IUBIM

De ce femeile din Romania nu vor sa nasca natural

Eu am nascut natural. Nu sunt o femeie deosebita. Nu am facut nimic special pentru asta. Nu am nicio superputere (in afara de a adormi foarte rapid si a bea mult vin rosu, daca se pun). Nu faceam sport regulat inainte sa raman gravida sau in timpul sarcinii. Nu am solduri late, dimpotriva, am 90cm in circumferinta. Port ochelari, am dioptrii maricele. Am luat doar 9kg in sarcina, ajungand la 59 de kilograme la termen, iar copilul a avut 3,400kg si 50 cm lungime. “Maricel”, cum s-ar spune, mai ales pentru o mama “micuta”.

Inainte sa nasc, eram convinsa ca voi naste prin cezariana. Pentru ca asa mi se parea “firesc”. Majoritatea cunostinelor mele nascusera asa. Pe masura ce burta crestea, iar eu citeam carti, mi-am dat seama cat de nefiresc e de fapt tot ce am eu de gand sa fac. Rationamentul meu?

  1. Daca Organizatia Mondiala a Sanatatii zice sa nastem natural, de ce as face altfel? Stiu eu mai bine ca ei?
  2. Daca prietenele mele care s-au mutat in Franta, Finlanda, Olanda nu au optiunea de a naste prin cezariana, ca asa e legea, oare de ce e asa? Nu cumva romanii gresesc? (Va recomand seria #MamaInAltaTara de la Oana Botezatu)
  3. Daca e important sa stea copilul cat mai mult in burta, de ce l-as scoate, chiar si cu numai o zi, mai devreme?
  4. Daca ma refac mult mai repede dupa nastera naturala, de ce as vrea altceva? (Poate doare rau pe moment, dar nu doare 5 zile dupa aia.)
  5. Daca alaptez mai usor dupa aceea, daca ma pot apleca si ocupa de copil imediat dupa, e clar ca asta vreau.

Absolut toate cartile de specialitate pe care le-am citit, de autori americani sau europeni, vorbeau de nasterea prin cezariana ca de o exceptie. O exceptie care salveaza vieti, bineinteles. Dar nimeni nu zicea ca e mai “cool” sa nasti asa, mai “rapid”, mai “simplu”. Absolut nimeni.

Pentru ca mamele noastre au nascut natural in conditii proaste, iar povestile lor ne-au speriat (dupa atata chin, mama mi-a zis ca m-a injurat cand m-a vazut prima oara, imi pare rau, mami, ca dau din casa!), poate ca inca mai credem ca e un cosmar asta. Dar nu trebuie sa fie asa.

Pentru mine, solutia a fost sa vorbesc cu femei ca mine, de aceeasi varsta, nu vegane, sportive, mame la a 7-a nastere, femei pe care le admir, dar cu care nu ma pot compara. Am discutat cu prietene, prietene de-ale prietenelor si am citit marturii de la femei obisuite care au nascut natural: cu sau fara anestezie peridurala. Cu cat am vorbit cu mai multe, cu atat am crezut ca sunt si eu in stare sa trec prin asta. Am intrebat cele mai intime lucruri, despre cum te simti inainte, ce se intampla in travaliu, despre sange si fecale, am aflat tot ce voiam sa stiu ca sa ma simt relaxata cand trec prin asta. La randul meu, dupa ce am nascut, am vorbit cu alte femei pe care cred ca le-am ajutat sa hotarasca sa nasca la fel. Una dintre ele este Ioana Grozea, care ne-a si descris cum a fost nasterea celui de-al doilea copil. Pe primul l-a nascut la 2 luni dupa mine, in 2013. Felicitari, Ioana! Cititi articolul ei despre nastere, cred ca va va lamuri si mai mult decat al meu.

