Diverse

idei de afaceri. cum ne imbogatim?

Imi doresc din ce in ce mai mult sa pornesc o afacere pe cont propriu. Experienta de management de proiect din zona ONG m-a invatat multe. De asemenea multi-taskingul pe care il presupune productia de televiziune a fost o lectie importanta pentru mine si sa nu uitam de freelancing-ul pe care il practic de mai bine 6 ani, de cand am blogul. Asta fara sa luam in considerare experiementele din timpul facultatii! Asadar, eu cred ca sunt capabila sa ma ocup de un proiect. Si as putea investi niste bani intr-unul, de asemenea.

Cum bine stim cu totii insa, in Romania, mai ales in aceasta perioada, sa deschizi o afacere pare o idee sinucigasa. Sunt totusi destule exemple pozitive care ne demonstreaza ca daca ai oamenii potriviti, ideea potrivita si iei deciziile potrivite poti reusi. Si totusi, care e ideea potrivita? Vorbesc adesea despre asta cu prietenii mei, fiecare din ei lucrand in domenii diferite.

Cel mai adesea, ideile se leaga de a intermedia o vanzare. Cunosti pe cineva care vinde sare, tu o cumperi, o vinzi in alta parte cu un pret mai mare si gata. Asta e de obicei ideea celor care nu au know-how intr-un domeniu anume si li se pare simplu sa cumpere si sa vanda ceva. Numai ca pe hartie, afacerea esueaza. In realitate, cu atat mai mult! Piata nu este foarte prietenoasa, trebuie sa ai un produs special pentru a penetra piata, comisionul tau nu acopera costurile afacerii, dar nici nu-l poti mari pentru ca nu mai este competitiv… Este mult mai complicat decat pare si trebuie sa tii cont de favoritismele legale (contracte ingheiate deja) sau ilegale cand iti faci calcule. Practic, tu poti sa vinzi cea mai bune si mai ieftina sare, dar daca magazinele mari nuti-o cumpara pentru ca au contracte cu altii, ramai cu sarea in bucate… la tine acasa. Eu incerc sa evit ideea de a cumpara si a vinde din nou, asadar.

Mai exista ideea de a deschide un restaurant sau un bar. E visul oricarui corporatist, nu-i asa? Sa ai un Cheers al tau in care prietenii sa vina mereu… Sa eviti toate lucrurile care te-au enervat de-a lungul timpului in alte locuri de acelasi tip, cand le frecventai ca simplu client. Acum faci un loc ideal! Dar investitia e uriasa (pe mine ma depaseste), locatia este esentiala si intram deja in alte probleme pe care nici nu ni le imaginam cand ne gandim la Cheers. =)) Experienta prietenilor care au deja cafenele, restaurante sau baruri mi-a aratat ca trebuie sa fii dispus sa iti recuperezi investitia in ani de zile sau chiar sa iti asumi riscul sa nu ti-o recuperezi niciodata. Ca poate nu vei avea clienti, nu? Orasul e plin de cafenele!

Si atunci iti raman ideile originale. Sa gasesti un anumit serviciu pe care nimeni nu-l ofera pe piata. La atatia ani de la Revolutie, cred ca e o misiune imposibila. De fapt, eu si eu prietena am avut o idee de acest fel, v-o si spun: sa oferim servicii pentru studentii Erasmus veniti in Bucuresti. Din pacate, calculele au aratat ca sunt prea putini studenti veniti anual cat sa merite sa investesti in asta. Cel putin asta era situatia in urma cu mai multi ani. Aveam o lista intreaga de idei, dar ca sa le punem in practica ar fi insemnat sa aducem foarte multi bani de acasa si nu sa ii recuperam… niciodata, fir-ar sa fie de matematica.

Mai aveam o idee, dar pana sa o pun in practica, am aflat ca altii au lansat deja o afacere de acel fel.

Asadar, cum facem?

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply
    Camere supraveghere
    12/03/2012 at 10:18 AM

    Trebuie sa ai mult curaj sa pornesti o afacere in Romania

  • Reply
    George Hari Popescu
    12/03/2012 at 11:24 AM

    Ai putea investi într-un mic site despre ciclismul urban, pentru a-l transforma într-o publicație online specializată – cu redacție, dotare etc. E o nișă în creștere, după cum arată cifrele magazinelor de biciclete. În plus, bicicleta devine mainstream și în România. Nu mai zic de targetare, care devine tot mai nuanțată…

  • Reply
    Ela
    12/03/2012 at 2:04 PM

    Incepe ceva online, nu trebuie sa fie o idee originala ci una unde pricepere + pasiune = dedicare

    Citeam in Harvard Business povestea a trei germani care s-au imbogatit copiind afaceri de succes din State si facandu-le globale.

    Nu cred ca sunt chiar un model de urmat din chestiuni de moralitate DAR poti gasi in afara site-uri/servicii/produse de care si Romania ar avea nevoie.

    Recomand afacerile online si pentru ca sunt costuri muuult mai mici iar in cazul tau ai deja o indemanare in online de care te poti folosi.

    Succes!

    • Reply
      andressa
      12/03/2012 at 2:06 PM

      @Ela:
      cred ca e deja “inghesuiala” in online si daca nu ai o idee clara despre ce vrei sa faci, risti sa risipesti mult timp si sa nu obtii nimic.

  • Reply
    Tudor
    12/03/2012 at 4:37 PM

    Eu am mai multe firme. Si merg bine, totul este ok. Dupa 10 ani de antreprenoriat, cred ca daca faci ceva mai bine, mai serios si mai cu pasiune decat celalalt, vei fi ok in Romania. Cu alte cuvinte, faptul ca sunt multi idioti pe strada este considerata de mine o oportunitate aici 🙂

    In plus, eu chiar cred ca afacerile trebuie facute impreuna cu cineva, doi parteneri egali. Asa ca daca ai idei, poate discutam 🙂

  • Reply
    mOntecOre
    13/03/2012 at 11:23 PM

    Andreea am vazut azi in drumul spre casa, in locul magazinului falimentar unde toate afacerile gazduite acolo au tot dat chix, un nou “servicii funerare”…si culmea e ca am impresia ca asta va dura. Banca, farmacie sau servicii funerare…niciodata piata nu va fi saturata. Stiu ca nu-ti zic ceva nou dar ele tot apar…

  • Reply
    petru
    28/09/2015 at 7:28 PM

    a da uitati cateva idei de afaceri care ar putea merge chiar bine
    magazin online de haine, imprimuri si amanet si mai sunt mai multe dar nu mi mai amintesc pe moment

  • Leave a Reply