MANCAM

Și voi v-ați îngrășat în pandemie? Nu pentru că stați. Iată de ce!

Vă cam strâng toate, este? Și pe mine.

Eu am luat 2 kilograme în ultimele luni. Adică 4%!! Mult.

Telefonul meu îmi numără pașii. Dacă ar vorbi, m-ar bombăni. Mă mut de pe un scaun pe altul în toate zilele, mai puțin în cele în care fac curățenie și mă plimb un pic cu aspiratorul și cu mopul.  Dar nici înainte de perioada COVID-19 nu alergam ore întregi, nu rupeam sălile de sport, nici nu făceam pilates în fața televizorului în fiecare zi. Am perioade în care merg la clase de pilates, da, mai alerg și cu copilul pe la Arena Națională, dar nu mă definește asta. Sunt relativ sedentară. Nu s-a schimbat nimic în ultima perioadă (m-a ținut doar două săptămâni cheful de sport), dar kilogramele se tot adună și se tot adună…. De ce?!

De ce se tot mărește burta de când stăm acasă din cauza pandemiei?!

Sau poate la voi se mărește fundul sau se măresc și burta și fundul și toate cele? Hm, am eu o teorie, dar pentru că nu sunt specialistă, am întrebat un medic specialist, pe dr. Laura Davidescu, medic specialist in Igienă, cu un master în Nutriție și Siguranță Alimentară, consilier Metabolic Balance.

Ta-daaam! Iată adevărul gol-goluț!

“E o ecuație simplă – introduci mai mult combustibil decât consumi, iar surplusul se pune deoparte și organismul nu poate apela la el prea ușor.” , spune dr. Laura Davidescu.

Ne îngrășăm din cauza a ceea ce și cât mâncăm! Simplu. Nu vă așteptați la asta, nu?

Sigur, majoritatea dintre noi avem multe alte scuze. Conformație, glande, chestii. Sigur, mai sunt lucruri care înrăutățesc situația, dar niciuna mai tare decât incapacitatea de a recunoaște onest că depășim mult necesarul caloric.

“Sunt diverse teorii ale îngrășării, dar niciuna nu se bazează pe miturile populare “am oase grele” sau “sunt bolnavă cu glanda”… Despre ereditate ar fi puțin de discutat, dar, cum nu sunt genetician, las greaua moștenire deoparte și explic simplu cum tezaurizează organismul grăsimile, că asta face el cu surplusul de energie din alimente – le transformă în grăsimi.”

Cât de mult ar trebui să mâncăm versus cât mâncăm de fapt? 

Să ridice mâna sus cine a comandat acasă pizza în ultimele săptămâni? (Eu am mâna sus). Burgeri? Aveau și cartofi prăjiți? Dar mâncare chinezească, shaorma, pui prăjit sau altceva bun?

Ne păcălim cu toții că se întâmplă rar, deși nu contabilizăm cu adevărat și ne facem că uităm. Într-o zi mâncăm o porție maaare de paste, în altă zi comandăm pizza, iar în următorea facem șnițele sau mâncăm înghețată. (Am auzit că unii mănâncă zilnic dulciuri, vaaaa, voi nu faceți așa, nu? Hehe!)

“Putem calcula rapid necesarul de calorii înmulțind kilogramele cu cifra de 30. Dacă ai 60 kg, asta înseamnă că organismul tău are nevoie zilnic de aproximativ 1800 kcal. Valoarea e valabilă pentru o persoană cu greutate normală și cu activitate care nu presupune efort fizic. Există calcule și formule de finețe, dar acesta este un calcul orientativ și util pentru o evaluare rapidă.”

Mulți cred că, aleargă câte jumătate de oră de doua ori pe săptămână, pot mânca orice și oricât. Fals!

Ce ne îngrasă cel mai tare? 

Știți câte calorii are o felie de pizza? În funcție de cât este de mare și ce conține (mozzarella, sos, salam picant, ciuperci sau mai multe feluri de brânză), poate avea între 250 și 450 de calorii. O singură felie!!! Cine mănâncă doar o felie?! Practic, dacă facem calculul de mai sus, sugerat de la dr. Davidescu, aflăm că dacă mâncăm o pizza întreagă am acoperit tot necesarul caloric pe o zi. Ce vești proaste, nu? Vă vine să radeți o înghețată de supărare?

