Diverse

Romania, land of smokers

Am fost sambata intr-un club din Bucuresti. La intoarcere, imi miroseau a tigari hainele, parul, pielea si cred ca si respiratia, desi nu fumasem. Ma usturau ochii si tuseam fara oprire.

Asta se intampla de cate ori ies in oras. Mi-e groaza ca vine frigul, pentru ca macar vara petrecem mult timp in aer liber si fumul nu se simte asa de tare, insa iarna, in spatiu inchis, chiar si un nefumator ajunge sa inhaleze fum cot la cot cu fumatorii.

In vacanta, cand merg in strainatate, ies sa beau sau sa mananc ceva si cand plec din local miros… tot a mine. Nu ca n-ar fi fumatori si acolo, ci pentru ca acolo oamenii care fumeaza ies in strada sau stau in locul in care li se permite sa fumeze. Pentru ca nu considera un drept al lor sa afume pe oricine, ci respecta dreptul celorlalti de a nu le inhala lor fumul. Numai la noi fumatorii se poarta de parca ei conduc lumea (sar ca arsi daca le pui in discutie dreptul de a fuma oriunde!), iar patronii de localuri le asigura toate conditiile ca sa se simta bine, facandu-ne pe noi, restul, sa ne simtim de parca facem ceva gresit daca nu avem o o tigara aprinsa in mana. Si am fumat si eu putin, ocazional, de Revelion, de Pasti si la petreceri, dar nu am considerat niciodata ca e dreptul meu sa imi aprind o tigara oriunde am chef.

As vrea sa am dreptul sa ies in oras si sa ma simt bine fara sa-mi pun sanatatea in pericol. Nu este treaba mea ca sunt atatia oameni care isi baga voluntar substante cancerigene in organism. N-au decat sa se arunce de pe o stanca, daca ma intrebati pe mine, treaba lor: numai ca eu nu am un death wish. Si nu inteleg cat o sa mai asteptam sa conteze mai mult drepturile noastre, ale oamenilor care nu vor sa se supuna unui risc idiot decat dreptul unui fumator de a se imbolnavi si a ne imbolnavi pe noi toti. Si nu e o fita sa te gandesti la lucrurile astea: aveti pe cineva in familie bolnav de cancer? Cunoasteti pe cineva care s-a luptat cu aceasta boala? Inseamna ca stiti ce inseamna pentru bolnav si pentru cei apropiati lui un asemenea diagnostic. (Cu alte cuvinte, consider ca fumatorii sunt extrem de egoisti pentru ca se pun in pericol si daca se imbolnavesc ii condamna si pe cei apropiati la o perioada de suferinta crunta.) Daca putem face lucruri mici cum ar fi sa nu stam in fum de tigara ore intregi, aproape zilnic, de ce sa nu o facem? This is it guys, this is all we get, one chance. Why fuck it up?

Sigur, patronii isi protejeaza afacerea, o sa spuneti, atata timp cat fumatorii sunt clientii lor, de ce i-ar dezavantaja? Pentru ca asa e normal. Sa primeze drepturile noastre. Nici chelnerii nu ar trebui sa fie obligati sa lucreze intr-un asemenea mediu. Ar trebui sa isi poata actiona in judecata sefii daca nu pot respira la serviciu: avem dreptul la conditii decente de munca, nu-i asa? Patronii ar trebui sa fie obligati prin lege sa interzica fumatul. Credeti ca o sa dea faliment toate carciumile din tara? Vom vedea, dar ma indoiesc. Pana la urma, statul trebuie sa protejeze sanatatea tuturor, nu cateva afaceri, daca are de ales. Si noi ar trebui sa ne bucuram daca face asta, ca pe noi si pe copiii nostri ne protejeaza o interdictie a fumatului. Noi ne vom imbolnavi si vom face copii bolnavi daca nu se schimba nimic.

 

You Might Also Like

28 Comments

  • Reply
    Monica@DescoparItalia
    12/09/2011 at 1:34 PM

    Cat sunt de acord cu tine. Asta era marea mea problema cand venea vorba de iesit in oras in Bucuresti. Din fericire 95% dintre prietenii mei erau nefumatori, asa ca ne orientam mereu catre ceainarii sau locuri foarte aerisite.

