Stateam si eu la o cafea cu o prietena si vine vorba de-o tipa care a emigrat.
Zic: “Bravo ei, sa fie fericita. Si cu ce se ocupa acolo?” Si prietena mea zice “Pai, deocamdata invata limba.”. Zic “Da, inteleg, si dupa aia ce are de gand?” – “Pai, poate face un copil peste cativa ani…” – “Si pana atunci?” – “Invata limba, sta acasa, se obisnuieste…”. Se obisnuieste cu televizorul sau cum?
Ce asteptari mici sa ai de la viata ca sa fii fericita stand acasa, asteptand sa vina sotul de la serviciu? Ce viata e aia? Si ce te faci daca sotul se cupleaza cu o colega de serviciu? Ca na, asa e-n viata. Tu incotro o iei? Te apuci la momentul ala sa muncesti… ca ce? Reprezentant Avon? Bine, nu ca trebuie sa-ti traiesti viata asteptand momentul in care trebuie s-o iei de la capat singur, dar trebuie sa evoluezi, sa devii din ce in ce mai puternic, sa fii gata pentru orice, sa iti ajuti familia, sa fii un stalp, nu un parazit pentru cei din jur.
Si ce fel de personalitate are cineva care nu are disciplina pe care ti-o impune o slujba, fara cu responsabilitati si fara ambitii? Personalitatea unei pisici capabile numai sa manance si sa se alinte, banuiesc. 🙂
Si nu ma refer acum la mamele care au bebelusi in scutece, mi se pare normal sa faci o pauza la serviciu ca sa te asiguri ca fii-tu sau fii-ta stie cine e ma-sa si stie ce e voie si ce nu e voie. Dar dupa ce copilul intra la cresa, la gradinita sau la scoala, tu sa nu faci decat sandivisuri? Cum o fi?
Imi este imposibil sa inteleg existenta celor care se limiteaza la a fi un accesoriu al cuiva, care nu lupta si nu se bucura de satisfactii aduse de viata personala, dar si de cea profesionala. Nu zic ca e rau sa fii casnica, doar ca eu nu inteleg cum de oamenii care stau nu se urca pe pereti!
25 Comments
Dora
22/06/2011 at 9:12 PMStii…eu ma gandesc ca e si multa barfa si malitie la mijloc. De unde stiti voi doua ca prietena voastra care a emigrat nu isi va gasi un job intr-un an de acum dupa ce se va fi adaptat cat de cat?
Eu cred ca ar trebui sa incercati sa judecati mai putin ce fac altii si totdata, oamenii care se hranesc din “neimplinirile” inchipuite ale altora, au mare nevoie sa isi analizeze propria viata.
andressa
23/06/2011 at 7:55 AM@Dora:
stai putin: tipa era un exemplu, eu vorbeam despre… fenomen.
am plecat de la premisa ca ea nu va munci pentru ca asa i-a spus ea cuiva. acum sa presupun ca nu va fi asa… de dragul discutiei am discutat despre intentia ei de a sta acasa ca despre un fapt.
si cum spuneam, eu vorbeam despre fenomen. nu cunosti femei intretinute? tot malitie si barfa? deloc. eu m-am facut de ras o data cand l-am intrebat cu toata ingenuitatea mea pe un individ bogat cu ce se ocupa sotia lui. L-am bagat in incurcatura. A zis: “Aaaaaa… Pai…. E sotia mea”. 🙂 I guess that was full-time job.
ion
22/06/2011 at 10:22 PMbai, imi place sa iti citesc blogu` (mai putin reclamele astea la telefoane `n` shit), dar nu inteleg cum de il poti scrie. pe mine ma ingrozeste ideea sa imi pun ideile si amintirile si trairile pe un site public. in fine, nu sunt pro-peggy bundy, vreau doar sa spun ca e un loc pentru toti in aceasta lume minunata. numai sa invatam limba si sa ne obisnuim cu ea 🙂
andressa
23/06/2011 at 7:52 AM@ion:
clar 🙂
ana
23/06/2011 at 12:44 PMba ma urc pe pereti, insa nu am ce sa fac. bine, as putea sa accept un job tembel de secretara sau un altul in care ar tb sa bibilesc niste cifre, niciunul nu ma motiveaza. am lucrat vreo 2 ani asa, negasind nicio satisfactie in munca prestata, in afara salariului mare. simteam ca imi pierd vremea. acum macar exista iluzia ca imi pot gestiona cum vreau timpul si pot sa ma apuc de activitati in care sa gasesc sens.
andressa
23/06/2011 at 3:05 PM@ana:
inteleg ca tu stai acasa? si cum e? ai grija de copii? daca da, inseamna ca practic muncesti 🙂 daca nu, ma ntreb ce te motiveaza, cum de nu te plictisesti sau nu intri in depresie fara a avea teluri pe termen mediu si lung.
probabil ca eu sunt norocoasa pentru ca fac ceva ce ma pasioneaza cu adevarat si atunci mi se pare greu de imaginat ca din viata mea sa lipseasca adrenalina si satisfactiile (respectiv frustarile) pe care mi le aduce munca.
Suminona
23/06/2011 at 2:00 PMSi la noi sunt astfel de ” accesorii ” …Caz concret … El ceva mare pe la o banca , Ea blonda , nu arata de loc rau … “casnica cu pretentii” adica nu a pus in viata ei mana pe un polonic… si ce e si mai tare ca El are din cind in cind explozii nervoase (2-3 ori pe luna) , nu cunosc motivul , stiu doar ca atunci Ea devine sacul lui de box , si totusi Ea iubeste la culme stilul asta de viata… now… realy …. merita ?
Marta
23/06/2011 at 9:17 PMDin pacate viata iti rezerva multe surprize.
Dupa ce am terminat un doctorat la una din cele mai renumite universitati din Europa si m-am casatorit cu un barbat, sa spunem foarte puternic, am ajuns in categoria pe care o dezbati tu mai sus. Ma implic foarte mult in activitatea sotului meu pentru ca are mereu nevoie de mine si pentru ca imi place ca reusim sa construim lucruri mari impreuna. Dar sunt doar jucatorul din umbra.
E greu de explicat si e greu de inteles, dar uneori conjunctura in care esti nu se incadreaza in tipar si cel mai usor pentru cei care nu inteleg, e sa judece.
Asta e, got to live with that 🙂
andressa
24/06/2011 at 10:22 PM@Marta:
Asa cum i-am raspuns si lui MissRhyne, sunt multe nuante. Eu nu ma refeream la persoanele care fac ceva din umbra, ci la cele care se multumesc la a lasa timpul sa treaca. Facand cumparaturi, mergand la masaj, uitandu-se la televizor. Cele care nu au un vis. Acum am fost mai clara? Intelegi ce vreau sa spun?
MissRhyne
24/06/2011 at 11:53 AMEu nu ştiu la ce femei (sau bărbaţi, for that matter) te referi de fapt, dar din post reiese că oamenii se împart în carierişti şi puturoşi-accesorii pentru partener (“Si ce fel de personalitate are cineva care nu are disciplina pe care ti-o impune o slujba, fara cu responsabilitati si fara ambitii? Personalitatea unei pisici capabile numai sa manance si sa se alinte, banuiesc.”). Ideea asta conform căreia trebuie să fii prost să nu-ţi doreşti o super carieră mi se pare puţin tristă… Unii oameni se descurcă şi cu bani mai puţini (chiar şi cu copii), responsabilităţile nu se rezumă la serviciu, există şi lucratul de-acasă şi în general în viaţa unui om pot fi o grămadă de chestii aducătoare de satisfacţii, de la hobby-uri până la orice lucru mărunt (gen laudele primite pentru o mâncare super bună). Practic de fapt cum tu nu înţelegi cum poate să trăiască cineva fără carieră, aşa unii nu înţeleg cum poţi să trăieşti tu atâta prin carieră 🙂
andressa
24/06/2011 at 10:20 PM@MissRhyne:
Cred ca m-am exprimat prea… concis. Exista evident mulet nuante pe care nu le-am acoperit.
Asa cum am spus ca respect mamele care au grija de copiii lor, ca doar si aia e munca!, la fel respect pe oricine care isi dedica timpul unui lucru care il pasioneaza, il intereseaza. 10 ani de zile eu, de exemplu, nu am lucrat, ci am facut voluntariat (nci nu as fi putut lucra eram adolescenta) dar e o perioada in care am invatat si am realizat multe si sunt mandra de asta cum altii sunt de 10 diplome.
Prin munca eu nu ma refeream neaparat la o cariera (eu nu stiu daca imi cladesc o cariera acum, dar cu siguranta imi canalizez energia spre a face, a invata, a misca, a evolua), ci la a face ceva cu tine, din tine. Sa stai acasa fara a fi nici implicat in actiunile unui ONG, fara a incerca sa fii cel mai bun la goblenuri sau la orice altceva, mi se pare ca este o mare pierdere pentru tine insuti.
De fapt, este vorba nu despre CV ci despre energia ta, aspiratiile tale. Poti sa nu iti doresti sa fii cel mai bun manager, dar poti sa iti doresti sa iti deschizi cea mai draguta cafenea cu 5 mese, sa ai un ONG pentru emanciparea pisicilor. Indiferent ce ar fi, trebuie sa ai un vis si sa incerci sa-l atingi. Altfel, ce fel de om esti, daca te multumesti doar cu a… fi?
Eu, spre exemplu, nu sunt o fire competitiva, nu vreau sa fiu cea mai buna la ceva (uram olimpiadele cand eram eleva!), dar ma entuziasmeaza tot timpul provocarile, incercarile si incerc sa fiu… speciala. Uneori asta e mai bun decat a fi cel mai bun.
ana
24/06/2011 at 1:35 PMpai am teluri, dar… procrastination scrie pe mine. am incercat diverse cacaturi motivationale, nu prea functioneaza. momentan sunt 2 mari motive pt care sa accept un job, orice job:
1. sa nu mai existe persoane (ca si tine, de altfel) care sa ma priveasca ca pe un parazit
2. sa am o pensie la batranete, cand nu se stie daca voi mai fi sau nu impreuna cu sotul meu
din pacate niciunul dintre motive nu mi se pare suficient de puternic pt a indura corvoada celor 8h de chin la job (experienta trista a ultimul loc de munca in care n-am reusit sa ma integrez si am fost umilita constant ma bantuie inca si mi-e groaza sa nu se repete).
dar da, ai intuit corect, depresia e la locul ei, mai ales ca revelatia aia in privinta jobului acela perfect se lasa asteptata (vreo 2 ani de inactivitate, deja).
andressa
24/06/2011 at 10:11 PM@ana:
esti foarte simpatica. eu nu te-as privi ca pe un parazit, doar ca nu stiu cum iti ocupi timpul. Mai am si eu de invatat si de inteles lucruri, nu? 🙂
Bafta la a-ti gasi locul. Poate pana la urma, locul tau nu e la un serviciu, poate trebuie sa lupti pentru salvarea balenelor. E si asta o ocupatie demna de lauda, nu trebuie sa stai neaparat 8h la un birou ca sa fii demn de respect! 🙂
Termopan
24/06/2011 at 3:38 PMFiecare cu posibilitatile si limitarile lui. Eu ma cert cu sotia care dintre noi sa ramana un an acasa dupa ce naste, pentru ca nu vrea nici unu dintre noi.
Poate o fi bine si sa inveti limba … cine stie.
andressa
25/06/2011 at 5:42 PM@Termopan:
da, nu e bine in niciuna din extreme 🙂
ion
25/06/2011 at 9:26 AMsau “ce fac pitipoancele cand nu sunt la shopping sau cafenele” ?
MissRhyne
25/06/2011 at 10:56 AMTocmai de aceea spuneam că nu ştiu la ce fel de persoane te referi de fapt, ci doar ce se înţelege din text 🙂 Dacă se pune problema aşa, da, total de acord cu tine.
andressa
25/06/2011 at 5:41 PM@MissRhyne:
da, numai ca precizarile mele nu salveaza multe persoane de pe lista neagra 🙂 cati se pot lauda ca nu lucreaza undeva, dar fac voluntariat, sunt activisti, planuiesc sa deschida o cofetarie sau au grija de o gradina si asta le ocupa tot timpul? Nu, majoritatea din categoria “stau acasa”, doar stau.
Florin
25/06/2011 at 7:30 PMDa foarte tare… viata asa cum o stim cu totii…
MissRhyne
25/06/2011 at 8:26 PMDa, e adevărat. Şi nu, nu ştiu cum reuşesc (eu puteam să-ţi zic doar cum e să n-ai o super carieră :P), dar eu personal cred că oricine, indiferent de dotarea intelectuală sau contextul în care se află, are mai devreme sau mai târziu nişte revelaţii şi se-ntreabă dacă şi-a folosit ca lumea viaţa. Poate sunt naivă dar… aşa zic eu, chiar sunt curioasă dacă gândeşti la fel.
andressa
26/06/2011 at 1:56 PM@MissRhyne:
Da, cred ca in viata sunt mai multe momente de-astea: la 20, 30, 40 de ani. Depinde de fiecare, dar cred ca de mai multe ori intr-o viata ne reevaluam strategia si ne gandim daca am pierdut sau nu vremea.
Eu cred ca nu toata lumea este facuta sa faca acelasi lucru, dar clar depinde de fiecare sa-si atinga potentialul maxim si e pacat sa te trezesti la un moment dat ca n-ai facut decat sa supravietuiesti.
Mira
30/06/2011 at 6:32 AM@ Andressa Eu nu sunt nici asa intelegatoare, nici asa inteleapta ca tine. Eu nu inteleg lipsa de dorinta, de bucurie, de ambitie de a face ceva, tu, prin tine si pentru tine insuti. De a fi independenta, de a avea prorpiile finante, propria viata. De a-i vedea pe ceilalti cum te privesc in ochi si te lauda, pentru tine, pentru mintea ta, pentru munca ta. De a fi mereu supusa provocarile, de a te descoperi si te redescoperi pe tine insati, de a invata mereu cate ceva nou.
aplaudatu
05/07/2011 at 4:33 PMNu judeca,este pasul normal pentru orice familie intemeiata astfel,si este foarte bine ca este asa,procesul de integrare este greu si indelungat…si foarte frustrant de cele mai multe ori.
Ella
20/07/2011 at 9:50 AME cit se poate de normala situatia tipei. Daca ai fi emigrat vreodata ai fi stiut. Daca ajungi intr-o alta tara unde nu stii nici limba, nici cum fuctioneaza sistemul ce job ai putea avea sau nu,si cel mai probabil nu poti avea un job daca nu stii limba, tot ce-ti doresti e ca prietena ta din romania sa te intrebe na si ce-o sa faci acum? Eu am fost in situatia asta, si habar nu ai ce-o sa faci. O sa invete limba, o sa se orienteze si o sa decida mai apoi, in functie de ce oportunitati o sa aiba. Mi se pare crud sa judeci o persoana pe care se pare ca nici nu o cunosti pe baza unui simplu comentariu a unei prietene. Poate ca va face voluntariat, sau va deschide o cofetarie, sau orice altceva ce va cistiga respect in ochii tai, daca-i dai ceva timp sa invete limba si sa se obisnuiasca intr-o societate complect noua, unde nu are cunostinte, relatii, etc. Am fost si eu in aceeasi situatie cind am plecat, si o inteleg perfect. Si nu, nu sint una din “pisicile” cum le numesti tu care nu au cariera, din potriva. Doar ca iti ia ceva timp sa te reorientezi. La virsta ta ti se pare ca o cariera e lucrul cel mai important sau dezirabil in viata. In vreo 20 de ani de cariera o sa afli ca nu prea e asa.
andressa
20/07/2011 at 9:57 AM@Ella:
am inteles. hai nu te supara ca a fi “pisica” e un lucru dragut pana la urma 🙂