Nu am vrut niciodata sa scriu despre nastere, am considerat ca este foarte intim, dar mi-am dat seama cat de mult ajuta alte femei aceste marturii. Si eu mi-am gasit raspunsurile sau curajul in povestile altora, asa ca poate ca este altruist din partea mea sa povestesc si eu. Iata de ce cred eu ca femeile nu prea vor sa nasca natural:

  1. Nu vor sa nasca natural pentru ca au impresia ca este un chin de nesuportat. Filmele au alimentat aceasta idee, iar marturiile femeilor care au nascut in conditii improprii, mai ales in spitale de stat, din pacate, nu au fost incurajatoare. De la stiri am aflat povesti ingrozitoare cu femei carora le-au cazut pe jos bebelusii direct de pe masa de nasteri, despre copii decedati sau nenorociti pe viata din cauza unui personal neglijent, despre travalii nemonitorizate care s-au finalizat tragic dupa 3 zile. Nimeni nu poate concepe sa fie in situatii similare. Dar realitatea nu e asta. Daca esti o femeie educata si te informezi si iti alegi un medic bun si un spital bun, nasterea va fi o experienta minunata.
  2. Nu vor sa nasca natural pentru ca nu suporta durerea. In primul rand, habar nu ai cat poti suporta. In al doilea rand, perceptia durerii este dificil de descris cand se descarca atata adrenalina. Nu iti vei da seama cum a trecut. In al treilea rand, cu anestezia peridurala chiar nu doare. In al patrulea rand, cine ti-a zis ca nu doare cezariana? Mai citeste despre asta.
  3. Nu vor sa nasca natural pentru ca medicul le-a spus ca nu ar fi recomandat. Din pacate, multi medici din Romania sunt buni oameni de afaceri. E mai scump sa nasti prin cezariana. Si e mai simplu pentru ei sa nasti prin cezariana: te programeaza intr-o dimineata si intr-o ora iti ureaza mult succes in viata. Asistentele te mai ingrijesc  zile. Nu trebuie sa isi strice vacanta din cauza ta, weekendurile sau noptile, nu trebuie sa stea cu telefonul deschis mereu, nu trebuie sa stea langa tine mai multe ore. De ce s-ar gandi deci la binele tau si al copilului daca se pot gandi la binele lor? Medicii au de obicei urmatoarele argumente cand te indrepta spre cezariaza:
    • ai dioptrii cam mari, e riscant. Literatura de specialitate vorbeste despre dezlipire de retina la dioptrii de -7 sau – 8. Cititi despre asta. Cel mai bine, consultati un oftalmolog si vedeti daca in cazul vostru e cu adevarat un risc.
    • copilul e cam mare. Asta e cea mai mare enormitate. In cel mai rau caz, se face epiziotomie, desi OMS nu mai recomanda asta de mult timp, rupturile se vindeca mult mai rapid. Un specialist va fi langa tine, daca ceva se intampla poate interveni de urgenta, dar un copil de 4 kg e un copil normal, il poti naste.
    • copilul e intors. Un medic cu experienta iti va spune ca se poate naste natural si asa. Vorbeste cu unul.
    • copilul are cordonul in jurul gatului. Un medic cu experienta iti va spune ca se poate naste natural si asa. Exista metode prin care cordonul se da jos din jurul gatului. Vorbeste cu medicul.
    • e posibil sa fiu plecat in luna X. In cazul asta, nici macar nu se chinuieste sa te faca sa crezi ca e spre binele tau sa nasti natural. Schimba medicul.
  4. Nu vor sa nasca natural pentru ca vor ca bebelusul sa se nasca pe o data anume sau sa fie o anumita zodie. No comment.
  5. Nu vor sa nasca natural pentru ca le e teama ca vaginul lor va ramane schimbat pe veci. Ca sexul nu va mai fi placut. Vorbeste cu un medic, nu e asa. Vorbeste cu alte femei. Nu e asa.

