Uncategorized

afganistanism si baicoism

Invasem eu la scoala acum ceva timp despre conceptul de “afganistanism”. Cuvantul desemna prezentarea de catre o institutie media a unor informatii cu impact scazut asupra publicului din motive de proximitate spatiala. Cum ar veni, sa vedem la stiri noi acum despre un concurs de atletism in Kuala Lumpur. De retinut ca prin selectarea acestei stiri se micsoreaza timpul dedicat stirilor cu semnificatie mai mare pentru public, de exemplu, un concurs de atletism din orasul nostru…

Voi numi in continuare “baicoism” fenomentul invers afganistanismului. Numesc baicoism selectia numai stirilor din imediata noastra apropiere. Adica dedicarea unui jurnal de stiri numai informatiilor de tip accidente auto in orasul nostru.

Ati observat ca, citind din urma, presa pare mereu actuala? Asta e o culme. Informatia este perisabila, in cateva ore un ziar isi pierde valoarea. Nici un jurnal sau cotidian nu ar trebui sa poate fi consumat cu intarziere de o saptamana si sa nu iti dai seama de asta. Dar, pastrand un sumar de tip accidente auto si violuri la Vaslui (sa ma scuze locuitorii din Vaslui, e un nume de urbe intamplator ales – stingo, iti dau o prajitura) , stirile devin atemporale. Accidente auto, violuri si crime se intampla mereu. Cu aproximativ aceeasi frecventa. Uneori si numele victimelor si modul de actionare este asemanator, scuzati-mi cinismul.

Jurnalele de stiri nu privesc dincolo de Baicoi. Totul se intampla aici. Ninge, strazile sunt inundate, traficul e ingrozitor, sindicalistii ameninta cu greve. Ca sa aflu ca exista ceva dincolo de centura Bucurestiului sau, in fine, dincolo de Dunare, trebuie sa ma uit pe CNN World si – aflu ca e razboi in Irak!

Uneori am senzatia ca traim pe o insula ca in “Lost”. Ca nu conteaza decat micile noastre probleme de trafic. Ca in lume nu se mai intampla nimic. Desi citisem undeva ca niste cercetatori spuneau ca exista in mod constant cam 6 razboaie in lume. Dupa stirile noastre, alea sase razboaie au loc undeva la marginea Craiovei, unde consatenii se taie in sabii.

In Polonia discutam la cursul “Relatii Internationale” despre probleme diplomatice si, chiar discutand de la acest nivel, intelegeai probleme politice interne. Scutul antiracheta, petrolul, razboi, Uniunea Europeana – toate duceau inevitabil la informatii despre viata noastra cotidiana: alegerea unui candidat in defavoarea altuia, politica guvernamentala, deficit bugetar…

Noroc cu stirile sportive ca mai aflam si noi ca exista si alte tari! ( De exemplu, eu am aflat ca Sahtior Donetk nu e in Turcia, ci in Ucraina 😛 ) Cu Euro 2008 ne mai punem si la punct cu geografia!

Prin baicoism ramanem nu numai indiferenti la problemele din alte state, dar complet nesincronizati cu pulsul lumii. Ca o domnisoara preocupata de propriul goblen, in timp ce colegele ei fac o scoala, deschid o afacere, isi insala iubitii si isi cumpara haine din alte tari. Sau, cum spune o vorba din popor, tara arde si baba se piaptana.

20 Comments

  • Reply
    Octavian
    20/11/2007 at 12:19 PM

    Nu vad de ce acest “neajuns” al jurnalelelor de stiri ar trebui sa ne deranjeze.

    Mediafax – sectiunea “Cultura-media” – Muzeul National de Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca deschide maine expozitia “Masoneria în Transilvania. Însemne, simboluri, repere”. Sectiunea “Externe” – “Irak: Cinci britanici rapiti in mai ar putea fi tinuti ostatici mai mulţi ani.” (ca tot ai adus vorba de Irak)

    Rompres – Externe – Orientul Mijlociu – 19 Nov – “Iranul protestează împotriva ‘încălcării drepturilor omului’ în Franţa”.

    Etc.
    Etc.
    Etc.

    Eu iubesc comunicatele de presa. Iti zic cu mana pe inima ca atat de informat nu am fost niciodata. Ce stiri de la ora 5, ce ziare. Ce violuri. Tot ce misca de la o expozitie de fotografie pana la un razboi, eu aflu, daca s-a dat comunicat de presa. Si crede-ma ca se dau sute de comunicate interesante, cu atat mai mult daca te intereseaza in mod special un domeniu anume (cum ma intereseaza pe mine fotografia), care nu vor aparea NICIODATA la stiri sau in ziare.

  • Reply
    andressa
    20/11/2007 at 12:24 PM

    Octavian,
    surse de informare exista. Dar agenda presei ar trebui sa reflecte mai mult decat apasarile unei… gasti. Chit ca doar de dragul istoriei. Privind in urma peste ani, ce va spune presa despre noi? Ca… suntem soferi prosti? Atat? Macar de dragul imortalizarii unor situatii, si tot trebuie contabilizate si alte evenimente decat accidentele auto cu follow-up aferent, adica inmormantari.

  • Reply
    stingo
    20/11/2007 at 12:37 PM

    … sau dezhumări.

    Aşa e, asta la jurnalele de ştiri de la televiziunile “mari”. Dar la televiziunile de ştiri (Antena 3, Realitatea), situaţia e alta. Ceea ce se întâmplă la Ştirile ProTV şi la Observator nu mai sunt ştiri, ci infotainment.

    În plus, la CNN US se oferă acelaşi lucruri ca la noi: ştiri cu accidente, violuri, răpiri şi Breaking News cu ce-a mai făcut Britney.

  • Reply
    len
    20/11/2007 at 12:50 PM

    Senzatia asta o am de mult timp. Dar se aplica foarte tare si in afara si intareste o senzatie de izolare. Nici in Franta nu vezi prea mult despre Romania sau US. E cumva normal sa accentuezi pe local dar nu sa ignori restul. Ca sa poti prezenta informatii globale trebuie informare, analiza. Cred ca e mai simplu sa te rezumi la femeia care si-a omorat barbatul cu toporul decat sa vezi ca se terminat cuprul, petrolul sau ca se lupta in Irak poate tocmai ca s-au terminat astea.

  • Reply
    depe
    20/11/2007 at 1:00 PM

    de obicei scrie “international” pe pagina de ziar in care sunt stiri din alte locuri. si fiecare cotidian are asa ceva. pe bune…

  • Reply
    Octavian
    20/11/2007 at 1:35 PM

    Andressa,
    agenda presei nu “ar trebui” sa faca nimic. Sunt contabilizate destule, avem “Agentia nationala de presa”. Azi fac un smiley face in fata blocului cu oua de strut si dau un comunicat. Cine vrea sa-l preia bine cine nu iarasi bine. Daca acele posturi TV particulare ar face rating 0 pe stiri cu violuri atunci poate ar vorbi si despre altceva. Dar totul este o afacere. Cineva se uita la stirile alea. Gandeste-te ca s-au facut studii peste studii. Crezi ca ei dau stirile alea ca asa vor ei? Le dau ca fac rating. Ca pe noi ne plictisesc/enerveaza e alta problema. Poate pe alta planeta poate se dau stiri numai despre arta, literatura si ce flori mai cresc in gradina botanica. Dar la noi asta vrea poporul.

    Imi vine greu sa cred ca nu se cere ce apare la stiri. “Mama frate ia uite i-a dat in cap cu sapa!”. Cerere si oferta, altfel ar muri de foame.

    Imi vine greu sa cred ca lumea se uita doar pentru ca nu au la ce altceva sa se uite.

    Vrei sa zici ca doresti o ridicare a nivelului de cultura? Asta e deja alta discutie.

  • Reply
    andressa
    20/11/2007 at 1:43 PM

    da, fac rating, dar si alte stiri ar face.
    nu ziceam de ridicarea nivelului de cultura, desi largirea agendei ar putea duce la asta. ziceam doar ca vreau mai multe stiri externe.

  • Reply
    Iskander
    20/11/2007 at 1:53 PM

    subscriu, si eu as dori mai multe stiri externe. andressa, ai la tvr ceva-ceva si in jurnalele mai mari de pe antena3 si realitatea. in rest, hai cu wueonews si cnn. 🙂

    octavian, agentiile de presa nu dau numai comunicate, au oameni la fata locului care mai si sapa dupa subiecte. As putea sa-ti dau 1000 de exemple cu stiri care ne afecteaza viata si nu le preia nimeni. ne e lene sa investigam, sa facem un interviu, sa ne documentam, mai bine exageram, instigam si publicam non-stiri. prostime care sa citeasca fara sa mestece va exista oricand.

