Uncategorized

Realitatea asa cum este ea

Ieri am vazut “Ticalosii”. Un film in care politicienii corupti fac parte din partide anonime, asa cum in filmele americane proaste avem teroristi din tari imaginate (Romalia? Bizmeria?) situate invariabil in Orientul Mijlociu. Asta e film realist? In film ne uitam la “Nasul” si la stirile de la Antena 3, dar partidele sunt doar “puterea si opozitia”. Un film in care politicienii sunt corupti, toti mint, nimeni nu are scrupule. Da, ne recunoastem alesii. Asa si? Mesaj? Substanta? Sau e un reality-show si producatorul a adormit in post?

Azi am vazut piesa “Hell” in Laptaria lui Enache. Pe scurt: am aruncat 20 de lei pe fereastra. Pe lung: se vand de trei ori mai multe bilete decat locuri decente in sala (se sta inghesuit si prost), nu se vede nimic daca nu stai exact langa scena, acustica e extrem de proasta (“Ce-a zis? Ce-a zis?”, se aud voci din cand in cand din fundul salii), mult fum (desi parca legea 349/2002 interzice fumatul in spatii neamanajate special pentru fumatori).

Ca in orice spectacol modern, am avut parte si de o portie de film proiectat pe un cearsaf. Mda. Am vazut o piesa despre viata decadenta a copiilor de bani gata: au prea multi bani, nu au prieteni, se drogheaza si nu stiu ce e important. Dar stim asta deja, cu totii am urmarit presa cand dosarul Cocaina era inca pe rol.

Mesajul piesei? Copiii de bani gata sunt si ei oameni, se indragostesc si sufera ca orice alta persoana. Thank you, Captain Obvious, for saving the day!

Distributia a fost buna (desi piesa a inceput ca o repetitie dintr-un episod “La Bloc”), dar nu se vedea bine, nu se auzea bine, iar cand vedeam si auzeam – numai clisee! Sa nu uit: bogatii erau oameni fara viitor, iar noi, oamenii simpli, suntem cu adevarat fericiti cu slujbe, familii si venituri mici si medii. Vai, ce mi-au deschis ochii inchisi de capitalism! O lacrima mi-au smuls, serios!

Da, sigur, “Asta era faza!”, o sa-mi zica unii. “Nu ai inteles nimic. Asa e lumea lor, plina de ipocriti, actorii jucau bine, personajele erau proaste!”. Ihim. Siiigur ca da.

Arta contemporana inseamna sa-i aduci pe scena pe manelisti (vezi piesa “Viata mea sexuala”, scrisesem putin despre ea aici), pe corupti si pe superbul cuplu Iri-Moni? Ni-i arati in toata splendoarea lor si ne lasi asa? Credeam ca asta face OTV.

M-am saturat de “realitatea asa cum este ea”. Credeam ca numai trupele de hip-hop prost au acest text. Vad si eu “realitatea asa cum este ea”, nu trebuie sa mai platesc un bilet la cinema sau la teatru ca sa o mai vad. Reality-show nu inseamna arta.

25 Comments

  • Reply
    blog de umor
    21/03/2007 at 12:24 AM

    nu m-as duce la un film ca ticalosii. mi s-a facut greata de toata promovarea de care a avut parte la tv. nu inteleg de ce trebuia sa vina Mircea Diaconu si Dorel Visan sa vorbeasca despre cat de corupti sunt politicienii. in calitate de ce vorbeau ei? in calitate de actori? daca un actor joaca rolul unui medic inseamna ca e as in sala de operatii? actorul ne pacaleste o data atunci cand e pe scena si isi joaca personajul. nu e cazul s-o faca si la talk show-uri, prefacandu-se ca-i in tema…

  • Reply
    Verbiaj.
    21/03/2007 at 1:05 AM

    Sper să fiu primul la comentarii şi să zic că:
    – Filmele regizorilor-dinozauri sunt spânzurate de
    redundanţă. Idei remestecate, înjurături, chef la înmormântare şi scandal la nuntă. Sunt previzibile şi golite de sens. Nu mai au ce demonstra. Pe de altă parte, filmele tinerilor Puiu, Mitulescu, Porumboiu, exorcizează obişnuinţele, ridicându-le la rang de artă. Vedem viaţa, dar putem să râdem de ea. Parcă începe să nu ne mai lase un gust amar.

