TRAIM

Excursie cu trenul prin Europa. MANIFEST pentru un altfel de turism

Cât încă ne țin picioarele, să mergem.

Cât încă ne ține spatele, să luăm un rucsac cu noi și să pătrăm mâinile libere, să ne ținem de mână și să mâncăm o înghețată.

Cât încă vedem cu ochii, să căutăm locuri frumoase, peisaje care să ne încarce și să ne învețe ceva.

Cât încă avem mintea limpede, să fim curioși.

Cât timp găsim totul de cumpărat online, să evităm magazinele, să nu ne pierdem vremea cu shopping, ci să facem discovering.

Cât ne permitem, să dăm banii pe ce contează cu adevărat.

Noi tocmai am avut o vacanță cât trei vacanțe. Aventura noastră a început în Viena, unde maxima era 14 grade pe 7 august (deci seara tremuram la 10-11 grade Celsius!) și a continuat așa: Salzburg, Innsbruck, Bolzano, Verona, Milano.  În 9 zile au încăput: 6 orașe vizitate, 1 urcare cu telecabina, o plimbare cu trenul panoramic, 2 urcări cu funicularul, 1 vizită la un aqua park, 2 vizite la muzeu, 1 vizită la grădina zoologică, multe călătorii cu trenul și una cu un autocar pentru că ups, se lucra la calea ferată și nu existau trenuri. 😃 Într-o singură zi, am mers și 10.000 de pași, dar și 22.000.

Când am plănuit excursia ne-am spus că va fi ori excepțional, ori dezastruos. Nu prea exista cale de mijloc. Pot să vă spun la final că a fost cum trebuie. Ba chiar și mai mult! Așteptam de ceva timp să mai crească fii-mea, să putem face ceva mai interesant cu ea, potrivit vârstei ei și chefului nostru de plimbare.

Am stat în hoteluri de 4 și de 3 stele, în apartamente și mansarde din clădiri monument, în centru. În Salzburg, stăteam fix în fața unei biserici vechi din oraș și ne-au trezit clopotele dimineața. 😃 În Viena sau în Bolzano am dormit ca niște bebeluși. În Verona, deși aveam un apartament cu două camere, ne-am înghesuit în același dormitor, că voiam să stăm împreună.

Am venit obosiți? Așa și așa. Am dormit cam 9 ore pe noapte, în fiecare noapte. Altfel nu făceam față activității.

La final, așa cum facem când revenim din concediu, am făcut un „debriefing” în care fiecare a spus Top 3: activități, orașe vizitate, cazări, mic-dejunuri. Ne-am dat seama că sunt atât de multe încât făceam eforturi să ne amintim toate lucrurile minunate pe care le-am experimentat, le recapitulam și ne distram iar.

A costat cât ar fi costat o săptămână la plajă – în Turcia (5*) sau în Grecia (4*). Doar că în loc să stăm într-un singur loc, pe o insulă sau într-un hotel, am văzut multe și am experimentat lucruri foarte diverse. A fost un efort de dezvoltare pentru fetița mea, învățând să se orienteze în fiecare oraș, să țină minte ce tren, ce autobuz sau ce metrou trebuie să luăm. Să înțeleagă câteva cuvinte în germană și în italiană.

Ce interesant a fost acel bistro franțuzesc  din Viena unde am mâncat supă de ceapă și croque madame, ca să ne adăpostim de frig. Și la Grădina Botanică am văzut girafe, manguste, urangutani (unul alăpta un pui!), koala, hipopotami, lemuri. Iar la Applied Arts Museum am văzut în Virtual Reality o istorie a conceptului de „portal” (de călătorie în timp sau în altă dimensiune) în cultură (Alice in Wonderland, Terminatorul, etc) și o canapea uriașă 🤪 și o expoziție a transformării tacâmurilor 🍴🍴 în timp și multe altele. Am văzut Opera, Primăria, palate și străzi frumoase.

În Salzburg am vrut neapărat să mergem la casa lui Mozart, un loc pe care eu l-am vizitat când aveam 14 ani și despre care îmi aduceam aminte că era cel mai interesant muzeu din lume. Am luat micul-dejun intr-o piață din oraș, într-o zi senină, în care cerul era albastru și limpede, iar străzile străluceau, umede, după o noapte în care plouase mult. Am urcat apoi cu funicularul și ne-am plimbat prin Fortăreața Hohensalzburg și am fost încântați de panoramă. Am găsit sus și o expoziție de păpuși pentru teatru de păpuși.

În Verona era atât de cald încât am căutat imediat ce am ajuns un loc cu piscine, să ne răcorim și ne-am petrecut o zi la Caneva Waterpark. Serile, cu temperaturi mai suportabile, le-am petrecut plimbându-ne pe străzile din centru. Nu am stat la coadă să vedem balconul Julietei, dar am testat o focacceria unde am mâncat cel mai bun sandviș din viața noastră.

Bolzano a fost preferatul meu din itinerariu, cu amestecul cultural italiano-austriac, cu atmosfera sofisticată, de oraș cosmopolit și bogat. Am luat telecabina și am văzut de sus zona Trentino Alto Adige și am făcut o plimbare cu trenul panoramic. Am admirat de la depărtare Val Gardena, unde vrem să mergem la schi în anii următori.

Aș avea zeci de recomandări și de povești despre fiecare loc în care am stat. Nu am apucat să facem tot ce se putea face, dar ne-am bucurat de fiecare oraș, de fiecare călătorie cu trenul, de mâncarea locală, de tot.

A fost perfect? Nu. Ne-au schimbat camera la un hotel pentru că am reclamat că nu era destul de curat, a fost cam frig în Viena, prea cald în Verona, prea aglomerat în Milano, iar trenurile nu mai circulau (se lucra) din Innsbruck in Bolzano așa că am luat un autocar. Nimic nu a fost însă atât de grav încât să ne fi stricat vacanța, ne-am adaptat și ne-am distrat când ceva ne lua prin surprindere, chiar și negativ.

Sper că vă inspir cu această poveste și, dacă plănuiați o lâncezeală (bună și aia din când în când), luați acum în considerare mai multă aventură și o mică plimbare mai departe de zona de confort. Hai că se poate!