GANDIM

Ce nu am apucat să spun la Webstock 2018

Ediția Webstock 2018 a fost copleșitoare. Așa cum mă așteptam, un număr imens de participanți, mai mulți ca niciodată!

Discuția la care am participat eu, Creativitatea în Comunicare, pe Creativity Stage, mi-a plăcut enorm pentru că mi-am dat seama ce mult a evoluat agenda noastră, a celor din industrie, de la primele ediții Webstock. De la “pe ce platformă să îmi fac blogul?”, “ce nișă să îmi aleg”, și celebrul “cum fac bani din blog” , am ajuns să vorbim de responsabilitate, de măsurarea rezultatelor, la campanii 360 care includ și social media, despre originalitate și mai ales bun-simț.

În panel s-au aflat, alături de mine, Tereza Tranaka (Managing Partner Oxygen PR), Raluca Radu (Country Manager Answear), Ioana Macoveiciuc (blogger printesaurbana.ro), Andreea Balaban (blogger andreeabalaban.ro) și Andreea Lupu (strategy & innovation director, Starcom Romania) ca moderator.

Câteva idei din discuția noastră, dacă nu ați fost acolo:

Blogger / influencer / content creator / social media addict – sunt multe forme de a spune același lucru. Trendurile se schimbă, rețelele sociale evoluază, sunt uitate sau apar unele noi, atenția publicului pare să fie din ce în ce mai valoroasă pentru că puțini reușesc să o capteze, dar unele lucruri nu se vor demoda niciodată. Chiar dacă în trecut aveam forumuri, mIRC, Yahoo messenger, iar azi avem bloguri, vloguri, Instagram, Facebook, Whatsapp, omul mereu va avea nevoie să se informeze, să afle unde găsește un serviciu util, o grădiniță, o farmacie nonstop, un hairstylist bun, un instalator, va avea nevoie de rețete, de reviews la produse pe care ar vrea să le cumpere, va avea nevoie să fie în contact cu oamenii dragi, va avea nevoie să se distreze, să se emoționeze, să afle ceva nou. Trebuie doar să afli la ce te pricepi cel mai bine, să povestești, să spui sincer cum ai trecut prin diverse experiențe, astfel încât să deschizi și sufletul altora, sau poate să informezi în legătură cu ceva. Ideea e doar să o faci bine, calitatea face diferența, nu canalul pe care te desfășori. 

Brieful ideal primit de un influencer are informații, un insight creativ, dar dă suficientă libertate unui autor să comunice cât mai interesant mesajul dorit. Asta înseamnă să respecți faptul că în timp omul și-a creat o relație cu comunitatea sa și că e cel mai bine să îl lași să își folosească stilul/abordarea. Până la urmă, contează nota personală, asta e diferența dintre un influencer și o platformă de știri sau divertisment.

Măsurătorile sunt importante, KPIs, key performance indicators, chiar dacă nu sunt singurul motiv pentru care numești o campanie un succes sau un eșec. De multe ori, e nevoie să ne asumăm scopuri mai înalte decât un reach de 500.000. De exemplu, educația. Și nu putem cuantifica imediat schimbări făcute. Așadar, avem nevoie de KPIs ca să comparăm postări, campanii, dar dacă ne propunem să facem altceva, uneori ne ghidăm după instinct, așteptăm să culegem roadele mai târziu. Poate merge, poate nu. Unele branduri vor și asta, altele nu.

Am vorbit despre creativitatea în munca noastră de zi cu zi, despre cum poți găsi subiecte de discuție în fiecare zi. Am comparat asta în diverse domenii, de la blogging, la televiziuni, presă scrisă. Mie îmi vine inspirația din viața cotidiană, ascultându-mi prietenii și cunoștințele, citind. Văd ce îi frământă pe oameni, ce probleme au, ce le place, ce îi enervează. Viața reală nu e glam, dar oamenii reali caută soluții la probleme reale. Și cred că asta e cheia pentru un conținut de calitate.

Social media nu e pentru toată lumea. Nu toate rețelele sociale sunt pentru toată lumea. Eu, de exemplu, mult timp am ezitat să îmi creez pagină de Facebook și cont pe Instagram. Am acum și le folosesc, dar simt că locul meu este tot aici, pe site-ul meu, așa cum altora li se potrivește mai mult fotografia, modeling-ul sau foodstyling-ul.

Nu am apucat să zic că bunul-simț este cheia în orice ai face. Ioana Macoveiciuc spunea pe scenă că nu e decent ca un blogger să laude la superlativ un produs sau un serviciu, pentru că nu va fi credibil, eu aș mai zice că în general e bine să îți asculți acea vocea interioară care de multe ori întreabă: “Hm, o fi bine?” Dacă nu ești sigur de ce spui, dacă nu vrei să te asociezi cu un brand, o valoare, un anumit nume, nu o face. Reputația e foarte valoroasă în online. Poate cea mai valoroasă.

Profesionalizarea social media prin bugete din ce în ce mai mari a dus la un trend de conținut cosmetizat, nu în sensul negativ, ci procesat, lucrat, muncit. Nu e doar un influencer, e o echipă întreagă în spate, fotografi, stiliști, copywriteri, webdesigneri. E o evoluție firească a oricărei industrii. Acolo unde avem public, avem bugete, avem echipe. Avem valoare! 🙂

N-am apucat să zic pe scenă cât de mult m-au ajutat și încă mă ajută mulți pe care i-am cunoscut în online. Și dacă am pe cine ajuta și eu, oricând, cu plăcere. Deci nu ezitați să mă contactați.

Nu am apucat să zic și că responsabilitatea socială aparține tuturor, nu doar brandurilor. Toți cetățenii, indiferent în ce industrie lucrează, sunt obligați moral să dea dovadă de civism, să facă educație oricând pot, să vorbească tare despre valorile lor. Cu atât mai mult cei cu audiență mare nu se pot mulțumi doar cu a face profit. Ne afectează pe toți lumea mediul în care trăim, corupția, ignoranța, violența, lipsa de educație. E datoria noastră să fim vocali, să luptăm pentru o lume mai bună, mai liberă, mai corectă. Dacă aveți bloguri, conturi de Instagram, vloguri sau orice alt canal, spuneți-le și altora să meargă la medic constant, să citească, să se informeze, să dezbată, să ajute, să iubească.

Ne vedem la Webstock 2019! 🙂

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Webstock la 10 ani, e ca nunta celui mai bun prieten din liceu - Ceai cu Mamici
    11/10/2018 at 12:04 PM

    […] când pe scenă Creativity sponsorizată de Caroli, au urcat Andreea Balaban, Ioana Macoveiciuc și Andreea Retea plus alte invitate, dar pentru mine aceste 3 doamne au fost centrul […]

  • Leave a Reply