    Din pacate a trebuit sa renunt la iesitul la dans, care desi nu era activitatea mea preferata, imi facea placere sa ies o data la 2 luni in oras la dans. Pe langa faptul ca era extrem de deranjat sa dansezi langa persoane ce aveau tigara aprinsa si care complet prinse de muzica incepeau sa se balangane pana cand ajungeau sa te atinga cu tigara, fumul de tigara era de nesuportat. Mai mult de 2-3 ore nu reuseam sa rezist si apoi ramaneam cu acel fum impregnat in nari pret de 2 zile.

    Eu cred ca acum in Bucuresti un club sau bar deschis exclusiv pentru nefumatori si marketat ca atare ar avea foarte mult succes, pentru ca tot mai multi nefumatori se simt agresati in confruntarea cu fumatorii.

    • Reply
      andressa
      12/09/2011 at 1:36 PM

      @Monica@DescoparItalia:
      trebuie neaparat sa caut acel bar!
      am si uitat sa zic de treaba cu oamenii care danseaza cu tigara in mana: incredibili!

  • Reply
    Irina
    12/09/2011 at 1:39 PM

    Chestii de genul ?sta mi se pare c? se întâmpl? printre altele pentru c? ni se pare c? trebuie s? avem o groaz? de drepturi dar nicio obliga?ie. Adic? “e dreptul meu s? pot fuma”, dar nu trebuie s? fiu responsabil dac? ac?iunea mea îi pune în pericol pe al?ii…

    ?i apropos de închisul barurilor: când s-a introdus regula conform c?reia toate localurile mai mici de o anumit? suprafa?? trebuie s? se declare fie de nefum?tori fie de fum?tori, Gregory’s de la Unirii s-a declarat de nefum?tori. O s?pt?mân? a durat povestea asta, dup? care – probabil din lips? de clien?i – au trecut înapoi în tab?ra fum?torilor. ?i cum localurile mai ales din centru sunt mici, ?i concuren?a e mare… s? curg? norii de fum! Pân? nu se interzice total fumatul în spa?ii de acest gen, n-avem nicio ?ans?…

  • Reply
    Laurentiu
    12/09/2011 at 2:03 PM

    Hai ca nu numai la noi se intampla sa se dea voie si in localuri sa se fumeze. Uite in Austria de exemplu e ca in Romania, din punctul asta de vedere.

  • Reply
    Tudor
    12/09/2011 at 2:36 PM

    Si eu gandesc la fel 🙂 hai, facem un bar ? 🙂

  • Reply
    Vlad
    12/09/2011 at 2:40 PM

    In primul rand, riscurile fumatului pasiv sunt un pic cam exagerate. Fumatul pasiv deranjeaza, corect dar nu iti omoara sanatatea asa cum este sustinut.

    In al doilea rand, daca tot este sa vorbim despre lucruri care ne omoara sanatatea, noxele emise de masini sau de diverse fabrici sunt mult mai nocive, incomparabil aproape. Ar fi corect ca eu ca biciclist sau pieton sa-i condamn pe soferi?

    In al treilea rand, este iarasi inteleasa prost treaba cu drepturile. Intr-un club nu esti in spatiu public (o mica paranteza, de masini nu poti scapa, dar de fum de tigara poti) sa se puna problema de drepturi. Un club poate sa fie de fumatori si in acel moment nefumatorii inteleg riscul si au optiunea sa nu se duca.

    Daca un nefumator se duce intr-un club de fumatori, accepta situatia. Daca nu vrea sa miroasa sau sa-i fie “viata pusa in pericol”, nu se duce, e atat de simplu.

    Si iarasi, nu e nimeni obligat sa lucreze intr-un mediu cu fum. Accepti sa lucrezi sau nu accepti sa lucrezi.

    Poti cel mult vorbi de aceste drepturi in spatiile publice iar un club sau restaurant nu este spatiu public, este spatiu privat.

    Asa ca nu pot fi de acord cu tine, scuza-ma. Ce spui tu este ceva de genul “Vreau sa ma duc intr-un club de gay dar pe mine ma deranjeaza manifestarile de afectiune intre ei asa ca ar trebui sa se opreasca ca sa nu mai ma deranjeze pe mine.”

  • Reply
    Mele
    12/09/2011 at 2:41 PM

    Este unul din motivele principale pentru care nu mai frecventez astfel de locuri inchise. Am renuntat la fumat acum 2 ani si nu o sa devin fumator pasiv. Fumatul pasiv este la fel de periculos precum cel activ. Bine ca ai vorbit de acest subiect. In alte tari fumatul in spatiile publice este interzis. Si asta pentru ca exista un respect pentru oameni si pentru sanatatea lor.

  • Reply
    Walter
    12/09/2011 at 3:25 PM

    Eu zic sa ne ocupam intii de balene. Ba nu de incalzirea globala. Ba nu de copii din Africa, pentru ca astia de la noi sint mai putin exotici! Ba de gheata din Antarctica! Si de toate astea cu toleranta zero. Nu asa joaca de copii rasfatati! Asadar la iarna adio caldura, ca doar nu vreti sa afumati planeta! Si mai usor cu gatitul ca face rau la respiratia Terrei! Si fara transport mecanizat! Inapoi la cai! Ma rog si aici avem o oarecare problema pentru ca am auzit, nici de scot animalele pe teava de esapament e oarecum toxic pentru Pamint. Nu va intreb daca dumneavoastra poluati sau nu …. din respect. Si, personal, as vrea sa se interzica toate cosmeticele astea ce ucid viata, ca doar niste chimicale sinistre sint. Iar nu in ultimul rind, cresterea populatiei, migratia fortei de munca din privincie in Bucuresti si desitatea de activisti ce apara de la riu si ram pina la …. stratosfere si forta gravitationala, dauneaza grav sanatatii sociale! Asa ca sa-i interzicem si pe astia! Nu pentru noi, nuuuuuu! Ci in numele copiilor nostri plus interesul national! Am zis!

  • Reply
    Costin
    12/09/2011 at 3:31 PM

    na ziua,

    povestioara zice cam asa:
    – vrei sa ai “aer” conditionat
    – sa nu te impinga nimeni
    – sa nu se urce nimeni pe tine
    – sa nu mirosi ultimele 2 zile de “nesimtire” ale celuilalt care nu a avut chef sa treaca pe la baie
    – etc, etc, etc

    .. se numeste TURISM gen masina mica/mare. Ori il ai de la tata, ori faci credit, rca, casco, benzina, cu orele in trafic, etc, etc, in final tot cu capu ajungi acasa.

    Unii vor sa fumeze, altii nu, unii vor sa mearga cu RATB altii nu.

    Legat de posibilitati si ce am putea sa facem sa nu mai fumeze idiotul de langa tine unde nu ai loc nici macar sa imparti o bere rece si o muzica buna, ei bine n-ai ce face, punct.

  • Reply
    Florin
    12/09/2011 at 9:15 PM

    in tarile din vest problema asta a fost rezolvata simplu, printr-o lege cu amenzi usturatoare, asa ca in ciuda protestelor, toata lumea s-a conformat si acum fumeaza afara bine mersi, dupa care se intorc in club. rezultatul n-a fost, asa cum se lamentau patronii de cluburi, scaderea businessului, ci exact cel scontat, de scadere a incidentei fumatului la tineri. la noi legea a fost facuta la misto, cu portite de scapare cat Arcul de Triumf, dar don’t worry, in maxim un an sau doi o sa ajunga smoking ban-ul total in spatii publice inchise si la noi.

  • Reply
    Cum se fac banii
    12/09/2011 at 9:31 PM

    Sincer nu stiu de ce … dar in ultimul timp parca suport tot mai putin si mai putin fumul de tigara … habar n-am de ce, dar sunt sigur ca astia pun ceva in ele … de le fac sa puta in halul ala toxic nu alta … pacat de toti fumatorii care vreu sa renunte si nu pot! de restu la care inca le place … respect ce sa le zic! ?Bravo lor?!

