NE DISTRAM

media fara batrani

Miercuri, la PR Forum, am petrecut o pauza de cafea vorbind cu Bogdan Theodor Olteanu, Managing Director la Agentia Bortun Olteanu. Pornind de la faptul ca, bazandu-se pe experienta sa, el spunea ca nu toate spoturile prezentate ca exemple de succes de invitatii din strainatate ar fi avut acelasi impact in Romania (un exemplu ar fi spotul de mai jos)…

… am ajuns sa vorbim si despre ce altceva nu mai “merge” la noi pe piata media & advertising.

Mi-am adus aminte cum in Marea Britanie, cand am deschis televizorul, mi s-a parut ca reclamele lor sunt distractiv de privit. Sigur, o parte din explicatie ar fi si faptul ca nu le mai vazusem pana atunci (pana si reclama la Profi m-a fascinat la prima vedere!), dar pe langa asta stilul lor era foarte diferit de cel cu care eram obisnuita. Mi s-a parut un stil mai optimist, mai deschis (pozitiv) si bazat pe mai mult “storytelling” (un concept destul de nou in marketing).

Tot in Marea Britanie, am vazut o emisiune adorabila (un quiz show) in care oameni in varsta raspundeau la intrebari despre sot/sotie, persoana langa care traisera mai bine de 30 de ani, pentru a-si testa relatia. Umorul era ingenuu, emisiunea in general era foarte politicoasa si absolut deloc agresiva, dar cu toate astea mi-a captat atentia si m-a amuzat timp de 45 de minute. Ii povesteam  lui Bogdan si ne imaginam cum ar fi fost o emisiunea emisiune in Romania.

In primul rand, in Romania batranii nu exista pentru media pentru ca nu exista pentru advertiseri. Ei nu au putere de cumparare si deci nimeni nu se lupta pentru a le capta atentia (a se citi pentru a le vinde ceva pentru ca practic asta face televiziunea). Daca ai peste 50 de ani nu existi in planurile publicitarilor. Cu alte cuvinte, o emisiune cu si despre batrani nu ar avea ce cauta intr-o grila la noi. (Batrani si Nelinistiti de pe PrimaTV este in experiement interesant, dar postul PrimaTV are un target tanar si presupun ca nici publicul acestei emisiuni nu face exceptie – batranii sunt folositi, dar nu pentru a comunica altor varstnici ci tot pentru a distra un public tanar).

Asadar ai nostri nu exista pentru ca nu au bani, in timp ce pensionarii din Vest au bani de cheltuit la batranete (fonduri de pensie) si deci sunt interesanti pentru branduri. Pentru ei exista imense piete: media, fashion, gadgeturi, travel.

In al doilea rand, emisiunea nu ar fi avut ce cauta intr-o grila la noi pentru ca relatiile amoroase intre persoanele de varsta a treia sunt un tabu in societatea noastra. Sa te si lauzi cu sotul sau sotia sau sa ai glume despre tabieturile voastre este considerat de prost gust. In societatea noastra, batranii trebuie sa fie niste bunici cu privirea calda si atat. Nu cred ca suntem dispusi sa ii vedem pe varstnici ca parteneri de cuplu cu tot ce inseamna asta, fara a vrea sa fiu vulgara.

In al treilea rand, un devar dureros, batranii in Romania nu pot fi aratati la televizor. Cred ca recunoastem cu totii asta.  Veniturile foarte mici, cat si educatia ii fac sa se imbrace modest, numai cat sa nu le fie frig, de lucrari stomatologice nu au bani si arata deci foarte diferit de pensionarii “glamorous” din Occident. Desigur, sunt exceptii, dar cred ca ce scriu aici este valabil pentru ingrijporator de multe cazuri. “Ai lor” au magazine dedicate si indiferent de varsta sunt ingrijiti si cocheti.

Si uite asa, avem programe tineresti pentru un public tanar si bunici plictisiti sau socati de ce vad la televizor. Din pacate, nici postul public de televiziune nu le dedica programe de calitate si spatiu in grila, desi nu goana dupa publicitate dicteaza acolo strategia.

PS: va recomand un episod din serialul Boston Legal despre programele adresate varstinicilor. din pacate nu mai stiu ce numar avea episodul! =))

Sursa foto doamna in varsta: Shutterstock

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Cristian
    17/03/2012 at 6:58 PM

    Pentru bătrâni există diverse telenovele și emisiuni de tip reality show: „Noră pentru mamă”, „Fata lui tata” șamd.

    • Reply
      andressa
      17/03/2012 at 11:07 PM

      @Cristian:
      Eu cred ca acelea nu au target oamenii in varsta. Productiile de care spui tu sunt in general pentru publicul feminin, dar nu neaparat nu neaprat in varsta. Cum spuneam, ca target batranii nu prea exista in media.

  • Reply
    Comenzi Pizza
    22/03/2012 at 7:15 PM

    Te contrazic. Batranii sant targhetul televiziunilor intre orele 12 si 18. Ceilalti muncesc intre aceste ore

  • Leave a Reply

    %d bloggers like this: