Uncategorized

Unii romani fura

CItesc acest articol si ma intristez.

Una din studentele finalndeze de aici, foarte sincera imi spune zilele trecute: “We have some Romanians in Finland. But they have darker skin and large skirts. They steal. Everybody hates them!”

Ce sa-i raspund? “We have a similar problem in Romania, as well. It’s an ethnical minority, actually, they are Rromans, and some of them immigrate and some of the ones who immigrate steal. But generally, Romanians have this skin color (showing mine).”

Adevarul e ca ma deranjeaza ingrozitor generalizarile. Asa cum romanii fura in Italia (desi, iata, unii sunt la studii in Polonia!), generatia mea e ratata, americanii sunt superficiali, femeile conduc prost, bucurestenii sunt nesimtiti, blondele nu gandesc.

Ca jurnalist (dar si ca fosta blonda – parul s-a inchis la culoare cu timpul, dar eram blonda in copilarie!) sunt total impotriva stereoipurilor. Ma tem ca jurnalistul de la Il Tempo, domnul AUGUSTO, nu si-a facut temele. Indiferent ce date aduce ca argumente despre numarul faptelor criminale savarsite de cetatenii romani pe teritoriul Italiei, concluziile de tip:


“Sunt romanii, sunt cetatenii Romaniei care de ani intregi ne terorizeaza tara” conform Hotnews.ro

incalca codurile deontologice prin prezentarea trunchiata a adevarului: cum ramane cu romanii care vin ca turisti si pleaca numai cu propriul portofel inapoi? Sau cu studentii din Italia? Cum ramane cu infractorii cu alte cetatenii? Dar cu gradul lor de educatie? Nu e cumva vorba de infractori cu nivel de trai si de educatie foarte scazut, indiferent de tara de provenienta?

E o chestiune de deontologie. Pentru ca, in cazul de fata, puteau fi irakieni, bulgari sau moldoveni acuzati de infractiuni. Conteaza sa fie prezentata chestiunea in ansamblu. Pentru ca cititorul articolului sa nu aiba iluzia descoperirii adevarului (ca romanii fura si violeaza), ci sa aiba o infirmatie completa din care sa conchida ce pot.

26 Comments

  • Reply
    jeanul
    10/10/2006 at 11:31 PM

    Am fost in vara asta in vizita prin nordul Italiei. Nu spun de ce si cum m-a dezamagit aceasta intalnire mult asteptata, insa, problema pe care par sa o aiba italienii e legata in primul rand de populatia de culoare (imi cer scuze, nu stiu cum sa spun altfel, n-am idee din ce tari proveneau). In toate zonele de interes turistic era plin, cam cum e la noi cu romii. Iti vindeau orice (chiar si “o grebla uriasa de clestar” daca asta iti doreai). Am vazut si cersetori sau spalatori de parbrize care proveneau din patria muma. Insa, proportional, senzatia mea e ca problema cu romanii este neglijabila. E un alt fel de fatarnicie. Din nefericire jurnalistii (nu vreau sa ma injuri, cred ca poti sa recunosti ca asa e) nu sunt tocmai obiectivi. Indiferent de natie sau orientare politica. Ma rog, nu spun ca toti sunt asa, da’, nu’s cum naiba se intampla de tocmai astia ies la vedere.

  • Reply
    alt gogu, nu kaiser
    11/10/2006 at 12:48 AM

    draga mea andressa, esti superficiala. la fel de superficiala ca cei care spui ca te enerveaza. reciteste urmatoarele 2 paragrafe si cere-ti scuze fata de intreaga minoritate a romilor.
    “Adevarul e ca ma deranjeaza ingrozitor generalizarile.”
    ????!?!??
    “We have a similar problem in Romania, as well. It’s an ethnical minority, actually, they are Rromans, and some of them immigrate and some of the ones who immigrate steal.”

  • Reply
    Kappa
    11/10/2006 at 11:36 AM

    Good point Andressa.
    In primul rand macaronarii ar trebui sa se gandeasca la faptul ca fff multe din podurile,casele,vilele,muzeele etc lor sunt construite de muncitori romani care au plecat sa gaseasca un trai mai buna.
    Intr-adevar, sunt sute de stereotipuri aberante pe care nici eu nu le accept…dar ceea ce a scris imbecilul acela din Italia e peste puterea mea de intelegere.
    Nu ca as fi patriot..dar totusi…mai moale…
    Pacat ca noi ne agitam degeaba, oricum nu rezolvam nimic.
    ok,back to work now.
    Ciao bella!

  • Reply
    mihai
    11/10/2006 at 11:36 AM

    “È CONSIDERATA la razza più violenta, pericolosa, prepotente, capace di uccidere per una manciata di spiccioli. È capace di compiere truffe milionarie grazie all’alta conoscenza delle tecnologie. Non ha paura di nulla, disprezza anche la vita di donne e bambini che non raggiungono i dieci anni d’età. E si appresta addirittura a entrare nell’Unione europea. Sono i rumeni, sono i cittadini della Romania che da anni terrorizzano il nostro Paese.”

    Prin multe tari mai democrate cred ca e ilegal sa pronunti cuvantul “rasa” intr-un astfel de context. Gandeste-te ca prin anii ’30 in Germania se scria cam la fel despre evrei, inclusiv partea cu ucisul copiilor. Si wtf? In Italia “paese” se scrie cu “P” mare? Cred ca mai degraba problema e la ei. Hoti si “pesti” exista de cand lumea si pamantul, dar “burghezii” respectabili de tipul ziaristului astuia sunt o inventie relativ recenta si sunt cu atat mai detestabili cu cat au reprezentat masa de manevra din spatele celei mai mari crime a secolului trecut. Fara ei raul nu ar fi devenit o “banalitate”. “Da-l in ma-sa!” , cum ar zice romanii mai colorati sau mai verzi 🙂

  • Reply
    Keos
    11/10/2006 at 4:11 PM

    Nu suntem de acord cu articolele de genul celui dat ca si exemplu de tine, in acelasi timp se pare ca nu suntem de acord nici cu faptul ca Romania are probleme, multe si grave, ne ascundem in spatele integrarii asteia fortate in UE, deocamdata suntem departe de spiritul si civilizatia europeana. Eu vad asta aici in Cluj(un oras mare, asta vreau sa spun), unde baieti de baieti se plimba cu masina de la taticu’ prin centrul orasului cu maneaua la maxim, unde facultatile nu mai sunt decat o afacere care sugruma orasul asta si asa supraaglomerat, unde contrastele(mai mult extreme) ce le vad aici la tot pasul ma intristeaza, prea multi Virinei si Becali pe strada, prea multi batrani cersind, prea mult “trendy” fara substanta, prea multe telefoane scumpe cu cartele in ele, prea mult cool si prea putini bani, suntem o tara de rahat deocamdata dar ne place sa avem un ambalaj frumos. Simt din ce in ce mai mult dezgust fata de oamenii astia si ma intreb unde vor sa ajunga si de ce mananca atata rahat impachetat frumos, nu mai exista nimic cu adevarat valoros aici, sau daca exista e in plin proces de distrugere, mi-e si frica de generatiile ce urmeaza, generatiile a caror parinti sunt acum capsunari prin Spania, generatiile a caror parinti dorm azi prin Parlament si formeaza clasa politica de rahat de azi, nu de azi… de atatia ani… revolutie, nenorocita aia de revolutie, pentru ce au murit oamenii aia, pentru gunoaiele de azi ? Uneori am impresia ca traiesc intr-o poezie de Bacovia, intr-o lume putreda, in plina descompunere…
    ———-
    Mari romani, Basescu si Becali…
    ———-
    Da, suntem o tara de hoti, poate nu toti, inca…
    ———-
    Urasc tiganii dintotdeauna(totusi nu ma consider rasist), pentru tot ce inseamna si au insemnat pentru tara asta, o ciuma, si asta numai datorita lor… si noua. Un motiv si exemplu, printre multe altele, o pisica sau un caine, un simplu animal, se spala cred zilnic, nici nu vreau sa ma gandesc cat de rar se spala un tigan…

    (Poate nu tot ce am scris are sens dar de la un moment dat a fost un fel de delir, franturi de ganduri, scuze)

  • Reply
    oanaanca
    11/10/2006 at 4:13 PM

    Rromas, ca daca pui si “n” iese altceva 🙂

  • Reply
    Keos
    11/10/2006 at 4:18 PM

    *”telefoane scumpe cu cartele in ele” in sensul de telefoane de sute de euro dar care nu sunt pe abonament deoarece nu isi permit respectivii sa isi plateasca abonamentul sau nu au varsta necesara sa isi faca unul, totusi telefonul trebuie sa fie scump, pentru imagine…

  • Reply
    Ciprian Gavriliu
    11/10/2006 at 5:36 PM

    A vrut sa scrie un articol care sa atace. Si-a ales un subiect la indemana, si l-a tratat superficial, generalist, fara sa tina seama de consecinte.

    Dupa cate stiu eu, reprezentantii nostri oficiali din Italia au reactionat prompt si echipa ziarului si-a recunoscut oficial greseala.

    Insa, peste mai tot in Europa, “rromii” si smecherasii ne fac o imagine a noastra, a romanilor.
    Si exemplele negative le depasesc cu mult pe cele pozitive, tinzi sa devii subiectiv si sa te raportezi efectiv la realitatea ta cotidiana.
    Care devine mai urata din cauza “romanilor”.

    Trist, dar adevarat.

  • Reply
    andressa
    11/10/2006 at 8:02 PM

    Gogu,
    poate m-am exprimat gresit. Voiam sa spun ca si la noi exista un grad mare de infractionalitate in randul rromilor, dar ca numai unii dintre ei fura, ca unii dintre ei pleaca din tara si ca unii din cei care pleaca fura. Nuantele de tipul “unii” conteaza mult.

    Oana,
    da, ai dreptate. Am scris cand aveam laptopul stricat si e plin de typos and stuff.

    Keos,
    eu am prieteni tigani, tu nici nu ii cunosti cred – pe ei de ce ii urasti?

  • Reply
    mihai
    11/10/2006 at 8:10 PM

    nu stiu de ce imi vine sa te intreb: sunt si pe acolo “aurolaci de munte”?
    😀

  • Reply
    andressa
    12/10/2006 at 1:02 PM

    Mihai,
    fetele sunt foarte frumoase aici si foarte cochete. Mai rar vezi “alpiniste-navetiste” ca subsemnata 😛 fac insa eforturi sa ma imbrac ca o fiinta umana 🙂

  • Reply
    Keos
    12/10/2006 at 3:15 PM

    De ce ii urasc Andressa ? Pentru ca aia care ti-s tie prieteni sunt exceptiile, majoritatea sunt “altfel”, si sunt asa de o gramada de ani, m-am saturat sa vad cum le da statul bani(banii mei btw) pentru zecile de copii pe care ii fac, bani pe care ii beau la primul birt si vin pe urma sa imi ceara mie altii, iar in cazul in care ii intrebi de ce nu lucreaza undeva te injura, la fel te injura si te blesteama si daca nu vrei sa le dai bani, desi initial te pupau si in fund in speranta ca le vei da. In acelasi timp in care 90%(probabil exagerez putin) dintre ei fura si comit ilegalitati le mai si vad bulibasele ranjind dintii lor de aur pe la nunti de zeci de mii de euro, cu invitati “alesi” gen Vijelie si Guta, sa nu le dai cu ceva in cap ? saracii, is marginalizati si nedreptatiti de romani… Stiu, exista tigani cinstiti(cunosc de exemplu tigani caldarari de prin Maramures) aia care mai incearca sa pastreze ceva din traditiile si din trecutul lor, oricum, raman la parerea ca aia is exceptiile.
    Trecand peste problema tiganilor revin la ce vroiam sa spun mai sus, romanii de azi nu is mult mai breji, tara asta e un mare cacat ambalat frumos, mi-e jena si frica de generatiile care imi urmeaza, asa ca mie imi pasa mai putin de articolul ala de care spuneai si mai mult de decaderea in care traiesc (hmm, sun un pic ca si Vadim, lol), adevarul e ca vad pur si simplu prea multe rahaturi si nu am ce face, pentru ca toti oamenii ridica din umeri, deja pare natural si normal tot rahatul asta… coruptie, incultura, depravare, saracie, etc, etc, astea is probleme reale si invizibile se pare… Imi place sa cred ca nu sunt negativist, doar realist, uneori e de ajuns sa ma opresc 5 minute pe o strada si toate chestiile de mai sus imi trec prin fata ochilor, hmm, cred ca asta e realitatea si romanii s-au obisnuit se pare cu ea.

    (As putea da o gramada de exemple, de oameni murdari, institutii corupte, de la cele mai marunte pana la armata si biserica(parca in astea au cea mai mare incredere romanii) eu, un simplu nenorocit din tara asta, un nobody, dar la ce ar folosi ?)

  • Reply
    Keos
    12/10/2006 at 3:28 PM

    Ati vazut careva 25th Hour ? Este acolo un monolog al lui Edward Norton(cel care joaca si in The Illusionist), nu mai stiu cum ii spunea in film, in care isi varsa nervii asupra societatii, cam aia simt si eu din cand in cand… aia plus neputinta.

  • Reply
    subsemnatul
    12/10/2006 at 6:45 PM

    nu cred ca se pacatuieste atat de mult prin generalizari de genul “romanii fura”. Nimeni nu e atat de prost incat sa inteleaga ca ABSOLUT toti romanii fura, in frunte cu presedintele tarii, primul ministru, comandantii armatei si capii Bisericii.

  • Reply
    andressa
    12/10/2006 at 6:48 PM

    Keos, nu sunt de acord cu mine. Prietenii mei nu sunt exceptii, nu i-am ales in urma unui concurs!

    Nu sunt de acord multe din ce ai scris tu, sper sa am timp in curand sa dau un feedback mai cuprinzator!

  • Reply
    George
    12/10/2006 at 10:05 PM

    Hmm… mi-ai cenzurat comentariul! Interesant…

  • Reply
    jeanul
    12/10/2006 at 11:34 PM

    @Keos – bine ca nenorocitii astia de italieni generalizeaza informatiile legate romani. Las’ ca noi stim mai bine. Toti romii sunt hoti, dau in cap si fac multi copii.
    Ca e si vina “majoritarilor” nu vrea nimeni sa recunoasca.
    Nu spun ca discriminarea se intampla din cauza generatiei noastre, dar si noi am putea face cate ceva ca sa indreptam raul comis asupra romilor. Sau poate crezi ca ei au ajuns asa cum ii vedem noi acum numai pentru ca asa sunt ei…?

  • Reply
    andressa
    13/10/2006 at 11:29 AM

    George,
    imi cer scuze daca nu a aparut comentariul tau. Daca il vei scrie din nou, va aparea cu siguranta. Am primit peste 250 de comentarii spam si cand le-am sters e posibil sa fi sters si comentariile unor cititori. Imi cer scuze din nou!

  • Reply
    Keos
    13/10/2006 at 1:04 PM

    Ca sa nu credeti ca mie imi plac in vreun fel italienii, sincer sa fiu nu prea dau 2 lei pe ei, mai ales astia de pe la noi, is cel putin la fel de hoti ca si romanii din Italia, diferenta e poate in ce sume fura astia prin afacerile care le au aici, iar despre restul, ce sa spun, majoritatea nici macar nu inteleg engleza, cat de retardat poate fi un popor incat sa nu inteleaga engleza, nu le cer sa o vorbeasca, dar macar sa o inteleaga, pacat ca au o tara asa frumoasa…
    Despre tigani imi pastrez parerea Andressa, sunt o problema mare oriunde traiesc si majoritatea o reprezinta aia de care vorbesc eu, (din cate stiu majoritate inseamna 50% + 1 asa ca stai un pic si te gandeste daca am sau nu dreptate).
    Imi dau seama ca nu esti de acord cu multe din ce am spus, asta pentru ca tu ai trait un fel de viata si eu altul, bunicii mei au fost simpli tarani, tatal meu e preot(asta explica partial ce am spus si de institutia bisericii) iar mama educatoarea, am avut ocazia sa vad tot rahatul din tara asta, de la cel mai mic la cel mai mare, nu vreau sa ma laud cu experienta mea de viata dar ma consider destul de obiectiv in ceea ce spun in general si cred ca am vazut multe, tara asta e in decadere, eu asa o vad, de la revolutie incoace tot impresia asta o am, faptul ca acum exista wireless, Maibach si termopane in Romania nu ma face sa imi schimb deloc parerea, dimpotriva…
    (Ieri, catre seara, trecand cu troleul prin centru am vazut pe colt, langa Lee Cooper Jeans, o bunicuta vanzand flori, afara erau cam 9 grade, vezi, de aia urasc eu tara asta(nu sunt convins ca intelegeti ce vreau sa spun prin asta dar in fine, ar trebui sa dau explicatii prea complexe, in orice caz, de la un stop de unde a oprit troleul pana la altul am vazut tot chestii de astea, lux langa saracie si gunoaie, nu mi se pare normal, nu in 2006, nu in Europa, ce naiba e cu lumea asta, e chiar asa cretin tot sistemul?))


    Imi pare rau pentru polemicile care le-am creat pe aici…(Btw, multumesc Andressa ca nu m-ai cenzurat.)

    (Switchfoot – The Blues)

  • Reply
    andressa
    13/10/2006 at 1:20 PM

    Keos,
    sa nu-ti para rau pentru ca ai creat polemici, polemicile sunt un lucru bun. Cred insa ca te bucuri cam repede pentru ca nu ti-am “cenzurat” comentariile (ce va place cuvantul asta!), iti facea un bine cine nu te lasa sa dezvalui pareri atat de.. sa le spunem conservatoare, nu vederi inguste! 🙂
    Ce-i drept, asta e e felul in care vad eu lucrurile. Si nici pe mine nu ma cenzurez…

  • Reply
    Keos
    13/10/2006 at 3:37 PM

    A, cu parerile conservatoare nu stiu ce sa spun, am terminat informatica, traiesc intr-o lume plina de tehnologie si in plina dezvoltare tehnologica, cred ca sunt chiar un mic techno freak(desi detest gadget-urile astea atat de populare in prezent), deci nu cred ca sunt conservator in vreun fel, ma enerveaza totusi tehnologizarea la intamplare din tara asta(cel mai bun exemplu mi se pare instalarea de sisteme video de supraveghere pe diferite drumuri din Romania, asta in momentul in care Romania nu prea are drumuri, la fel tehnologizarea Parlamentului in momentul in care copii de 10 ani stiu mai multe decat mosii aia despre tehnologie, in fine asta e alta discutie(una de genul tara arde si baba se piaptana)).
    Poate ar fi fost bine intr-adevar sa imi analizez unele afirmatii inainte de a apasa Submit, totusi, aia mi-a trecut in momentul respectiv prin cap, aia am scris, macar am fost sincer, lucru pe care il pot spune despre prea putini oameni din tara asta, oameni mult mai importanti ca mine…Pe de alta parte nici nu am pretentii ca as avea stofa de jurnalist, asa cum pretind altii care numai jurnalisti nu-s, totusi, aia is toata ziua la televizor sau prin presa si “culturalizeaza” masele. Daca tot a venit vorba, sincer eu cred ca mass media din Romania a devenit un fel de manual “How to get stupid for dummies”, ironia e chiar in titlu… Devenim tot mai prosti pe zi ce trece dar facem asta cu stil si sub luminile reflectoarelor, nu stim conjuga un verb dar ne place sa purtam Armani…, in fine, iar o iau pe aratura si ma lungesc, ati prins ideea …

  • Reply
    Edi
    13/10/2006 at 8:49 PM

    Cam asa ceva…Tin minte o faza de acum ceva timp- in dictionarul Petit Robert, in care fiecare natiune este infatisata prin ceva reprezentativ, la pagina Romaniei era infatisata o satra de tigani! Pai bine, bre, nea francezule, asa te informezi mata? Ale naibii trei surse…Si-alea mai intunecate…Asa ca in momentul in care pasesc in Romania, turistilor straini o sa li se spuna: Welcome to the dark side!!…

  • Reply
    dana
    16/02/2007 at 6:49 PM

    cert e ca romanii se afla peste tot…ca fac orice sa supravietuiasca..i-am vazut muncind in italia…si sa fim seriosi ca majoritatea sunt oameni cinstiti…m-am saturat sa fie Romanaia acea tara saraca, slab dezvoltata…din contra Romania e o tara cu potential, cu oameni de valoare. ajunsa in danemarca am avut ocazia sa cunosc extrema de argint a Romaniei pe Cristina Varzaru…o femei extraordinara care te face sa te mandresti ca esti roman…si sa nu mai zic ca cea mai buna grupa dintre internationalii aflati la studii in danemarca e alcatuita de romani…asa cum avem avantaje si preferinte e normal sa fie si comentarii de genul…important e sa gandim pozitiv, sa stii sa ne acceptam poporul si sa ne gandim ce trebuie facut sa nu se ajunga ca in situatia data…

  • Reply
    andressa
    16/02/2007 at 8:06 PM

    dana,
    sunt multi romani peste granita si nu comit infractiuni toti. intrebarea este: cum facem sa stie si altii asta?

  • Leave a Reply