Diverse

actor sau spectator

Daca pe doamna n-o deranjeaza, dumneavoastra de ce va bagati?” Cum e posibil ca un angajat al unei banci cu pretentii (cum au de altfel toate) sa imi raspunda asa cand ii spun ca sunt socata ca ii vorbeste urat unui alt client?

Ma aflam intr-o banca pentru a schimba niste lei in dolari (daca vreti mai multe detalii, o prietena imi cumpara ceva absolut adorabil din SUA) si la ghiseul de langa mine o alta persoana schimba lei in euro. Intreba a doua oara: “Imi mai spuneti o data cat trebuie sa va dau? Ma incurc in lei noi si lei vechi… Deci in 7 milioane, da?

Functionara s-a rastit la ea: “Hai ca ma zapaciti. Ce e asa de greu? Optmiioptsutesisaptezecidelei … Hai mai repede.

Clienta se scuza (!) in timp ce numara banii si ii pune pe tejgheaua casieritei nervoase: “Imi cer scuze, sunt obosita si ma tot incurc…

Functionara: “Imi dati sau nu imi dati banii?! Hai ca ma incurcati si m-am saturat!

Am vazut negru in fata ochilor. Ca atunci, la trezorerie. Ma enerveaza cand sunt eu tratata fara respect, dar si cand sunt martora unor asemenea magarii. Femeia avea banii in mana, ii numara in fata ei, ii punea pe tejghea, dar nu intelegea dar 70 de lei inseamna 7 milioane de lei vechi sau 7 sute de mii de lei vechi. Si functionara, in loc sa o ajute, tipa la ea.

I-am spus: “Nu va suparati, dar sunt socata sa aud ca ii vorbiti atat de urat unei cliente a bancii.” Apoi ea mi-a dat replica halucinanta de mai sus. “Daca pe doamna n-o deranjeaza, dumneavoastra de ce va bagati?

Culmea mitocaniei mi s-a parut intotdeuna retorica intrebare: “Care-i problema?!” Asta mi-a spus si angajata bancii, in alte cuvinte. “Ma bag pentru ca sunt si eu o clienta a bancii si ma simt jignita sa aud ca suntem luati la trei pazeste de persoana care ar trebui sa ne ajute si sa ne raspunda la intrebari.”. “Nu e problema dumneavoastra si nu ii vorbesc urat oricum.“, a venit replica. “Eu sunt socata ca un client trebuie sa se scuze in fata unui angajat al bancii. Asa va tratati toti clientii sau aveti ceva personal cu doamna? O sa ma certati si pe mine daca nu raspund destul de repede la intrebarile dvs? Suntem la scoala aici sau la banca si dumneavoastra sunteti platita sa ne serviti?” Femeia certata de angajata bancii ma privea uimita si nu stia ce sa creada: ne cunoasteam si nu isi mai amintea? Altfel de ce i-as fi luat apararea? Sunt o nebuna care face pe justitiara?

Asa am ajuns, sa fim luati drept nebuni cand luam atitudine fata de ceva ce ne deranjeaza in loc sa ignoram situatia. Pana la urma, de cate ori ati fost martorii unor nedreptati si de cate ori ati reactionat? Un prieten imi spunea ca a facut un barbat care batea o femeie pe strada – a tras pe dreapta si a strigat la el. Femeia agresata l-a intrebat cine este si ce vrea. Barbatul a sarit sa-l bata si pe el pentru ca “s-a bagat”. Oamenii se uitau la el ca la un nebun, exact cum functionarele bancii ma priveau pe mine.

Unii mi-au reprosat ca iau lucrurile prea personal. Serios? Eu cred ca noi toti ar trebuie sa le luam mai personal. E vorba si de noi, de fiecare dintre noi, de fiecare data cand altcineva e tratat urat. Nu suntem figuratie in orasul asta, in lumea asta. Eu cred ca noi facem jocul. Noi suntem actorii in spectacolul asta.

PS: nu am mentionat etnia persoanei tratata de sus de functionara. Ma intreb daca asta ar schmba reactia oamenilor fata de relatarea mea. Are vreo importanta, oameni buni, daca femeia era de etnie romana sau roma? Pentru mine, nu.

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply
    Andrei
    13/03/2012 at 10:07 AM

    Cred ca ai facut un lucru foarte admirabil si ai avut mult curaj. Am observat ca inca sunt vanzatoare care seamana (sau sunt tot alea) cu cele din alimentarele dinainte de 89 cand aveau la mana pe oricine din cartier.

    Mama m-a invatat o lectie importanta : eu vreau sa iti dau bani si tu nu vrei ? Nici o problema, gasesc pe cineva mai amabil/disponibil care sa imi ia banii.

  • Reply
    Elena
    13/03/2012 at 11:55 AM

    Well done!

  • Reply
    Z.e
    13/03/2012 at 1:46 PM

    Asa m’am saturat de atitudinea asta a functionarilor de “ma port ca la mine’n sufragerie, unde totul mi se cuvine” Doamna de la ghiseu merita o reclamatie pe masura atitudinii ei.

  • Reply
    Ela
    13/03/2012 at 2:22 PM

    Bine i-ai facut! Si eu sunt justitiara de fel si fierb cand vad oameni tratati nedrept care nu stiu sa ia atitudine. Mi se pare amuzant cum facem asta mai des noi care suntem fete 🙂

  • Reply
    Denisa
    13/03/2012 at 4:13 PM

    Nu era importantă etnia clientei, ci banca. Numele băncii, să curgă sânge, să îi anunţăm pe superiorii ghişeistei arţăgoase cum le tratează ea clienţii. Că poate nu ştiu şi vor să afle?!

  • Reply
    Cristina
    13/03/2012 at 7:53 PM

    Si eu si sotul meu suntem oameni ce luam atitudine. Eu cred ca daca voi avea nevoie vreodata de vreo autorizatie de constructie sau ceva asemanator, de la Primaria Sector 1, ori mi-o dau pe loc fiindu-le frica de mine ca sunt nebuna, ori o voi obtine cand mi-oi vedea ceafa. Atatea reclamatii am facut, de ma mir ca nu au venit sa ma caute :). Foarte bine ai facut !

    Cristina

  • Reply
    Denisa
    13/03/2012 at 9:13 PM

    *btw, vorbeam serios. Nici o instituţie, publică sau privată, nu ar trebui să le permită angajaţilor săi să îşi trateze clienţii urât. Până şi recuperatorii de credite îţi vorbesc mai frumos!

    • Reply
      andressa
      13/03/2012 at 9:16 PM

      @Denisa:
      Ai dreptate, dar mi s-a parut corect sa ii cer numele si sa fac pe loc plangere, in loc sa scriu pe blog de o anumita banca si sa ii acuz practic pe toti pentru ca nu am numele celei care s-a purtat urat. Data viitoare, daca nu ma voi mai grabi, o sa ii cer numele.

  • Reply
    Paula
    13/03/2012 at 10:30 PM

    Cumva cam toti intram in joc vrind nevrind, atita timp cit functionam intr-un sistem. Oricum cred ca e greu sa te implici de fiecare data cind vezi o mitocanie. Cred ca inevitabil suntem si actori si spectatori. Si sa schimbi societatea din Romania, felul cum e zidita si croita ea, e chiar o idee ‘crazy’. In teorie e o idee buna, dar care cere nu stiu cit timp exact. 🙂 Si sa stii ca orice societate are sechelele ei. Aici, in USA, m-am saturat de ipocrizie. Daca ai un simt al perceptiei corect si bine dezvoltat, realizezi ca si in oamenii de aici zac aceliasi prejudecati. Doar scenariul si tonul difera un pic.:)

  • Reply
    Excursii
    14/03/2012 at 9:41 AM

    urasc mitocania…mai ales persoane care se angajeaza pt relatii cu clientii indiferent de locul de munca , dar care se comporta cu tine ca si cum ar fi superiori ..sunt enervanti..iar da cei ca tine si ca altii care iau atitudine spunk suntem nebuni…trecem cu nepasare peste lucrurile acestea siam ajuns unde stim cu toti:|

  • Reply
    Anca
    14/03/2012 at 11:00 AM

    Ei bine, fie ca ne place sa recunoastem sau nu, etnia conteaza. Prin natura job-ului, cunosc zeci de cazuri prin care co-nationalii nostri profita de rabdarea si naivitatea vanzarilor/ functionarilor de orice fel:
    -intr-un magazin cumpara un lucru foarte iefin (in jur de 5 ron), intind o bancnota de 100 ron, cer apoi multe detalii despre produs, se “fasticesc”, numara bancnotele de multe ori, cer altele pe motiv ca sunt deteriorate si dispar apoi rapid si cu restul si cu bancnota de 100 ron.
    -in banci si case de schimb valutar, intind valuta (sau leii, dupa caz), apoi pretind ca nu au inteles care e comisionul, de ce e alt curs decat cel oficial, cer inlocuirea bancnotelor, se razgandesc, vor sa anuleze tranzactia, apoi se razgandesc inca o data si tot asa, in ideea in care functionarul, la presiunea “cozii”, va ceda si isi va diminua atentia;
    Poate ma insel, poate doamna respectiva nu avea astfel de intentii…Dar ar fi un caz exceptional si nu o regula.

    Pana sa ajung la finalul articolului, ti-am dat mare dreptate. Dupa P.S. insa este discutabil…

  • Reply
    TheArrow
    14/03/2012 at 4:00 PM

    Bravo tie, Andreea! Daca toata lumea ar face ca tine si-ar sari in apararea celorlalti, lucrurile s-ar schimba. Problema in Romania e ca oamenii accepta atitudini de genul asta. Si sa zicem ca esti bulversat cind ti se intimpla tie, dar cind esti pe margine vezi lucrurile mai clar si poti sa iei apararea cuiva. Daca iti pasa, bineinteles. Jos palaria!

  • Reply
    mary
    14/03/2012 at 7:02 PM

    Si ai facut draga RECLAMATIE????Sau tot ce poti tu sa faci este sa scri pe blog bucuroasa c-ai mai gasit inca un subiect???Pe bune,eu am ajuns sa fac reclamatie la orice hoasca care nu ma trateaza cu respect,ca nu o tine nimeni cu forta acolo!!!sunt atatia altii care pot sa-i ia locul in secunda 2 pt mai putini bani,se cheama economie de piata si asta trebuie sa invete romanii…nu DOAR sa SE PLANGA!

  • Leave a Reply