Fashionista.com a publicat o lista (nu un top!) al celor mai bune scoli de jurnalism / PR/ Marketing de moda din lume. In lista sunt scoli din New York, Los Angeles, New York, Boston, New York… =)) Am zis New York? Am zis, da. In New York sunt cele mai multe! Surprinzator, pe lista nu e nicio scoala din Romania. Glumesc, nu e deloc surprinzator. Ce scoala de jurnalism de moda sa fie pe lista: exista vreuna la noi? De fapt, asta e un subiect la care ma gandeam adesea in facultate si, mai nou, de cand citesc putina presa financiara.
In anii ’90 auzeam ca presa sportiva de calitate e scrisa de sportivi sau fosti sportivi, ca publicatiile economice sunt scrise de economisti si ca numai ghizii turistici semneaza articole despre calatorii si destinatii turistice. Eu, convinsa de pe la 7 ani ca vreau sa fac jurnalism, nu ma intrebati de ce, nu eram foarte convinsa ce studii ar trebui sa urmez ca sa fiu ce imi doream eu: ziarista.
Am facut pana la urma jurnalism. Profesorii ne flatau spunandu-ne ca numai un jurnalist poate “traduce” fenomene meteorologice, economice sau politice pe limba cititorilor, in timp ce un om de alta profesie s-ar rataci in jargon! Ce ar fi putut sa ne spuna, pana la urma? Ca am venit degeaba sa ii ascultam pe ei? Desigur ca nu. Si nici nu aveau inima sa ne spuna cat de lung este drumul pana la jurnalism specializat.
Abia cand am terminat facultatea, mi-am dat seama ca… trebuie sa ma apuc sa invat. Sa o iau de la capat, practic. Studiile de jurnalism iti pun ceva ordine in creieras, te ajuta sa tii stiloul mai bine in masa sau sa bati mai repede la tastatura, dar ca sa scrii pentru un public specializat, iubitorii de pescuit, de exemplu, trebuie sa stii o gramada de lucruri despre momeli, undite, pesti, vreme, cizme de cauciuc si multe altele.
Revenind la scolile de jurnalism de moda: am fost recent la un eveniment de lansare a unei colectii de haine si am citit ulterior relatarile unor asa-zisi jurnalisti de moda sau stilisti (daca ii intrebi nici ei nu stiu ce sunt). Daca nu as fi fost acolo, ci as fi citit doar review-urile, as fi zis ca am pierdut evenimentul fashion al secolului. Noroc ca nu stie limba romana, pentru ca altfel Karl Lagerfeld insusi ar fi plans in pumni, umilit si furios, vazand la ce nivel e moda romaneasca! Numai ca am fost la eveniment si am putut sa depistez enormitatile din articole. Si imi dau seama ce inseamna o scoala de jurnalism de moda. Cei pe care ii citesc eu expun ce gasesti prin magazine, laudand firmele care platesc publicitate in publicatia sau pe blogul tau, dar de facut jurnalism de moda… not so much.
5 Comments
Cristian
08/04/2012 at 2:33 PMDacă tot ai vorbit de jurnalism, aș avea și eu o curiozitate. Să aflu ce se întâmplă în redacția unui sait pentru femei (precum http://www.perfecte.ro) sau într-o televiziune. Cum se ajunge de la o idee în producție și care-s persoanele responsabile de asta. Mă interesează mai puțin picanteriile sau bârfele despre șeful cel rău și colegii cei buni. Dacă vrei privește-o ca pe o școală de jurnalism pentru cei mici.
Revenind la jurnaliștii de modă, mi-ai adus aminte de articolul unui hater mai mare ca mine – „Operiatiunea dulapul”.
În ceea ce privește cunoștințele pe care trebuie să le posede un jurnalist, mai recomand un articol interesant, „Specialistul amator” scris de Mircea Sârbu (un jurnalist IT foarte bun). Eu sunt de părere că dacă ești prea habarnist, e bine să fii mai rezervat. Nu e nimic rău în spune că te enervează X sau că-ți place Y, dar nici nu prezenta asta ca pe o autoritate sau somitate în domeniu. Asta că tot declarai recent că ești mulțumită de aparatul ăla foto, dar ai un pic de jenă în a-l lăuda sau prezenta.
P.S. Butonul (linkul) de LinkedIn din pagina de contact pare să nu meargă.
andressa
08/04/2012 at 6:27 PM@Cristian:
iti raspund cu placere la prima intrebare, dar nu cred ca blogul meu personal este locul pentru asta. Ai observat cred, de-a lungul timpului, ca nu am scris despre slujba mea aici. Tocmai pentru ca nu vreau sa ma gandesc la asta si cand scriu pe blog. Cum spuneam, iti povestesc cu placere cand ne mai vedem.
Cristian
08/04/2012 at 10:34 PMAha. Parafrazând-o pe Ina, tu nu ești slujba ta 🙂
Monica
10/04/2012 at 9:02 PMAh, lunile trecute mă uitam la oferta şcolilor. Cursurile sunt interesante (şi costisitoare!). Au apărut multe şi pe Marketing şi PR despre modă. Îmi plac nişele!
andressa
11/04/2012 at 7:55 AM@Monica:
da, si mie. daca ai lua-o de la capat, in ce te-ai specializa?