  • Reply
    Annabelle
    13/09/2011 at 12:08 AM

    Hai sa fim seriosi ca nu trebuie sa pleci din tara ca sa gasesti baruri de nefumatori. Si genul asta de generalizari ma scot din sarite. Daca o sa cauti Smokers friendly bars/clubs si orasul pe google o sa vezi ca sunt baruri si cluburi de nefumatori si in alte tari. Pe de alta parte, acelasi lucru se va intampla daca vei cauta “baruri/cluburi de nefumatori bucuresti” eu am gasit cateva. Asa ca posibilitati sunt, dar romanul prefera sa stea in mijlocul fumului si sa se planga ca nu poate sa traiasca in loc sa…wait for it….gaseasca o cale de rezolvare. Toti vrem sa se schimbe lumea fara sa realizam ca trebuie sa ne schimbam noi intai iar toleranta trebuie sa vina din ambele parti: si ca fumator, si ca nefumator.

  • Reply
    Aron
    13/09/2011 at 1:03 AM

    Au dat astia toate legile posibile, mai putin interzicerea fumatului in cluburi, eu sunt pe principiul cluburilor din Anglia, acolo ai un loc special in aer liber ( de obicei in interiorul cluburilor , sau pe terasa) unde fumatorii isi pot satisface plamanul.

  • Reply
    Suminona
    13/09/2011 at 7:47 AM

    Legea e un 0 barat in privinta asta… O ceainarie micuta de la noi din orasel , cu incapere despartita pentru fumatori si nefumatori , a fost obligata sa se “transforme” in local total pentru fumatori , nefumatorii primind o incapare sumbra , cred ca fosta bucatarie , in care mai miroase a prajeli de alta data…. concluzia … multumesc frumos dar nu … nu mai trec pe acolo … desi imi placea la nebunie ce ceaiuri aveau

  • Reply
    Marian
    13/09/2011 at 7:59 AM

    Sunt destule locuri in care te poti simti bine fara sa simti fumul de tigara. Gen o parcare cu prietenii. Destul aer curat. Sau un club in aer liber.
    Nu fumez, dar stiu ce inseamna viciul asta. Daca tu vrei sa te simti bine, si cel(cei) de langa tine vor sa se simta la fel. Socializarea inseamna compromisuri. De ambele parti. Alegeri.
    O zi frumoasa.

  • Reply
    polimedia.us/fain/
    13/09/2011 at 9:51 AM

    Andressa — Romania- land of smokers…

    Cam nesimtita tanti asta, dar scrie bine….

  • Reply
    Corina
    13/09/2011 at 10:36 AM

    DeÅŸi fumez, sunt total de acord. Eu, de pildă, mă simt foarte prost când prietenii mei încep să-ÅŸi tuÅŸească plămânii lângă mine deîndată ce-mi aprind Å£igara. Åži-asta se-ntâmplă de regulă-n spaÅ£ii deschise! ÃŽÅ£i dai seama cum e-ncluburi ÅŸi localuri. Eu, ca fumător (nu pentru mult timp, să sperăm), m-aÅŸ duce fără nicio problemă în “locul ăla special amenajat” pentru a-mi aprinde o Å£igară. E de bun-simÅ£. Dacă tot îmi injectez plămânii cu rahaturi, măcar să o suport eu, nu tot grupul meu de nefumători. Mă, da’ una e să fii constrâns ÅŸi-alta e să o faci din proprie iniÅ£iativă. A nu se-nÅ£elege greÅŸit: nu e rea-voinţă, dar intervine comoditatea. Ar fi bună o astfel de lege (de interzicere a fumatului în spaÅ£ii-nchise) atât pentru nefumători, cât ÅŸi pentru fumători. Că io, ca o tutungioacă ce mă găsesc, n-o să-mi mai aprind Å£igări precum Estelle din Friends, o să fumez mai rar ÅŸtiind că tre’ să ies pân-afară. Deci e o situaÅ£ie win-win.
    Da, deci aia zic.

  • Reply
    sibiu
    13/09/2011 at 10:06 PM

    cu toate astea parca zi de zi tot mai multi renunta la fumat.

  • Reply
    fotografu'
    15/09/2011 at 10:07 PM

    vreau sa las fumatul ce ma face sa tusesc mereu, imi mananca banii si scobeste in plamanul meu 😉

  • Reply
    Iulian
    17/09/2011 at 7:46 AM

    senzatia asta e si mai pronuntata in cazul in care ai fost fumator si te-ai lasat….eu am avut vointa asta dar , cand intri undeva unde se fumeaza , resimti efectul asta muuuult mai tare si hainele ti se par ca miroase mult mai rau ; evit sa vizitez un prieten care lucreaza intr-un loc inchis unde se fumeaza din cauza asta . Ideea e ca ele miros la fel de tare ca altadata…..in fine , ideea e ca asta e Romania , aici toate sunt un pic diferite ; plus ca nici nu prea merge Pub-ul/Club-ul fara tigare .

  • Reply
    Alexandra
    21/09/2011 at 9:16 AM

    Cand se va da oare si la noi o lege ca in locurile publice sa nu se mai fumeze? Am fot in Olanda intr-un club si nu imi dadeam seama de ce se golise localul la un moment dat…pentru ca iesisera toti afara sa fumeze. Foarte frumos, dimineata am plecat si eu acasa fara sa plang o zi intreaga din cauza fumului.

  • Reply
    Bianca
    22/09/2011 at 2:08 PM

    Sincer si eu fumez, sunt de acord cu tine cu mirosul hainelor, parului si toate cele …. dar ce ar trebui de facut ca toti fumatorii sa fumeze toti intr-o camera izolati …. nici prea multa polemica pe acest subiect nu cred ca trebuie facuta. Asta cu fumatul cred ca e o chestie de moment si face parte din noul val ca nu e bine ca blabla
    (bine nu zic ac e bine sa fumezi si nici nu incurajez pe nimeni sa fumeze)

  • Reply
    Lumi
    23/09/2011 at 9:34 PM

    Ei, Andressa…Pana cand Romania o sa fie tot o tara de lumea a treia, fumatul, mistocaria, aroganta si escrocheria o sa fie omniprezente. Cand respectul, modestia si munca cinstita o sa troneze ca valori atunci o sa remarcam si noi lipsa fumului in localuri. Pana atunci este cale lunga, din pacate.

  • Reply
    delice
    24/09/2011 at 10:34 PM

    Nu ti se face dor de Londra? De cand am vent aici, oriunde as iesi, miros ca mine si a Persil nu a fum de tigara, fie ca ies la pub, la bar, la club…Intr-un fel e bine sa fie fumatul indoors interzis cum e in UK; patronii romani ar trebui sa sustina ma degraba nefumatorii decat fumatorii….nu spun de fumatul pasiv nimic dar numai simplu fapt ca mirosi ca o tutungerie cand te intorci din oras, e horror.

  • Reply
    liviuberdila
    25/09/2011 at 8:10 AM

    Problema nu se va rezolva prin interzicerea fumatului ci prin crearea de zone de nefumatori si o mai buna ventilatie a celor unde se fumeaza iar acest lucru trebuie asigurat de patronii barurilor pentru ca, daca nu ar mai fuma nimeni in carciunile lor, ar ramane fara clienti.

  • Reply
    darla
    27/09/2011 at 4:56 PM

    vai andressa, dar ce-ti mai place radu banciu! pacat ca a murit inainte sa se nasca.

  • Reply
    ion
    27/09/2011 at 9:16 PM

    ai pleca-aaat.. si multe nopti am plans. brm brm brm brm 🙂

  • Reply
    Liv
    05/10/2011 at 12:15 AM

    Eu astept cu nerabdare sa se interzica de tot fumatul in interior, ca doar asa vom scapa de “plaga asta”… In Vest, in tarile unde fumatul e interzis, e o placere sa iesi, si sa nu revii putind ca un furnal. Si nu a dat nimeni faliment, cum se vaita unii a priori, localurile sunt pline, doar ca fumatorii ies afara si fumeaza. Cat despre zonele de nefumatori, buna gluma, am vazut in unele cluburi niste custi de sticla, in care stai ca la zoo, si tot degeaba. Fumatul dauneaza, nu lipsa lui. Deci, sa fie incurajati cei care nu fumeaza, nu invers.

    Oricum, amuzante argumentele sofiste ale fumatorilor, care, cum bine ai zis, sar ca arsi, tipand “discriminare!”, imediat ce apare un nefumator nemultumit. Ca noxe, ca gaura din stratul de ozon, ca x si y… adica ok, daca pe lume exista si alte lucruri nasoale (mult mai greu de controlat, de altfel), e ok si fumatul. Pai pe principiul asta, e in regula sa fim omorati de vreun criminal, ca la un moment dat oricum aveam sa murim, nu?!

  • Leave a Reply