  • Reply
    Ra
    20/11/2007 at 2:01 PM

    culmea, pe mine ma deranjeaza exact chestia opusa…Mi se pare ca nivelul nostru de anxietate a crescut considerabil, de cand suntem “atacati” zilnic de informatii care sunt irelevante realitatii si geografiei noastre.Un exemplu “random”: uraganul din Bangladesh…oribil, ingrozitor, terifiant…sa vezi toti oamenii aia absolut pierduti, atat de inocent-naivi, primitivi- si nu folosesc termenul asta cu aroganta, primitivi in sensul de lipsiti de orice ajutor, know-how, chiar si fara vreo idee generala despre dezastrul absolut de care sunt inconjurati…..Faptul ca eu stiu mai multe despre amploarea acestui dezastru decat oamenii implicati in el mi se pare suprarealist….cu ce ii ajuta pe ei, cu ce ma ajuta pe mine?? Stiu, se vehiculeaza concepte cliseu precum sensibilizarea opiniei publice etc. Sunt de acord ca acesti oameni trebuie ajutati, la nivel de stat, ONG-uri etc….dar nu vreau sa fiu bombardata zilnic cu evenimente atat de indepartate; si nu e egoism: nu as vrea nici ca ei sa fie bombardati cu inundatiile noastre sau cutremure sau orice alte dezastre naturale care ne privesc….Concluzia? Ne invatam sa traim incet incet cu anxietatea, pt ca presa e o sursa inepuizabila de tragedii….in orice loc si in orice moment in lumea asta se intampla mii de lucruri oribile si ne sunt relatate toate….fie ele din Baicoi sau din Afganistan….

  • Reply
    andressa
    20/11/2007 at 2:14 PM

    Ra,
    da, sunt de acord ca se intampla sa fim intoxicati cu unele subiecte – perioada uraganului a fost una. Dar nu stiu daca asta compenseaza perioadele de liniste totala in ceea ce priveste acoperirea subiectelor despre alte state. Adica da, uneori ne iese pe nas de atata internatioanalism , dar asta e prost. Ideea e sa avem un debit constant de stiri externe relevante, nu o balega din cand in cand…

  • Reply
    bogdan
    20/11/2007 at 2:45 PM

    heh… chiar si subiectele internationale, atitea cite se dau, sint tot din zona senzationalului – vezi uraganul. in schimb, cind in US ai o criza financiara cit casa, care sta sa ne explodeze fix in fatza, o tinem langa cu uraganele… dar la ce te poti astepta cind agenda presei e facuta in termeni de performanta de business? (publicam doar ce se vinde, nu neaparat ce e relevant.)
    de asta citesc eu new yorker (sunt abonat la editia print). astia au avut tupeul, acum multe decenii, sa scoata patru numere consecutive cu textul complet al ultimului roman al lui capote, in cold blood. si in 1945 au scos un numar gros care avea un singur articol – despre hiroshima, al lui john hershey… la noi oamenii nu-si asuma riscuri infinit mai mici. asta e, daca vrei sa fii informat trebuie sa stai pe net si sa eviti tembelizorul cit se poate.

  • Reply
    Alex Predeal
    20/11/2007 at 5:49 PM

    La noi se “vinde” o(zero)TV, Andreea Marin Banica vs. Mihaela Radulescu si electricieni care revendica Moldova. Si sa nu uitam de stirile anti-PSD, anti-PD, anti-PNL si anti-etc., difuzate la televiziunile care apartin direct / indirect cercurilor politice aferente. Si tot ce tine de prostia omeneasca, violenta, lipsa educatiei si cam atat. Asta e rezumatul jurnalului de Stiri din aceasta seara. Si poate prin alta parte a lumii se intampla ceva ce ne-ar putea afecta mai incolo. Dar nu va asteptati la o analiza detaliata sau chestii de gen. Poate au interviu cu Becali;)

  • Reply
    depe
    20/11/2007 at 7:06 PM

    cred ca n-o sa mai comentez pe blogul tau. nu-mi raspunzi niciodata

  • Reply
    Tudor
    20/11/2007 at 7:32 PM

    Asta se cheama baicoismul consumatorului de stiri: sa te uiti la TVR si la ProTV. Uite-te la TV5 mai bine. CNN este irakism dus la extreme. Euronews e alt exemplu de canal bunicel.

    Uitandu-te la TV nu te intoxici ci te autointoxici caci nu te obliga nimeni s-o faci.

    Tschüss

  • Reply
    morbo
    20/11/2007 at 10:44 PM

    a, pai eu stiam ca astia de scriu prin ziare si fac stiri sunt PROSTI si PROVINCIALI (nu ca ar fi din afara Bucurestiului ci pentru ca toata Romania jurnalistica e provinciala in ultimul hal raportat la probabil oricare alta tara din Europa)

  • Reply
    harry
    21/11/2007 at 2:40 AM

    problema pe care o descrii e una internationala.
    posturile de televiziune sint comerciale, ele “vind” informatii la cerinta si cerinta este singe, sex, birfe.
    Ce-i intereseaza pe oamenii simplii ca rusii au o problema cu Kosovo, ca in Franta e greva feroviara de 2 saptamini sau ca undeva in Ucraina au murit 90 de minieri … ?
    Principalul ca-l arata pe violatorul babei Veta, sinii actritei X si pe Becali cum repara o masina de lux cu ranga.
    La fel e si la nemti … la RTL, SAT1 …etc. nu vei gasii stiri internationale decit daca sint legate de interese nemtesti. “Ard padurile in Grecia” clar, e o stire importanta pentru ca sint multi care fac acolo concediu. “mor zilnic 200 de oameni in Dafur”, who gives a shit?, unde-i aia “Dafur”?
    La americani e ma extrem, acolo rar vezi stiri externe la tv (poate pe pay) pentru ca nu exista altceva decit America.

    Insa ce se intimpla la nemti e ca sint televiziunile de stat, care nu sint finantate privat ci se sponsorizeaza din taxa tv pe care (ar trebui sa) o plateste fiecare familie si aceste posturie tv (2 mari + 6 regionale) reprezinta un antipod fata de “privati”.

    La ziare, nu stiu, nu-mi pot explica de ce nu exista ceva de genul “New York Times” “Frankfurter Allgemeine” “Le Monde” “Corriere della Sera”. Un ziar care are o parte de foileton, care scrie despre viata cultura/teatrala/muzeala, care e politic independent (bine, o tendinta conservativa sau liberala au toate ziarele enumerate mai sus) un ziar care e … e pur si simplu un ziar serios. Pentru ca sint sigur ca exista clientela.

  • Reply
    Iulian
    21/11/2007 at 9:49 AM

    asta se intampla intr-o tara in care capitala produce 25-30% din PIB si are 12% din populatie….acuma m-as simti prost daca as sta in Craiova sau Oradea si as auzi seara la ProTV de exemplu 15 minute despre Bucuresti si restu de 20 despre restu tarii si lumii…..
    Asta e , televiziunile “centrale” devin din ce in ce mai mult Televiziuni “de Bucuresti”.
    Dar nu e vina lor ca televiziunile locale din alte orase nu se ridica la nivelul lor..ca garantat lumea din Iasi s-ar uita la Stirile de la IasiTV sau Craiova la OlteniaTV

  • Reply
    inaequitas
    21/11/2007 at 10:33 AM

    Sa o luam asa: spam-ul de mail si de blog e in preponderenta despre sex sau medicamente. Nu e normal ca cele mai productive industrii sa capete cel mai mult timp de prime-time? Si daca e vorba de sex, Gica nu intelege cultura Orientului Mijlociu si stilul lor de abordare a situatiilor sexuale [si de ce o fata si-a luat 200 de biciuri pentru ca a fost violata] dar simte mai bine care e situatia cand aude ca Leana din cartierul de langa el a fost violata, batuta, sechestrata si violata iar.

    Dupa care urmeaza tura de conflicte – ca sa ne speriem de cate se intampla in curtea noastra si sa cumparam sisteme de protectie, medicamente pentru cap si eventual sa ne predam cateva libertati pentru a fi protejati.

    “It’s a campaign of fear and consumption” si nimic nu ne influenteaza mai mult decat proximitatea evenimentelor. In ignoranta noastra [fortata de trusturile de media] nu vedem problemele cu-adevarat importante. Stiu ca exista multe surse de informatie, dar exista mult mai multi oameni care nu au capacitatea de a le accesa. Si poate ajung sa creada ca cele mai grave probleme ale prezentului se rezuma la conflictele locale – si ca, in rest, totul e bine.

  • Reply
    gabi
    22/11/2007 at 12:55 AM

    draga mea andressa
    cel mai bine ar raspunde la acest subiect preotul de la biserica unde merg eu. e un tip splendid, l-am citat de mai multe ori. slab si fara forta lui, incerc sa iti raspund cum ar face-o parintele Matei.
    Pe unii ne doare de ce e in Irak. sau in afganistan. dar nu reusim sa privim pe necajitul de linga noi. Unii incearca sa para destepti si universali abordind subiecte globale si universale…dar nu ridica bastonul batrinului afalt linga ei la trecerea de pietoni.
    unii se arata ingrijiorati de foamea din …gabon dar nu se duc la azilul din colt sa daruiasca un kg de portocole unor oameni pentru care acest fruct a ramas in continuare …cadoul lui Mos Craciu.
    sa stii, dragutzo, ca intotdeauna e camasa mai aproape de corp decit jacheta. chiar daca jacheta se vede mai des si uneori poate avea si eticheta pe deasupra, cusuta sau aplicata, ca sa se vada marca….desi e facuta la turci. sau in china….

  • Reply
    diona
    26/11/2007 at 6:01 PM

    v-as sugera jamescrissilv.weblog.ro

  • Leave a Reply