andressa carucior taticool

Cand nasti natural, ai parte de o mare aventura. Odata cu nasterea, castigi si o poveste pe care o poti spune si nepotilor. Eu am iubit faptul ca nu stiam exact cand o sa nasc. Voiam sa mi se intample ca-n filme, sa mi se rupa apa pe strada, sa opresc un taxi si sa strig “Nasc!!!”. Culmea e ca nu a fost prea spectaculos, am nascut exact cand mi-a calculat medicul ca voi naste. Pe 8 iunie 2013. M-au apucat contractiile acasa, noaptea, la 3am, si am facut ce stiam din carti ca trebuie sa fac: am facut o baie, m-am spalat pe cap (nu stiam cand voi mai apuca din acel moment), am mancat (la spital nu te mai lasa sa mananci), am notat pe hartie contractiile si nu m-am grabit sa ma duc la spital, acasa e mai misto. Dupa 6 ore, am plecat la spital unde am aflat ca urmeaza sa nasc in cateva ore. Am dansat apoi in rezerva mea ca sa treaca timpul mai repede si sa suport mai usor contractiile. Am nascut la 18:05. Medicul meu se operase la picior si era intr-o rezerva din acelasi spital. A petrecut cu mine ziua, stand cu un picior in ghips suspendat pe un scaun. Asa statea si cand ma asista la nastere, ca un flamingo, cu un picior jos si unul sus. Nimic nu a impiedicat-o sa fie cu mine, sunt extrem de recunoscatoare de respectul cu care a tratat angajamentul pe care l-a luat cand am devenit pacienta ei. Asa se face.

20140608-100512-36312196.jpg

(Poza de mai sus: dansand in travaliu, 8 iunie 2013)

Nu sunt o fanatica. In continuare, prietenele mele nasc si natural, si prin cezariana. Nu bat pe nimeni la cap. Cu atat mai mult cu cat unele femei au nascut prin cezariana din motive serioase. Este important sa fie sanatosi si mama si copilul, asta este primordial. Mi-e greu sa imi imaginez insa cum poti sa iei alta decizie decat a naste natural cand esti informat. E ca si cum ai decide sa te operezi de apendicita cand nu ai probleme de sanatate. Asta nu inseamna ca le etichetez pe toate femeile care au ales sa nasca asa, desi nu era nevoie. Inteleg foarte bine sentimentul de nesiguranta si de teama cand trebuie sa te lasi pe mana unui medic in Romania, mai ales cand ai pe cineva apropiat care a avut o experienta nefericita. Decat sa innebunesti de frica, mai bine treci prin asta asa cum poti tu.

Concluzia mea este ca e foarte important sa te informezi. Sa citesti cat mai mult, sa stii exact la ce sa te astepti. Cu cat stii mai mult, cu atat iei decizia corecta pentru tine si, in loc sa intri in panica atunci cand corpul tau face un efort mare, te poti bucura de fiecare clipa. Ai fi surprinsa sa afli cate sunt sub controlul tau cand nasti. Cum si unde, cu cine si langa cine, ce faci in timpul travaliului, daca optezi pentru anestezie sau nu, ce se intampla cu copilul dupa nastere. Nici cel mai bun medic nu stie ce vrei tu, tu trebuie sa stii.

Multumesc mult de tot magazinului Taticool Shop,
in showroomul splendid am facut 2 din cele 3 fotografii de mai sus.
Ghiciti care! 🙂 

 

You Might Also Like

19 Comments

  • Reply
    Cornelia
    16/05/2016 at 10:13 AM

    Am vrut sa nasc natural inca de cand am aflat ca sunt insarcinata. Cu cat crestea burtica, citeam tot mai multe si ma informam cu privire la tot ce s-ar putea intampla. Eram convinsa ca nu exista alta varianta si nici nu voiam sa nasc prin cezariana – mergeam pe principiul mai bine durere la nastere si refacere usoara decat dureri dupa operatie, etc.
    N-am avut sansa, din luna a 5-a am inceput sa retin foarte multa apa si tensiunea mea zilnica era foarte mare. Complicatii. Mi-a dat vestea urata: cezariana. Pana la sfarsit am tot sperat si astazi ma gandesc- oare chiar au fost atat de mari complicatiile incat nu puteam naste natural? A trecut..

