva fetite (9-16 ani)si 1300 si ceva baieti. Iar la baieti se specifica faptl ca numarul subiectilor a fost prea mic pentru a se trage concluzii. Numarul. Deci 1300 e prea putin pt baieti, dar 1200 mai mult decat suficient pentru fete. Iar acest vaccin a fost facut pentru ambele sexe.
Cauta despre medicamentul Vioxx, produs de Merck and co, ce a fost retras de pe piata. A fost lansat pe piata in 1999, fiind aprobat si etc. Iar in cativa ani, au inceput plangerile. Oamenii care il luau au inceput sa aiba probleme cu inima si infarct!! 500.000 au dat compania in judecata. Toate procesele s-au terminat in 2008. Din 1999 pana in 2008…cam mult a durat, nu crezi? Tot anul trecut au retras alt medicament, Cordaptive.
Si acum te intreb, in cazul in care e lansat pe piata abia din 2006 si compania a recidivat de 2 ori deja, destul de grav, cata incredere ai in ei? Pe site-ul lor scrie clar ca fetitele trebuie sa mearga la medic inainte de a face acest vaccin si a vedea daca nu au alergii si etc. In cazul vaccinarii in masa, a trecut vreun copil pe la medic inainte?
Scuza-ma ca scriu atat de mult, dar nu este vorba de un vaccin antigripal simplu, sau de aspirina. Si nici nu garanteaza ca daca fetita il face la 10 ani, la 16 nu va avea nevoie de altul. Nu spun ca eu sunt foarte informata, dar sunt multe detalii pe care le poti afla citind site-ul oficial al medicamentului si nu o campanie de PR. Sper ca esti sigura de ce sustii. Mie mi s-a prescris aici un medicament pentru migrena, cu reteta, de la doctor, ca sa fie clar … si e produs in Berlin. Ca ulterior sa aflu in in Germania nu se mai prescrie din 2000 pentru ca nu e bun. La noi pe piata exista Aulin, interzis deja in alte tari. Nu am devenit paranoia, dar sunt mai sceptica in legatura cu ce prescrie medicul, mai ales cand iti scrie reteta si vezi pe biroul lui carnetele si pixuri de la nus ce companie producatoare de medicamente. De aceea iti scriu sa te informezi, pentru ca uneori vei fi surprinsa. In America inca se dezbate daca e bun acest vaccin, iar noi spunem ca populatia noastra e ignoranta. Nu stiu daca e cazul sa ne punem viata in mainile unei companii ce azi lanseaza ceva, maine retrage. Sanatate!
site-uri: http://www.merck.com/product/usa/pi_circulars/g/gardasil/gardasil_pi.pdf
http://www.cogforlife.org/gardasilfacts.htm
julie
12/12/2009 at 4:47 PM…vaccinul costa undeva sub 400 RON, si exista carduri elberate de medicul de specialitate pentru reducere de 50%…se numeste cervarix si e produs de glaxo….
SEXSHOPblog
12/12/2009 at 6:33 PMAm eu o prietena careia tocmai i-a fost descoperita o tulpina a virusului. Nu costa chiar atat de mult. Analizele care i-au descoperit-o au costat doar 60 lei. Iar vaccinul e in jur de 400 lei, la spital. La cabinetele particulare pretul se ridica intr-adevar la 300-400€.
Ca tratamentul iti rupe buzunarul… e cu totul altceva.
Anyway, sper ca saptamana viitoare sa ajung si eu la un control. Ma apropii si eu de ultima suta de metri…
andressa
13/12/2009 at 9:43 AM@SEXSHOPblog:
eu am citit ca sunt 3 doze de vaccin, se administraeaza la un anumit interval de timp, si fiecare costa 400 lei…
Liana
13/12/2009 at 10:54 AMDa , cele doua vaccinuri existe in Romania , Silgard si Cervarix , se administreaza in 3 doze la 0, 2 si 6 luni sau 0,1 si 6 luni ( adica prima doza la momentul x , urmatoarea la o luna sau la doua de la prima doza , iar a treia la 6 luni de la prima ).
Corect , fiecare doza costa 400-500 de lei in farmacie , dar , cum am spus mai sus exista anumite farmacii care ofera a treia doza gratis.
Exita peste 100 de tipuri de hpv,cele inalt cancerigene sunt 16 si 18.
Liana
13/12/2009 at 11:01 AMhttp://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2008/press.html
Suminona
14/12/2009 at 7:28 AM@Liana … nu am zis ca provoaca sterilitate … am dat exemplu de efect colateral si urmarile lui … oricum infarctul mi se pare mult mai grav ca efect colateral …
Liana
15/12/2009 at 10:33 PMExista cazuri de femei care au facut vaccinul si dupa 1 sau 2 ani au avut o sarcina perfect normala .De infarct n-am auzit niciodata sa fie dat de un vaccin.
Oricum de astazi( 15 dec ) se vaccineaza gratuit orice persoana intre 12 si 24 de ani .