TRAIM

Cum tratezi cu acei colegi care te sapa

Putine-s joburile unde nu exista colegii aia care vor sa demonstreze ca-s mai buni decat tine, sa te puna intr-o lumina proasta si in situatii in care risti sa-ti pierzi locul de munca. Unul din marile motivele pentru care ma bucur ca acum lucrez pe cont propriu!

Dorothy Tannahill-Moran face bani din speech-uri motivationale, in special legate de cariera, a scris si o groaza de carti si scrie pentru careerrocketeer.com fix despre situatia asta delicata cu colegii.

Ea zice ca, din start, nu trebuie sa ai incredere in tipul asta de oameni. Cu totii au in comun doua chestii: sunt super ambitiosi si, desi nu par deloc, sunt nesiguri pe ei si atunci… sapa. Daca ar avea incredere in ei si ar fi siguri pe ce pot face, cu siguranta n-ar mai urmari sa atace alti colegi. Dorothy Tannahill-Moran zice ca imediat ce identifici o asemenea persoana printre cei cu care lucrezi, trebuie sa ai in vedere cateva reguli ca sa te poti feri de el/ea.

Invata sa dai raspunsuri care, de fapt, nu zic nimic. In toate discutiile, legate de tine, profesional sau personal, pastreaza tonul asta vag si superficial. “Da, e greu de spus”, “O sa ma gandesc la asta”, “Stii cum e…” sunt doar cateva exemple de platitudini bune sa te scoata din discutii unde tot ce spui poate fi folosit impotriva ta.

Fii abil. Verifica de mai multe ori toate lucrurile cu care depinzi de el/ea. Pune intrebari si cauta sa privesti lucrurile mai in profunzime decat o faci de obicei.

Stai in defensiva. Nu e prea comod, dar nu stii niciodata cand si unde va lovi persoana respectiva. Daca nu lasi garda jos sunt sanse mari sa poti rezolva lucrurile pana sa inceapa sa devina o problema pentru tine.
Documenteaza si comunica. E bine sa fii super-transparent cu asemenea colegi. Iar cand comunici cu ei e cel mai bine s-o faci si in scris – emailurile raman. Chair daca ati stabilit lucruri la o sedinta, e bine ca dupa, sa-i trimiti un email in care sa-i ceri confirmarea ca alea-s lucrurile despre care ati vorbit.

Fii pregatit de confruntare. Asta e partea unde greseste lumea cel mai des. Unul din motivele pentru care aceasta persoana ii sapa pe altii ca strategie pentru propria crestere este ca chestia asta functioneaza pana la un punct. Majoritatea oamenilor detesta si evita sa intre in confruntari cu altii, mai ales in public. “Sapatorii” se bazeaza pe asta. Daca ii inveti ca nu accepti genul asta de comportament, sansele sunt destul de mari sa dea inapoi.

Fii pregatit sa discuti cu seful despre asta. Daca toate eforturile tale esueaza, vei fi nevoit sa mergi cu problema asta la un superior. Dar cand ajungi in punctul asta, trebuie sa iti sustii cu dovezi punctul de vedere. Dorothy Tannahill-Moran spune ca trebuie sa ai grija deoarece “sapatorii” incearca mereu sa intre in gratiile sefului in principal subliniind greselile celorlalti. Iar ca parte a strategiei tale defensive trebuie sa pleci de la premiza ca asa se intampla. Unii sefi sunt mai inteligenti si nu pot fi manipulati de “sapatori” dar nu va bazati pe asta. Si nu te baza nici pe faptul ca seful va rezolva pana la urma problema cu aceasta persoana. Sefii sunt si ei oameni.

Daca nu te-ai intersectat pana acum la job cu asemenea colegi ai noroc sau, poate, inca nu i-ai descoperit. Din experienta altora, de regula, pana sa-ti dai seama cu cine ai de-a face, vei incasa probabil cateva lovituri. Dar o data ce lucrurile sunt clare, nu mai trebuie sa taci si sa inghiti. Stii ce ai de facut.

 

Sursa foto cu angajata disperata: Shutterstock

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers like this: