S-au construit hoteluri, au mai aparut restaurante si carciumi si sejlonguri pe plaja. Asta le lipsea multora care nu veneau in Vama Veche – confort.
Preturile au ramas mici. Asadar Vama Veche s-a ales cu un nou val de turisti: turistii care au nevoie de confort!
1. Mergand pe plaja in boxeri bleu 🙂 am observat ca in Vama Veche au aparut… copii! Eu vin in Vama de 6 ani. Evident ca lucrurile s-au schimbat intre timp, si eu m-am schimbat intre timp! Dar pana anul asta eu nu am mai vazut multi copii pe plaja. Copii care se joaca in nisip cu lopatele si sunt intruna fotografiati sau filmati de parinti. Am mai vazut perechi de hippioti cu cate o progenitura crescuta in acelasi spirit: cort si scutece de carpa pentru un viitor client “La Ovidiu” cu parul lung… Dar sa vad multi, multi bebelusi – m-a luat prin suprindere si mi-a adus aminte de Mamaia, statiune in care mergeam cand eram mica impreuna cu mama.
Eu nu inteleg de ce ai vrea sa-ti aduci copilul intr-o statiune in care e zgomot toata noaptea, plaja si marea sunt murdare, sunt nudisti, multi nespalati si risti sa vomite cineva pe cortul / prosopul tau. Nu e chiar genul de loc in care mi-as duce copilul in vacanta – oricat de mult mi-ar placea mie.
Acum mi se pare inca amuzant sa merg acolo, dar sunt… “in target”. Bebelusii insa? Nu cred.
2. Au disparut rockerii si punkerii. Imi aduc aminte cum cerseau la fiecare doi metri bani de tigari, mancare, toaleta… Orice. Erau vesnic beti, intinsi pe plaja si la ora la care soarele ucide… Imbracati in negru, urat mirositori si afectuosi doi cate doi pe plaja, in vazul lumii.
Nu mi-a cerut nimeni bani anul asta. Nu am prea vazut oameni beti in adevaratul sens al cuvantului.
S-au tuns ei? S-au lasat de baut? S-au mutat la Neptun? Au gasit alta statiune mica si izolata si noi nu stim inca de ea?
3. Nu mai vin atatia liceeni. E mai la moda acum sa vii cu masina. Si eu merg cu masina. Nu mai gasesti un loc de parcare in toata Vama in weekend. E plin de masini, majoritatea cu numar de Bucuresti. Cu trenul e mai scump si drumul e lung.
Autostrada a deschis portile turistilor cu masini, cu bani, cu dorinta si posibilitatea de a pleca din Bucuresti vineri si a veni inapoi duminica seara, ca luni sa se duca iar la birou.
Asadar vezi la tot pasul oameni de 30 de ani cu mobilele deschise, dar sperand sa nu sune, stand la pensiune, mergand la restaurante – vrand sa fuga de stresul cotidian.
Cam asa arata acum vamaiotul. Mai in varsta si poate cu un copil. Cu mai multi bani si dorind serivicii bune [de ce sa se enerveze in cele 2 zile de concediu?]. Ce e trist e ca Bucurestiul il urmareste – vrea sa scape de stres, dar vrea servicii bune – carciumile il urmeaza, muzica il urmeaza, ceilalti bucuresteni il urmeaza, traficul, mizeria, mobilele si laptopurile…
Dar nu sunt patetica. Vama nu e inca distrusa. Ovidiu e inca in picioare, iar la Soni se mananca bine, inca sunt nudisti si oameni carora nu le pasa de canoanele urbane.
E de urmarit unde s-au dus punkerii – poate acolo e inca o oaza de liniste!
29 Comments
Mihai
10/07/2006 at 1:43 PMInca mai erau destui rockeri beti care dormeau cu capul pe/sub masa la Ovidiu. Mai ales noaptea/dimineata.
Sambata seara a fost o faza simpatica…la bar la Ovidiu apare o tipa draguta, comanda, barmanul o intreaba de unde ea si ea raspunde, cu un aer foarte trist: “Din Bucuresti, ca toata lumea de aici de altfel…”
E bine totusi ca in Bavaria nu era nimeni si ca la Soni salata de vinete a ramas la fel. Si oamenii de acolo.
radu ionescu
10/07/2006 at 1:51 PMeu am impresia ca nici nu ai fost tu peste tot in vama… spiritul e acelasi, look’n’feel-ul putin schimbat.
Si asa cum spune si Mihai – n-ai vazut stuful dupa rasarit…
De Bavaria am facut misto in continuu – era tot timpul gol si de cate ori treceam le spuneam ca am o rezervare si daca mi-o mai pot tine 30 de minute…
stingo
10/07/2006 at 2:24 PM“o statiune in care e zgomot toata noaptea, plaja si marea sunt murdare, sunt […] multi nespalati si risti sa vomite cineva pe cortul / prosopul tau”.
I couldn’t have said it better myself. I hate Vama Veche. Şi, crede-mă, am fost, ştiu despre ce vorbesc. Eu chiar nu inţeleg cum poate să îţi placă aşa ceva.
Iar cuvântul “vamaiot” trebuie ucis.
Fluture
10/07/2006 at 2:25 PM“Eu nu inteleg de ce ai vrea sa-ti aduci copilul intr-o statiune in care e zgomot toata noaptea, plaja si marea sunt murdare, sunt nudisti, multi nespalati si risti sa vomite cineva pe cortul / prosopul tau. Nu e chiar genul de loc in care mi-as duce copilul in vacanta – oricat de mult mi-ar placea mie”
Asta e spiritul vamaiot care-ti place tie? Pentru asta te duci tu acolo? Ce sa zic, sunt foarte confuz:) Dar, de gustibus et de coloris…
andressa
10/07/2006 at 2:26 PMSingo, pozitiv ca intotdeauna! 🙂
“Vamaiot” e pt Vama ca bucurestean pentru Bucuresti sau galatean pt Galati. A capatat alte intelesuri cu timpul.. Dar sa nu ucidem un cuvant.
andressa
10/07/2006 at 2:29 PMFluture, da, imi place ca difera atat de mult de orasul in care traiesc. Imi place ca unora nu le pasa ca sunt priviti, ca nu vin pentru confort, vin sa fie liberi putin.
Mihai
10/07/2006 at 2:41 PMStii cum e cu libertatea, e foarte ok atata timp cat nu ingradeste libertatea celui de langa tine. Ori daca vine un “vamaiot” plin de spirit – sau de spirt – si vomita pe cortul meu … well … s-ar putea sa nu fie tocmai ok.
Nu, nu cred ca asta e spiritul Vamei si nici nu cred ca Vama e misto doar pentru ca e diferita. Conteaza foarte mult care sunt diferentele, cum se manifesta ele.
Andreea, si cei care vin sa asculte manele la maxim in Vama tot ca sa fie “liberi putin” vin. Si asta iti place?
Ana
10/07/2006 at 2:47 PMZici la punctul 1: “o statiune in care e zgomot toata noaptea, plaja si marea sunt murdare, sunt nudisti, multi nespalati si risti sa vomite cineva pe cortul / prosopul tau.”
Si nu dupa mult timp (cuvinte) “Nu am prea vazut oameni beti in adevaratul sens al cuvantului.”
Asadar, e destul de usor sa iti dai seama de ce vine acum lumea cu copii in Vama, pentru ca nu mai sunt rockerii si punkerii, nu mai vomita lumea pe cortul si prosopul tau.
Bineinteles ca Vama nu e distrusa, nici Mamaia nu e. Dar nu mai e la fel si nu mai e pentru aceeasi oameni. Sau poate sunt aceiasi oameni ca si acum cativa ani, doar ca au crescut si cauta altceva portofelul lor.
Am fost in weekend in 2 mai in care inca este multa liniste. Dar, din pacate e plin de macarale, urmeaza schimbarea lui 2 mai se pare.
andressa
10/07/2006 at 2:50 PMMai, Mihai, ca sa zic? Ca “da”? Ca imi place?
Evident ca nu.
Evident ca vrei sa fii lasat sa te simti bine. Pe de alta parte, si muzica rock e data la maximum noaptea, de ce sa fim nedprepti? Nu imi place sa ascult manele, dar pot sa inteleg ca unora le place si e dreptul lor sa le asculte in aceleasi conditii. Adica nu poti sa pui o lege cu ce fel de muzica sa se asculte intr-un loc.
Pot sa sper ca cei ce se aseamana se aduna si vor veni in acelasi loc oameni cu gusturi asemenatoare si nu vor exosa conflicte. E loc pentru toti pe litoral! Pentru rockeri, manelisti, houseri, ce or fi. Iar in Vama deocamdata inca se asculta mai mult rock.
“liberi putin” insemna ca fug de cotidian… Cat bun-simt are fiecare, este alta poveste.
Mihai
10/07/2006 at 3:02 PMPai, la asta ma refeream. Nu cred ca spiritul Vamii este dar de rockerii beti de acolo, de sticlele sparte si de imbracamintea mizerabila. Nici de lipsa WC-urilor, a cosurilor de gunoi si asa mai departe.
Spiritul – deja pierdut, intrucatva – al Vamii este acela de libertate TOCMAI atat de bine inteleasa incat nu e deranjanta pentru cei din jur, acea libertate imbinata cu bun simt si o atitudine deschisa. Asta e libertatea care ii face pe unii sa inceapa un foc de tabara pe plaja si pe altii sa vina langa foc cu o chitara si pe altii sa aduca o sticla de bere si sa o imparta cu toti.
Well, asta s-a pierdut intai pentru ca “s-a auzit” ca in Vama e “tare, frate”, apoi pentru ca au ajuns din ce in ce mai multi acolo, intai liceeni rockeri care s-au imbatat, s-au batut, apoi din ce in ce mai multi comercianti care sa le satisfaca nevoia de alcool, apoi fitzosi care veneau sa vada si ei cum e, s.a.m.d.
Au mai ramas insa si unele chestii frumoase in Vama, pentru fiecare cate ceva 🙂
stingo
10/07/2006 at 3:26 PMNu mă înţelege greşit. Am fost şi eu în Vama Veche cândva când mi-a plăcut, în secolul trecut. Era foarte puţină lume, erau foarte puţine corturi, nu era muzica tare (dealtfel, nu ţin minte decât zgomotul făcut de cearşafuri în bătaia vântului) şi oamenii veneau pentru că era “altfel”. Plaja era curată, oamenii erau civilizaţi şi respectau spaţiul vital al celuilalt. Şi mirosea a fum de pipă.
Între timp, au aflat şi rockerii de Vama Veche. A apărut formaţia cu acelaşi nume şi totul s-a dus pe apa sâmbetei. Ironic cum o formaţie înfiinţată pentru a slăvi spiritul staţiunii ăsteia a putut strica totul.
Pe de altă parte, nu fac parte dintre susţinătorii proiectului “Salvaţi Vama Veche”, pentru că, de vreme ce e evident că Vama Veche nu poate redeveni ce-a fost, îl consider sortit eşecului din start. Mai bine să apară termopanele şi să devină o staţiune ca oricare alta, decât struţocămila care este azi.
Iar cuvântul “vamaiot”, pe lângă faptul că sună urât (spre deosebire de “bucureştean”), nici nu există în dicţionar.
PS – Am redescoperit, în 2002, o Vamă Veche ca pe timpuri în alt colţ al litoralului. But I’m not telling. :p
radu
10/07/2006 at 3:43 PM“Spiritul – deja pierdut, intrucatva – al Vamii este acela de libertate TOCMAI atat de bine inteleasa incat nu e deranjanta pentru cei din jur, acea libertate imbinata cu bun simt si o atitudine deschisa. Asta e libertatea care ii face pe unii sa inceapa un foc de tabara pe plaja si pe altii sa vina langa foc cu o chitara si pe altii sa aduca o sticla de bere si sa o imparta cu toti.”
E pierdut cam 90%.
Stingo, de acord cu tine. Insa nici un loc nu poate incremeni, chiar daca noi am vrea asta. Nu putem decat sa incercam sa ne adaptam, daca ne place. Daca nu, asta e. Eu inca mai am de ce sa ma duc prin Vama. Pentru cele zece procente de libertate care au mai ramas. Dar nu pot sta mai mult de 2-3 zile. Aici e marea problema.
radu
10/07/2006 at 3:45 PMApropo de manele… Eu n-am auzit manele, ci doar rock. E singurul loc unde se mai asculta rock la scara “industriala” 🙂
ovidiu
10/07/2006 at 6:08 PMApropo de copii, eu am mers in Vama prima data cand aveam trei ani. Impresia mea e ca pe la inceputul anilor 70 multe familii cu puradei mergeau acolo pentru ca era mai liniste si mai ieftin. Nu-mi dau seama in ce perioada au inceput sa se schimbe lucrurile.
Ionuka
10/07/2006 at 9:03 PM“Iar cuvântul “vamaiot” trebuie ucis.”
🙂
Sunt de acord. Face parte din categoria de cuvinte groaznice “maleta/papiota”. Ar trebui sa facem o taxonomie a cuvintelor urate, drag Stingoo.
ZeroViu
10/07/2006 at 9:19 PMs-au cam incins spiretele pe aici …. nici eu nu prefer manele
tiamat
11/07/2006 at 12:01 PMmai copii… ce ii dati intr-una cu Ovidiu asta al vostru? este cel mai de kk loc din Vama si asta de acum 6 ani de cand am ascultat manele acolo. De ce? raspunsul ni l-a dat Ovidiu… “pai, uite, aia doi de acolo mi-au cumparat o sticla de Johnny Walker si au vrut sa asculte o melodie”. iar acum este acelasi loc de 2 bani plin de snobi… “Unde mergem?… La Ovidiu, cum unde?”… De kkt… Cei ce “au salvat Vama Veche” au reusit sa ucida singurul loc unde nu aveai nicio sansa sa gasesti vreun terminat de manelist al carui vocabular numara 6 cuvinte sau vreun cocalar cu fluiere si care crede ca muzica house rules (care se asculta la Ovidiu, by the way)… au reusit sa ucida locul unde aveai toate sansele sa gasesti oameni cu un nivel de cultura si inteligenta ceva mai sus de medie (eu stiu ca am gasit o gramada)… au reusit sa ucida JACK-ul. E adevarat, exista doua alternative timide a ceea ce era JACK-ul (La Epava sau La Pirati), dar nu e acelasi lucru. Lipseste personalitatea pe care o avea locul ala; lipsesc oamenii care veneau sa ne intrebe daca ne e foame si daca vrem sa mergem la masa lor sa mancam; lipseste buda aia cocotata la care iti era frica sa mergi nu cumva sa iti rupi gatul pe scari:))… lipsesc multe… lipseste M*A*S*H… lipsesc Hamacele… lipsesc zecile de focuri de pe plaja cu grupurile de hippie… LIPSESTE VAMA VECHE!
alex
11/07/2006 at 4:02 PMPpl… (scuzati-mi limbajul va rog)
Tot spiritul de Vama Veche se duce p$#ii de suflet cand ceea ce trebuia sa fie un loc unde sa scapi de lume ajunge mediatizat si mai apare si un proiect de genul “hai sa salvam Vama”.
Sa dai o reclama pe un post NATIONAL de televiziune in care sa spui ca e prea ingramadita statiunea e o ineptie de proportii! Macar din curiozitate daca nu din alt motiv si tot ma duc pana acolo sa vad despre ce e vorba!
Tot romanul (sau rromul) a fost in Vama… si i-a placut! Vama avea (sau are) ceva ptr toti. Romanul/rromul insa mai vine si la anul si aduce cu el toti prietenii! Dar Vama e departe de a fi atat de incapatoare ca Ibiza unde inca mai gasesti plaje unde poti sa stai “chill” si sa nu te ingramadeasca lumea.
Manele au ajuns peste tot, dar nu ele sunt marea problema. Ca e rock sau e manea… conteaza prea putin cand tu nu ai chef decat sa privesti rasaritul IN LINISTE!!! Vamaiotii vechi au fost inlocuiti de rockeri care sunt inlocuiti de manelisti! Nimic nu ramane inghetat in timp…
CONDOLEANTE INDURERATEI FAMILII! VAMA A MURIT.
(Ii asteptam renasterea!!!)
tiamat
11/07/2006 at 4:10 PMrenastere? nicio sansa!
de la anul… directia Balcic!… asta pana cand or sa se tina toti terminatii dupa noi si acolo…
amra
11/07/2006 at 4:18 PMLipseste Vama Veche? Dar nu lipsesc regulile si restrictiile… nu e voie sa faci focul pe plaja pentru ca distrugi mediul… nu e voie sa mergi pe strada cu o sticla de bere in mana pentru ca iei amenda… in curand nu o sa fie voie nici sa montezi cortul pe plaja DELOC, cu taxa sau fara… probabil o sa se interzica si rock-ul la terase pt ca polueaza fonic urechile sensibile care au fugit de zgomotul orasului tocmai in coltul asta uitat de lume… Acum doua saptamani am ajuns in Vama cu cativa prieteni, bucuresteni care stau de felul lor la gazda cu baie in camera si apa calda. Nu sunt nici manelisti, nici hous-eri, nici nu au ceva impotriva rokerilor, dar pur si simplu nu sunt oameni de Vama. In singurul loc unde se asculta rock, La Epava (La Pirati nu era deschis inca)nu au suportat sa stea mai mult de 10 minute, voiau la Ovidiu, unde s-au simtit foarte bine dealtfel in mediul bucurestenizat 150%. M-am intrebat in sinea mea oare de ce au vrut sa vina aici? de ce nu s-au dus la Mamaia, la Neptun, oriunde altundeva? De ce nu lasa o oaza si pentru astia mai nebuni, mai betivi, mai nespalati sau cum vor ei sa le zica? Ei ce anume cauta aici? Spre norocul nostru sunt deja alte locuri pentru paria, salbatice, fara magazine, fara vile, fara acces cu masina, fara apa calda… doar cu oameni care iubesc nisipul, apa marii, aerul rece al noptii… doar pentru visatori… Aveti mare grija de ele copii sa nu se “polueze” cu oameni!!!
grey
11/07/2006 at 4:49 PMin ce perioada ai fost tu in vama anul acesta?
amra
11/07/2006 at 5:07 PMdesi aici nu pare a fi un canal de chat ci un topic cu pareri personale, nu vreau sa ramai nelamurit grey: am fost in Vama acum doua week-end-uri, socoteste si tu…
magda
11/07/2006 at 7:26 PMInteresanta alegerea de a face manichiura/pedichiura inainte de a merge in Vama, chiar se vede ca vama nu mai e ce a fost – loc unde sa nu conteze lucruri de genul asta 🙂
andressa
12/07/2006 at 8:51 AMMagda, nu mi-am facut manichira pentru Vama, ci pentru ca voiam sa fac ceva pentru mine; vezi titlul “Tratament” – eram intr-o stare… deloc vesela.
Mihai
12/07/2006 at 11:41 AMNu pot sa nu observ – pentru a nustiucata oara in ultimii ani – ca atunci cand cineva vrea sa spuna ca “Vama a murit” argumentul principal este ca nu se mai asculta Rock decat la Epava. Well, aia care mergeau la inceput in Vama si spiritul Vamii nu are, in viziunea mea, nici o legatura cu rock-ul de la Epava, cu rockerii 90% beti de acolo si asa mai departe. Are, in viziunea mea, legatura exact cum am spus – cu focul de pe plaja, cu faptul ca puteai sa vorbesti cu aproape oricine aproape orice si asa mai departe.
Intr-adevar, multi din acei oameni erau / sunt rockeri, asculta rock insa nu asta ii defineste la fel cum niciodata un stil muzical nu a definit pe nimeni in afara de niste cazuri izolate / extreme.
La fel, definitoriu pentru un asemenea loc nu poate fi nici lipsa apei calde sau lipsa ori impracticabilitatea unui WC. Nu, e o chestie de atitudine pe care cei de la SVV au incercat sa o “salveze”, cu singurul amendament ca atitudinea nu se salveaza, ci se creaza.
magda
12/07/2006 at 6:38 PMeu de fapt voiam sa spun ca uneori manichiura e mai necesara dupa mini-concediile la mare, sorry n-am vrut sa fie asa harsh tonul. 🙂
andressa
12/07/2006 at 6:48 PMOk, am inteles gresit. Dar chiar nu avea legatura cu plecarea… Aveam doar chef de rasfat.
Clauroma
19/07/2006 at 3:57 PMCopiii care au aparut in vama acum sunt copii de vamaioti. Doar nu era ca odata cu nasterea lor, sa se mute saracii oameni cu familia in Mamaia sau Costinesti. Sa vezi atunci cand o sa apara generatia cu “pe vremea cand bunicul meu mergea in vama”…
HotNews » La mare
29/07/2006 at 7:21 PM[…] Andressa a observat ca au plecat rockerii si au venit copiii. […]