    Doi. Teatrul în spaţii neconvenţionale e viu şi merge cu bere. Am văzut “Dragostea durează trei ani”, dar, nimic surprinzător. Meritul major – îşi apropie publicul, îl face parte din spectacol. Socializezi şi, dacă ai noroc, reţii şi vreo replică. Important e să curgă râuri de bere, chestiile tehnice trec pe planul doi.

  • Reply
    aprozarnet
    21/03/2007 at 1:56 AM

    pai si a spus cineva ca inseamna?

    si oricum Iri si Moni nu sunt nici macar reality show. e o gramada de regie bagata prin toate gaurile si pe sub toate presurile, sa nu se vada cica, da tot iese prost. prost nene prost, ca actorii.

  • Reply
    inter milano
    21/03/2007 at 2:40 AM

    realismul e un curent literar din sec 19 vezi cehov dostoievski caragiale tolstoi. etc. ce ai cu el? e vina ta ca frecventezi locuri unde-s spectacole modeste. asa ca nu stiu de ce acuzi un curent artistic de acum 130 de ani.

  • Reply
    inter milano
    21/03/2007 at 2:49 AM

    pana la urma de la un amarat de film ai ajuns sa te intrebi ce e arta. da si un raspuns daca tot esti asa indraznetza sa dai de pamant cu realismul. grafomania e arta?

  • Reply
    droopypunk
    21/03/2007 at 8:20 AM

    exact asa ma gandeam si eu la moartea domnului lazarescu la care ca un idiot m-am dus sa il va la cinema ca deh e film romanesc, sustinem industria :p

  • Reply
    andressa
    21/03/2007 at 8:57 AM

    inter milano,
    nu am nimic cu realismul (romanele realiste mi-au marcat copilaria si adolescenta, nu?), eu vorbeam de o piesa si de un film care nu merita deplasarea pana la teatru / cinema. Cred ca asa le-ar apara unii: sunt realiste! Sunt proaste, nu realiste.

    droopypunk,
    “Moartea domnlui Lazarescu” mi s-a parut un film mult mai bun decat “Ticalosii”. Ce-i drept e luuung, dar poate asa trebuie sa fie… “Ticalosii” e bleah.

  • Reply
    andressa
    21/03/2007 at 9:03 AM

    Verbiaj.,
    da, spatii neconventionale. Nu zic nu. Dar Laptaria lui Enache e un spatiu neconventional si nepotrivit. Scena e la nivelul solului, nu se vede decat de la prima masa de langa scena. Eu eram la a doua masa si nu vedeam mai nimic. Nici nu e prea inalt Cristian Iacob si daca nu statea drept, drept disparea total din cadru! 🙂 Acustica era proasta rau. In plus, au vandut prea multe bilete! Ma intreb daca pompierii stiau cum ne-au inghesuit acolo, ca pe sardele. Se mai si fuma.

    Cat despre regizori vechi si noi, as zice sa nu-i judecam dupa varsta sau experienta: nu stii de unde sare iepurele. Eu zic sa judecam fiecare film in parte.

  • Reply
    alex
    21/03/2007 at 10:07 AM

    filmul este f slab si ii lipseste ceva esential din cinematografia romaneasca, sergiu nicolaescu:))

  • Reply
    Alexandra Ivan
    21/03/2007 at 10:33 AM

    M-am gandit si eu la un moment dat sa merg sa vad “Hell”, nu am facut-o poate pentru ca-mi imaginam ca prin pacla de fum si aerul ultra-crowded, nu voi intelege nimic.
    Si poate pentru ca mi se parea una din obisnuitele aiureli postmoderne care sunt la mare pret in ultima vreme.
    Tocmai mi-ai demonstrat si tu ca n-am pierdut nimic. Si, total de acord, reality show nu inseamna arta, nicidecum.

  • Reply
    Andru
    21/03/2007 at 10:56 AM

    Imi pare rau sa aud ca mi s-au comfirmat suspiciunile legate de “Ticalosii”. Initial chiar am vrut sa merg sa il vad..insa am vazut ce a stat la baza scenariului … si am renuntat[desi nu neg ca stateam un pic crispat la gandul ca am pierdut un film romaneasc ce ar putea fi bun..iar eu as putea fi un “tanar cu idei preconcepute” 🙂 ]
    Am mintit..nu stateam deloc crispat 😀

  • Reply
    mihai
    21/03/2007 at 12:01 PM

    “Reality-show nu inseamna arta.”

    Cu atat mai rau pentru arta, atunci 🙂

  • Reply
    Anca
    21/03/2007 at 1:31 PM

    In Laptarie nu exista niciodata un numar limitat de bilete. N-ai sa auzi niciodata acolo: “Nu mai sunt locuri” sau “Nu mai sunt bilete”. Oamenii vand cate pot si e treaba noastra pe unde ne strecuram sa reusim cat de cat sa mai si respiram. Iar daca stai in picioare in fata scenei e crunt pentru ca tot fumul din toata bodega, acolo se aduna.
    Si totusi…concertele de vineri seara…

  • Reply
    DAN C.
    21/03/2007 at 1:55 PM

    Ii dau 100% dreptate autoarei articolului.
    In cinematografia romaneasca locurile comune par de nedepasit.
    M-am saturat de multa vreme de filme cu fosti securisti ajunsi parlamentari sau oameni de afaceri, astea au fost subiecte bune pentru inceputul anilor ’90.
    Acum ar trebuie prezentate alte lucruri, si in alta maniera, societatea s-a mai structurat, lucrurile s-au mai asezat, realitatile sunt mult mai complexe, chestiile astea cu oameni politici care la televizor sunt demagogi si in vile sunt mafioti fara scrupule
    ( de parca ar exista mafioti cu scrupule :)) ma lasa absolut rece, sunt subiecte ultrafumate, bune de impresionat pustani care nu s-au prins cum e faza asta cu viata.

    Tentatia exagerarii, a tusarii spectatorului prin hiperbolizarea raului e deranjanta de la o vreme si pare rodul nematurizarii artistice si a lipsei de substanta a creatorilor.

  • Reply
    runbaby
    21/03/2007 at 5:47 PM

    Foarte tare aia cu Captain Obvious; cu restul e obvious ca ai dreptate :).

  • Reply
    morbo
    21/03/2007 at 7:10 PM

    so, they smoke in the korova, hmm?

  • Reply
    Cristi Roman
    21/03/2007 at 7:22 PM

    Dezamăgiri sînt peste tot acolo unde societatea superficială laudă fără să ştie ce laudă. Pornind de la studenţime, care, personal, reprezintă o mare decepţie pentru mine, pînă la aşa-zis etaloanele societăţii.
    So, Andreea, asta e!

  • Reply
    catalin
    21/03/2007 at 9:12 PM

    uite, un mar sau o aluna?
    ploaie sau primavara?
    joi seara sau sambata dimineata?
    unu doi sau doar doi?

    astea sunt lucrurile importante..

  • Reply
    day
    21/03/2007 at 11:01 PM

    man,se duce lumea de rapa…ufaaa! si laptele e scump.si am oarecare dubii ca se gaseste in laptarie,nush ce-a fost in capul lui enache(daca e,ma bad,dar eu nu am vazut in meniu,iar daca e si in meniu atunci i blame the smoke).si chilian a zis ca nu vede regie in filmul asta si n-a explicat replica:P desi,sincer,cred ca s-a vrut un elogiu.oricum,greseala voastra…v-ati dus ca e trendy(sa vezi replici).asta nu e film de vazut la cinema.acolo e de popcorn, scene ample ca in lotr,mihai viteazul etc:)asta e film de cinemateca.

  • Reply
    day
    21/03/2007 at 11:04 PM

    :)si subscriu la ce zice catalin

  • Reply
    andressa
    21/03/2007 at 11:32 PM

    catalin,
    te trezesc putin, ca-n cantecul lui andries, dar sa nu ma injuri: sunt de insirat mai multe lucruri din categoria importante. nu simplifica.

    day,
    gresela noastra ca am mers la cinema? nu sunt sigura.

  • Reply
    catalin
    22/03/2007 at 6:30 AM

    ia aseaza-te putin aici printre pietre.
    ai grija sa nu te tai in iarba uda.
    vezi cum trec zilele ca niste gargarite?
    ele cred ca merg spre cascada.
    doar noi stim unde duce poteca lor.

    andreea, eu zic sa nu te pierzi in detalii..
    daca poti.

  • Reply
    andressa
    22/03/2007 at 9:36 AM

    catalin,
    nu ma pierd, am lasat firimituri in urma. Pot totusi sa ma plimb printre ele? Fara detalii, e cam plictisitor.

    Cristi,
    de ce studentimea este dezamagitoare? Suntem colegi, vedem aceleasi lucruri, nu? Sa vedem jumatatea plina a paharului: de cand sunt studenta a aceastei facultati am vazut cu ochii mei cum a fost infiintata o Asociatie Studenteasca, cum ea a fost abandonata si apoi redescoperita (de cate ori ai fost la o intalnire a ASJC?), am vazut cum la Targul Educatiei studentii sunt entuziasti si cum niste studenti au vopsit holurile facultatii. Imi permit sa critic apatia colegilor atunci cand eu insami am avut initiativa si nu am putut face nimic din cauza altora. Dar nu e cazul.

    Propun sa fim dezamagiti dupa ce am incercat sa schimbam, dupa ce am participat. Poate apoi nici nu va mai fi cazul!

  • Reply
    Schimbarea
    07/04/2007 at 11:28 AM

    ar fi atatea de spus vis a vis de arta moderna… evident kestii negative

  • Reply
    Razvan T
    10/04/2008 at 3:33 PM

    In primul rand sunt de profesie critic de teatru.In part time,de putin timp, fac PR pentru Undercloud.Din respect!Tin sa mentionez asta pentru ca e important.In al doilea rand sunt un spectator critic de teatru.Avem voie sa ne exprimam liber punctul de vedere.Oriunde.Oricand.Evident.HELL este cel mai bun spectacol din teatrul independent romanesc.Asta este si parerea colegilor mei.Si, credeti-ma, am vazut tot, am revazut,am fost foarte mult in afara (si nu prea sunt pe dinafara:), hahaha cand e vb de meseria mea). Well, v-am gasit pagina intamplator.Cautam altceva.Dar m-a intrigat atitudinea.Intrati pe http://www.daya.ro sa vedeti parerea autoarei despre acest spectacol.Daca era atat de prost precum speneti, nu se juca de 2 ani cu sala arhiplina.Cand am fost eu sa vad piesa, ce-i drept in urma cu 3 luni, nu se fuma.Si am inteles ca in timpul pieselor nu se mai fumeaza de foarte mult timp in Laptarie. Si inca o remarca pentru care organizatorii ar putea sa va dea in judecata. Capacitatea salii are un numar limitat de locuri. Nu s-au vandut, nu se vand si nu se vor vinde niciodata bilete peste. Se sta inghesuit, studenteste, neconventional…da, e adevarat, e un spatiu alternativ. Daca vroiati fotoliile de la sala mare a teatrului national, ati gresit adresa.Si ca nu inchid rautacios acest dialog va invit sa ne cunoastem pe 22 aprilie, ora 20, la cea mai recenta productie a Teatrului Undercloud: SI CAII SE IMPUSCA, NU-I ASA? cu Maia Morgenstern si…restul gasiti pe http://www.daya.ro. Sa nu va plictisesc, daca nu va intereseaza!

  • Leave a Reply