    • Reply
      andressa
      16/05/2016 at 10:18 AM

      Daca deja ai nascut si sunteti sanatosi, si tu si copilul, las-o balta. Nu mai conteaza. Din ce stiu de la medici, extrem de multe cazuri in care cezariana este recomandata nu sunt de fapt de cezariana.
      Ce este important, in 2016, este ca avem acces la informatii si nu e normal sa luam de bun orice zice un medic, daca OMS spune altceva. Nu inseamna sa faci pe desteptul, dar e importantr sa intrebi ce argumente are daca nu e de acord cu cei mai buni medii din lume si informatii dovedide stiintific.
      Eu sunt surprinsa cum multe femei aducate isi asculta pediatrul care contrazice insa toata literatura de specialitate. Sigur, e obositor sa pui totul sub semnul intrebarii, dar uneori merita.

      • Reply
        Cornelia
        16/05/2016 at 3:52 PM

        Daaa, suntem bine acum au trecut 2 ani si cateva luni de atunci. E adevarat ca uneori e bine sa faci si sapaturi pe langa, nu trebuie sa te increzi chiar in tot ceea ce ti se spune, poate unele metode nu functioneaza pe tine sau pe copilul tau, asa ca trust your instincts- they almost never fail 😀

  • Reply
    Ioana
    16/05/2016 at 10:33 AM

    Sunt intru totul de acord cu articolul tau si ma bucur ca vor fi si alte persoane mai bine informate despre acest subiect. Apreciez sumarul tau cu privire la ce ai facut in travaliu. Ce carti ne recomanzi sa citim cu privire la pregatirea pentru nastere si imediat dupa nastere.
    Multumesc frumos

    • Reply
      andressa
      16/05/2016 at 10:49 AM

      Sper sa fi incurajat pe cineva sa evita o operatie deloc necesara prin articolul meu si sa fac oamenii sa isi puna intrebai, chiar si medicii pot fi contrazisi.
      Nu cred ca trebuie sa fiu un guru in acest domeniu, am nascut un singur copil totusi 🙂 cred ca sunt altii mai in masura sa dea sfaturi. Iata 2-3 recomandari sincere:
      Academia de Alaptare a Georgetei Musat – pare un moft hippiot? Mie asa imi parea atunci, dar nu e. Te poti pregati de nastere si de tot ce urmeaza dupa aceea. Pe mine si pe multe prietene de-ale mele ne-a ajutat moasa Musat sa putem alapta exclusiv la san cel putin 6 luni.
      Carti, 2-3 dintre cele mai utile: What to expect when you’re expecting, What to expect the first year, Dr. Spock’s Baby and Child Care: 9th Edition. Nici nu mai stiu, trebuie sa mai caut prin biblioteca, am in cap acum numai ce am citit despre cum sa adormi copilul. =))))

  • Reply
    Spufi
    17/05/2016 at 3:34 AM

    Este o dezbatere utila insa postarea ta este foarte biased iar motivele la care te-ai gandit tu pentru care femeile nu vor sa nasca natural sunt cam diminishing to say the least. In primul rand, nu este o problema specifica romancelor. In UK si in US exista acelasi fenomen si exista destula literatura pe net despre acest fenomen.

    Ti-ai pus intrebarea daca este atat de clar din punct de vedere medical ca nasterea vaginala este superioara cezarienei, de ce atat de multe obstetriciene totusi aleg cezariana – si in in Romania si in afara? (http://www.theguardian.com/society/2008/jul/11/nhs.health1).

    Michelle Thornton, a colorectal surgeon, sees around 100 women a year suffering from faecal incontinence. “I’m seeing the end result of a traumatic birth,” she says. “Very few of my colleagues would opt for a vaginal delivery and, if any of them asked me, then it’s an elective C-section.”

    Medicina evolueaza, se fac multe studii si recomandarile OMS sau altor organisme nu raman batute in cuie. Riscurile asociate cu operatia sunt din ce in ce mai mici (tehnica se perfectioneaza), in timp ce riscurile asociate cu nasterea naturala raman relativ la fel, iar cifrele nu sunt de natura sa te incurajeze (According to the most recent NHS maternity statistics made available (2005-6), just under half (47%) of expectant mothers have a regular, uncomplicated “normal” labour. The rest have interventions ranging from induction, to forceps, to an emergency caesarean).

    In momentul de fata riscurile si beneficiile pentru ambele metode de delivery (intr-un sistem de sanatate civilizat unde au dezinfectanti pe bune etc) sunt relativ egale. “…it now appears that the risk profile if you like of the two ways of giving birth are relatively similar.” Gillian Leng, National Institute for Health and care Excellence UK.

    Din 2011 in UK serviciile de maternitate au reguli care stabilesc dreptul femeii de a opta pentru cezariana chiar daca nu exista motive clinice (http://www.theguardian.com/politics/reality-check-with-polly-curtis/2011/nov/23/health).

    Poate pentru tine lucrurile au decurs OK cu nasterea naturala (desi nu se stie niciodata, se pare ca problemele se pot manifesta dupa menopauza – If the woman’s perineum or sphincter is damaged during childbirth, she will not necessarily be affected straight after the birth. But when she hits the menopause and the pelvic floor muscles begin to atrophy, problems can arise). Pentru foarte multe femei insa lucrurile au mers foarte prost iar experientele lor sunt ignorate sau minimizate pentru ca exista o intreaga cultura a “competitivitatii” intre mame, cele care nasc natural considerandu-se mai puternice, mai curajoase, mai informate, mai serioase. You included.

    • Reply
      andressa
      17/05/2016 at 11:19 AM

      M-am gandit ca asa poate fi interpretat textul meu si chiari mi pare rau pentru asta. Ca sa intelegi, prietene apropiate au nascut asa, chiar si medici (mai informati de atat nu exista) au ales sa nasca prin cezariana. Imi doream ca prin postul meu sa incurajez mai multe femei care nu si-au pus problema pana acum sa nasca natural, sa citeasca despre asta, sa vorbeasca cu prietenele lor, sa afle cat mai multe lucruri inainte de a lua o decizie.
      Cu siguranta nu ma cred mai buna decat una care a nascut prin cezariana. Dar da, ma cred mai buna decat una care s-a dus si a nascut fara sa aiba habar care sunt variantele. Indiferent daca ai ales cezariana sau nastere vaginala, nu trebuie sa te duci ca la o petrecere surpriza, sa vedem ce mi se poate intampla.
      Ai citat niste surse acolo, e clar ca tu ai citit. Nu sunt de acord cu tine ca riscurile in cazul cezarienei sunt mai mici si ca trendul este similar in SUA si UK, cifrele sunt la ani lumina distanta. Acum insa nu am surse sa citez, pot sa o fac insa, for the sake of the debate. Sau sa rog un medic sa ne aduca mai multe informatii “pe masa”, ca sa zic asa.
      UPDATE: un articol util, argumentat. De discutat cu medicul personal punct cu punct. http://www.babycentre.co.uk/a1029062/caesarean-birth-what-are-the-risks-and-benefits

      • Reply
        Spufi
        18/05/2016 at 1:02 AM

        Nu am spus ca riscurile sunt mai mici, am spus ca in ziua de azi in UK se considera ca riscurile sunt EGALE – acesta fiind motivul pentru care femeile pot acum alege cum vor sa nasca.

        Iar pentru afirmatia ca trendul de a alege CS este on the rise in US & UK ma bazez pe surse:

        The caesarean rate has increased by 0.7 per cent to 26.2 per cent (166,081) in 2013-14. There has been a rise in the number of elective caesareans (2.5 per cent) while emergency caesarean rates are down 1.8 per cent. This continues the trend of increasing elective caesarean rates but a drop in the emergency caesarean rates.(https://www.nct.org.uk/professional/research/maternity%20statistics/maternity-statistics-england)

        Cesarean delivery rates in the United States were at the highest levels ever, with more than 1.3 million cesarean deliveries (32.9% of all births) performed in 2009 (1). The incidence of cesarean delivery on maternal request and its contribution to the overall increase in the cesarean delivery rate are not well known, but it is estimated that 2.5% of all births in the United States are cesarean delivery on maternal request (2). (http://www.acog.org/Resources-And-Publications/Committee-Opinions/Committee-on-Obstetric-Practice/Cesarean-Delivery-on-Maternal-Request).

  • Reply
    Elena
    17/05/2016 at 4:04 AM

    Nu le invata nimeni. Totul tine de educatie. In ultimii 20-30 de ani s-a promovat doar ideea ca o cezariana te scapa de tot. Toate prietenele si matusile mele numai asta m-au intrebat, cine e medicul care opereaza? Ne trebuiesc mai multe articole ca acesta care sa schimbe mentalitatea asta de macelari.

    • Reply
      andressa
      17/05/2016 at 11:14 AM

      Nu stiu daca s-a “promovat”, dar au existat atatea accidente nefericite inca multe femei nu au mai vrut sa auda de nasterea naturala. Si acum inca exista femei care vin la spital informate, hotarate sa nasca natural si intampina imense piedici. Moase nepregatite, neinformate, nu le ajuta, nu le incurajeaza, le si critica pe bietele femei in cel mai vulnerabil moment din viata lor “habar nu ai sa impingi”, “faci rau copilului”. A naste e o munca in echipa, serios, si e greu sa iti gasesti echipa buna.

  • Reply
    o femeie
    17/05/2016 at 1:26 PM

    Si pe mine m-au intrebat: cum, nu nasc ca o doamna?. Si zau ca au fost momente cand mi-am dorit (copil de 3850gr). Dar eu consider ca problema e de la plasat responsabilitatea de la mama la ginecolog; de la faptul ca in maternitatile romanesti inca se mai poarta urat, neinformate, nu ne incurajeaza, ba critica, supra chimizare. Mie neonatoloaga mi-a zis: nu mai urla, ca faci rau copilului, si asta la spitalul Filantropia Bucuresti. La tzara e…si mai rau.

    Nasterea naturala impune incredere (in propriul corp) sau in asistentele/medicii de garda. Este asta la romanica? nu.
    In Olanda, 40% din femei cer sa nasca acasa. Acolo unde nu sunt probleme, se si intampla (cam jumatate din cele care cer). Este tara cu cea mai mica rata de depresii post natale din lumea vestica, poare conteaza?

    • Reply
      andressa
      17/05/2016 at 1:31 PM

      Da, absolut de acord. Adica, asa cum am mai scris intr-un comentariu, nasterea se face “in echipa”. Trebuie sa ai incredere si sa comunici cu medicul si cu moasa.
      Am auzit si eu de cazuri in care moasa te face cu ou si cu otet, cred ca as innebuni sa fiu tratata asa.
      Dar eu zic ca daca mergi pe recomandari te oti feri de asemenea situatii.
      Cat despre depresia post-partum, cu siguranta conteaza.

      • Reply
        o femeie
        18/05/2016 at 10:42 AM

        Cu recomandare si feedback am mers si…tot surpriza proasta cu neonatoloaga. O ciubucara.
        Dar sa nu uitam, 50% din femeile romaniei au salariul minim pe economie, si nu isi permit asta. Sunt si ele oameni si merita comportament uman!

  • Reply
    ioana
    26/05/2016 at 10:09 PM

    Eu am vrut sa nasc vaginal si prima si a doua oara, mentionez ca am nascut in Cehia unde optinuea 1 este vaginal. Nu a fost sa fie, prima oara pentru ca nu s-a declansat travaliul, chiar si cu membranele rupte, au incercat sa induca travaliul, nu a mers, copil stresat, mama la fel, mai ales cand m-au bagat de urgenta in operatie.

    A doua oara ma cam asteptam dar am incercat sa evit cezariana si asta pentru ca citind titlul articolului tau, primul meu gand a fost ca nu stiu de ce vor sa nasca asa, pentru mine a fost aproape traumatizant. Eh si a doua oara nu a tinut natura cu mine, sarcina dificila (varicela in ultimele sapatamani), copil nascut cu 2 saptamani dupa termen, 4 kile, tot cezariana dar macar am fost pregatita. Ah si eu cred ca asta a doua, putea fi evitata, pentru ca incepuse travaliul la miezul noptii, operatia a fost la ora 5 in loc de ora 10, cat programasera ei si eram deschisa 8 cm dar se grabeau, se cam naste pe banda rulanta unde am nascut eu…

  • Reply
    A
    04/08/2016 at 12:55 PM

    Articolul tau e minunat, sunt total de accord cu tine. In Romania exista o lipsa crunta de informare in ceea ce priveste nasterea naturala. Cezariana a ajuns sa fie o normalitate si cine vrea sa nasca natural e considerata o nebuna care vrea sa-si assume riscuri inutile. Eu locuiesc in UK si pot sa spun ca generatii intregi de brainwashing si-au lasat amprenta asupra mea. In momentul in care am ramas gravida a inceput panica. Aveam o frica ancestrala de nastere, nici nu ma puteam gandi la momentul ala, eram absolut convinsa ca nu o sa supravietuiesc. Pai cum as putea? eu nu pot nici sa alerg un kg fara sa lesin, am fost toata viata anemica si bolnavicioasa.
    Aici nasterea naturala e singura optiune, cezariana e o interventie de urgenta in cazul in care viata mamei sau a bebelusului e in pericol. 9 luni de zile m-am luptat cu sistemul si “mi-am cerut” dreptul de a naste prin cezariana. Am fost la consiliere psihologica ( oblgatorie aici, cezariana fiind ceva total anormal si vor sa inteleaga motivele), au incercat toti, d ela moase la chirurgic sa ma faca sa renunt dar eu: nu si nu ca nu se poate altfel, ca eu o sa mor.
    Intr-un final s-a aprobat cezariana si a fost programata exact cand urma sa implinesc 40 de saptamani.
    Cu 4 zile inainte de data programata, mi s-a rupt apa brusc si au inceput contractii tot la 2 minute. Am mers direct la spital unde au constatat ca eram deja dilatata 6 cm. Au inceput sa pregateasca blocul operator sa imi respecte dorinta de a naste prin cezariana. Cand totul a fost gata , dilatatia era deja 9 cm, se vedea capul, moasa insista sa imping ca pot naste in momentul ala. Eram in negare si am refuzat, nu imi puteam imagina ca “am asemenea ghinion”. Ei bine impinsul e ceva firesc si corpul tau expulzeaza bebeusul si fara voia ta si eforturi supraomenesti. Asa a cu un travaliu de 3 ore, fara calmante, epidurale si cezariene am nascut o fetita sanatoasa. Dupa ce am nascut toata durerea a disparut, nici nu imi mai aminteam cum a fost.
    Gandindu-ma la toate experienta nu imi vine sa cred cat de fraiera am putut fi, cum am lasat frica sa ma convinga si sa ma impotrivesc unui eveniment atat de natural. Nu va fie frica fetelor, toata lumea poate naste, altfel nu am fi 8 miliarde pe planeta:)

  • Reply
    andreea
    07/01/2017 at 10:35 PM

    La ce spital ai nascut ?

  • Reply
    Ruxandra
    07/05/2018 at 4:27 PM

    Felicitari pentru atitudine! Ma apropii si eu de prima nastere. Poti te rog sa imi spui aici sau in privat cu ce medic ai nascut la Sanador? Multumesc frumos!

  • Reply
    Alina
    16/06/2018 at 4:28 PM

    Locuiesc in Franta, aici nu fac cezariana, intai te lasa pana crapi pe jumatate…travaliu indus pt ca trecea si saptamana 43 si bebe risca, 40 de ore de travaliu chinuitor pana la lesin, in final cezariana de urgenta jumatate pe viu…trauma fizica si psihologica, au trecut doi ani si nu pot inca sa ma uit pe primele poze cu baietelul meu. Cand se poate natural, cred ca e cel mai bine, dar ce se intampla pe aici nu e ok, inteleg ca spitalele trebuie sa faca economii si ca o cezariana ii costa mult mai mult dar totusi, ideea e sa salvezi vieti …

  • Leave a Reply