“Ce alimente ne îngrașă cel mai tare? Topul este dominat de grăsimi, care aduc 9 calorii cu fiecare gram, și de alcool – cu 7,2 kcal/gram. Urmează carbohidrații simpli – zahărul, cu alte cuvinte, sub toate formele lui – nu doar prăjituri, ciocolată, bomboane și pâine, ci și fructele! Carbohidrații simpli mai au și “defectul” că se absorb complet din intestin… O banană are peste 110-120 de calorii, iar strugurii sunt comparabili cu amandinele, după cum spunea una dintre asistentele mele de la facultate. Nici cireșele nu sunt tocmai ideale într-o cură de slăbire – 20 de cireșe au 22-26 de grame de zahăr!!! Cât 4-5 pliculețe! Așa că v-aș sfătui să dați castronul deoparte chiar acum…”, explică dr. Davidescu.
Și atunci ce să mâncăm? (Orice ar fi, trebuie să mâncăm mai puțin!) Și cum slăbim?! 
“În primul rând trebuie să știm că, indiferent că mâncăm carbohidrați, proteine sau lipide, prin “ruperea” lor în bucățele componente în cursul digestiei se ajunge tot la glucide simple, pentru că ele sunt combustibilul preferat. Glucoza, odată ajunsă în sânge, nu poate intra în celule fără ajutorul insulinei, secretate de pancreas, pentru că glucoza e hidrosolubilă, iar celulele au membrane lipoproteice. Insulina e o “cheie” care deschide receptorii de glucoză de pe membranele celulare. După ce își iau celulele cât le trebuie, înmagazinează restul de glucoză sub formă de lipide. Foarte pe scurt, așa ne îngrășăm.
E nevoie de efort de minimum 20 de minute, aerob, ca să începi să arzi din depozitele de lipide. Asta îți poate explica orice antrenor de fitness bun – că nu trebuie să ajungi să gâfâi dacă vrei să arzi grăsimi.”
“O împărțire corectă a principiilor nutritive între glucidele, proteinele și lipidele zilnice arată cam așa: 40-60% glucide, 25-35% lipide și restul proteine (10-15-20%). La proteine trebuie să calculăm mai degrabă gramele, nu procentele. 0,8-1 g/kg-corp/zi este o valoare de referință, dată de OMS. Totuși, procentajele variază foarte mult. Un copil, de exemplu, are nevoie de mult mai multe grăsimi față de un adult, pentru că în perioada de creștere are nevoie de acizi grași și de colesterol pentru sinteza lipoproteinelor, iar metabolismul lui este mult mai rapid. Iar un sportiv sau un vegetarian au nevoie de 1,5 sau chiar 2 grame de proteine pe kilogram-corp.”
De ce mâncăm atât de mult?
Deja nu mai este de discutat cu același medic, ar trebui să caut un psiholog. E clar că, dincolo de foame, avem probleme sus la mansardă: mâncăm de stres, de plictiseală, pentru că ne place atât de mult gustul unor alimente sau pentru că avem fixații orale: ronțăit nonstop, ros unghiile, fumat, băut (mereu luat câte o gură din ceva, orice).
În concluzie, trebuie mers la doctor, că nu suntem sănătoși. Ori la unul care să ne învețe să mâncăm, ori la unul care să ne scoată ce prostii avem în cap ca să nu mai băgăm ca proștii în noi.

Pe dr. Laura Davidescu o puteți găsi la Clinica MedicZone din București, str. Carol Davila 101, telefon 0217942288.

Să slăbim, hai că se poate!

 

Foto de Cătălin Georgescu (poză din 2012 haha!)

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply
    Andra
    31/05/2020 at 8:32 PM

    Eu am slabit in astea 2 luni jumate. 2 kg 😂
    Pentru ca de stres, de obicei, nu pot manca. Si pentru ca, stand acasa, am mancat mult mai ok ca la birou (fara nicio “gustarica” intre mese). N-am putut iesi in oras la masa, din motive evidente, asa ca ne-am gatit noi acasa si asa am stiut exact ce am mancat. Nu am comandat nimic gata preparat, de frica, pentru ca nu am incredere ca se respecta cu adevarat absolut toate normele (alea legale si alea dictate de piticii din capul meu 😂). Eu sunt (inca) in categoria aia care dezinfecteaza absolut tot ce cumpara, dupa care spala cu clor podeaua unde au stat pungile cu provizii. In plus, pentru ca am lucrat de acasa, ma ridicam la max. 2 ore si mergeam prin casa, asa ca am “mers” minim 3 km zilnic (eu sunt o fire destul de activa, dar la birou nu am cum si unde sa fac asta). Tot asa, pentru ca am lucrat de acasa, am putut sa ma tin si de exercitii fizice. Deci se poate si asa, probabil iti trebuie putina vointa. Sau cativa “pitici” ca ai mei. 😄

  • Reply
    Cristiana
    01/06/2020 at 10:37 AM

    Nu stiu daca tu ai adaptat ce a spus doamna doctor sau asa s-a exprimat, dar, serios, “probleme la mansarda”? Si care să ne scoată ce prostii avem în cap ca să nu mai băgăm ca proștii în noi? Poate nu bagam ca prostii, poate bagam ca desteptii, adica e posibil 🙂
    E o perspectiva atat de superficiala asupra unui proces atat de complex cum este de ce mancam ce mancam….Foarte multi dintre noi avem nevoie sa mergem la psiholog si nu e un lucru rau, cum si tu ai explicat pe aici de atatea ori. Pe langa situatiile, tot superficiale, expuse de doamna doctor, mai adaug si eu: mancam de frica, mancam de durere, mancam pentru ca am suferit un abuz sexual in copilarie (foarte multe dintre victime ajung sa dezvolte bulimie, anorexie etc.), mancam pentru ca avem o boala psihica grava etc.
    Inteleg ca doamna doctor vrea sa ne indemne cumva catre Metabolic Balance, un program despre care nu stiu prea multe, deci nu pot sa detaliez. Poate fi un program minunat, dar trebuie spus si ca programele acestea minunate au, toate toate toate, bubele lor.
    Indemnul de a merge la medic si la psiholog mi se pare minunat si adecvat, dar forma in care este expus cred ca ar putea fi destul de mult imbunatatita. Stiu ca in ziua de azi mereu se gaseste cineva ca mine care sa comenteze absolut orice s-ar scrie, dar cred si ca putem, impreuna, sa schimbam anumite prejudecati sau macar sa informam, daca tot suntem medici.
    P.s. Sunt si eu medic si stiu cat suntem de supusi judecatului pacientilor, ohoooo. Ori eu nu (mai) cred ca oamenii pot fi impartiti in buni si rai in functie de ce mananca si cate kilograme au. Starea de sanatate e un angrenaj complex, totul tine de echilibru, zic eu. Si refuz sa consider ca un om cu mai multe kilograme “a mancat ca prostul”. Nope.
    P.s.1. Pe langa “problemele cu glanda”, care sunt reale, mai ales intr-o tara ca Romania unde nu prea gasesti tratament pentru “glanda”, sunt multe probleme de sanatate care se asociaza cu tulburari metabolice care fac ca slabitul asta sa nu fie chiar floare la ureche. Spre exemplu, cazul meu, sindromul ovarelor polichistice, trebuie sa faci echilibristica nivel avansat ca iti mentii cat de cat greutatea, iar medicii recomanda “slabeste”, ca si cum nu vrei sau te indopi cu un pui de la kfc la mic-dejun si nu e chiar asa.
    P.s.2. Nu inteleg de ce “nu suntem sanatosi” daca ne-am ingrasat (un pic, desigur, in timpul unei pandemii si unui lockdown). Asta nu putem sti, adica de aia mergem la medic. Nu mai esti sanatoasa daca te-ai ingrasat cateva kilograme, tu? E doar o variabila, nu e un diagnostic, nu? Exista oameni care par grasi, dar sunt sanatosi metabolic. Asa cum exista si “skinny fat” (Alt termen “grozav” 🙂 ).

    • Reply
      andressa
      01/06/2020 at 11:45 AM

      Cristiana,
      eu nu am adaptat nimic, ce este in ghilimele este spus de ea. Iar ce am spus eu legat de psihologia mancatului este strict parerea mea, iar eu nu sunt medic. Am spus doar ce am observat, ce cred eu: ca oamenii nu mananca doar de foame, ci din multe alte motive. Exprimarea cu probleme la mansarda nu voia sa jigneasca pe nimeni, imi cer scuze daca asta s-a intamplat. Am vrut sa fiu amuzanta, eu tratez foarte relaxat probleme de acest fel, tocmai pentru ca, asa cum spuneai si tu, cred ca toti trebuie sa trecem pe la priholog, toti avem deci “probleme la mansarda”, inclusiv eu. Aia e.

  • Reply
    Cristiana
    01/06/2020 at 11:59 AM

    Mersi de raspuns! Sunt de acord cu relaxarea si cu ce spui tu, adica si de asta te citesc mereu, dar de la un medic ma asteptam la alt fel de mesaj.
    Cu siguranta nu mancam doar de foame, sau cel putin nu de foame in stric sens fiziologic. Sunt psihologi care doar cu asta se ocupa. Cu anorexia nici nu mai zic, am ramas foarte impresionata cand am vazut ca e foarte frecventa la varste mult mai fragede fata de ce stiam sau imi imaginam eu – am vazut un caz in familia extinsa, o fetita de 11 ani. E complicat…
    Acestea fiind scrise, tocmai o sa mananc un brownie, de ziua copilului! La multi ani!

  • Reply
    Corina Iosif
    02/06/2020 at 11:17 AM

    Eu am inteles perfect ceea ce ai spus si din propria experinta confirm ca ai dreptate.La inceputul pandemiei eram foarte speriata si mobilizata sa fac sport , ma conectam pe zoom cu fetele de la sport, incercam sa fiu impecabila cu dieta, sport si tot ceea ce aveam de facut . Cu timpul cand am vazut cum sta treaba, respect regulile de distantare dar nu mai reusesc sa ma mobilizez sa fac sport deloc, ma uit decat la tutoriale…. Logic ca m-am mai ingrasat, refugiul si linistea mea sunt dupa ora 22.00 ( ma uit la in film si merge cate ceva de rontait).
    E clar ca totul e ” de la mansarda mea” !!.Habar nu am cum sa ma mobilizez!! Am 48 de ani si o fi si pe parte hormonala dar mananc mai mult ca inainte si nu mai fac nicimiscare. Nu stiu cum sa procedez dar sper sa-mi intru in ritm in vreun fel.ASTEPT O MINUNE Lamentarile nu scad centimetri din talie! Naspa!Poate stie cineva secretul?!

  • Reply
    A
    02/06/2020 at 4:04 PM

    Rezonez mult cu Cristiana si ii multumesc frumos pentru reply. Imi plac articolele tale, dar vreau sa fii constienta (nu doar tu, ci si alti bloggeri) ca exista oameni cu probleme medicale reale – nu pentru ca mananca aiurea si nu dorim sa fim aratati cu degetul. Gandeste-te ce ar fi sa ai dereglare hormonala masiva, sindrom de ovare polichistice si progesteron aproape 0…sa vezi cat te chinui sa faci foamea si nu slabesti nimic…sa ai probleme in a avea un copil…etc

  • Reply
    O femeie
    08/06/2020 at 11:08 PM

    Eu am slabit in carantina aproape 3 kg. Primele cateva zile faceam ce faceam si tot de frigider ma lipeam (am si gatit, si dulciuri…) apoi am zis stop. De stres (juma de echipa concediata, rand pe rand, eu sunt urmatoarea…) simteam tiroida apasand pe trahee… Am revenit la ce merge la mine: meniu pe saptamana, ingrediente clare, ore de mese, sa mananc sa hranesc corpul, 2 mese pe zi, portii mici, mestecat incet, calorii sub media ca asta e corpul meu. Desi teoria o stiu bine ca de 10 ani jonglez cu probleme in spectrul autoimun, de cate ori ma va bine uit cat de importanta e igiena alimentatiei si calc pe de laturi. Si cu cat trec anii mi se pare mai greu, cu cat aman cu atat e mai greu…
    Asa ca ridic in slavi recomandarile de mers la medic si psiholog – medicul m-o ajutat sa identific ce gresii zi de zi, zeci de ani. Articolul tau e bine venit si sper ca cine are urechi sa auda, cine e pregatit apai e pregatit; sau raman sa se vaicareasca si sa arate cu degetul decat sa schimbe. Sanatatea nu e din ce bagam in noi ci mai ales din ce scoatem din noi, din minte, din gura

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: