CUMPARAM

De ce îmi vine să “gigil”, am “sisu” și alte cuvinte în limbi străine

Gigil – (din tagalog, dialect filipinez) – dorința irezistibilă de a ciupi sau de a strânge pe cineva în brațe, de drag.

Sisu (finlandeză) – dârzenie extraordinară în situații potrivnice.

Mbuki-mvuki (bantu) – dorința irezistibilă de a rupe hainele de pe tine în timp ce dansezi

Uitwaaien (olandeză) – efectul revigorant al unei plimbări într-o zi cu vânt puternic

Shinrin-yoku (japoneză) – starea de relaxare simțită după silvoterapie (o baie în pădure sau o plimbare în mijlocul naturii.

Tarab (arabă) – o stare de încântare sau extaz indusă de muzică

Uneori simțim și nu știm cum să spunem ce simțim. Eu nu am găsit până acum cuvinte pentru stări de beatitudine asociate cu diverse momente, dansând, făcând sport, privind o persoană iubită. Acum știu cum se zice!

Cuvintele sunt extrase dintr-un articol semnat de Irina Makovits în revista Psychologies (numărul Septembrie-Octombrie): “Emoțiile intraductibile pe care nu știai că le trăiești”. Articolul povestește despre un proiect al profesorului Tim Lomas, Proiectul Lexicografiei Pozitive, adică o analiză a cuvintelor care exprimă emoții pozitive din numeroase limbi. “Dicționarul fericirii” se numește prima carte a lui Lomas. Nuanțele pe care aceste cuvinte intraductibile le conțin arată aspecte profunde ale culturii celor care le folosesc, despre personalitatea lor, despre clima și obiceiurile lor. Cuvintele sunt cheia unei perspective asupra lumii, spune el.

M-am abonat la revistă și acum mă bucur de o lectură plăcută, relaxantă, cu revista în mână, fără ecrane. La abonare, am primit cadou și o agendă personalizată pe care îmi notez zilnic prioritățile zilei. Eu mi-am ales imaginea de pe copertă și numele pe care să îl imprime pe copertă.

Vă scriu aceste rânduri ca să vă împărtășesc bucuria de a găsi publicații cu conținut interesant, original și valoros și de a vă încuraja și pe voi să:

1/ citiți publicații românești

2/ să susțineți publicații românești cumpărându-le sau abonându-vă

3/ să distribuiți conținutul care vă place și să vorbiți și să scrieți despre el.

Ca absolventă de jurnalism și producător de conținut, pot să vă spun că presa are nevoie de cititori activi și activiști, să nu mai tratăm cu ușurință libertatea de exprimare și aceast industrie care creează slujbe și, prin conținut, informează, educă, denunță, amendează, uneori salvează vieți. Vrem conținut bun? De noi depinde.

Felicitări echipei Psychologies, e un proiect relansat în mod foarte reușit. Sunt fan!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers like this: